نسخه چاپی

مطالبات شهید رجایی، مطالبات محرومین بود

مطالبات شهيد رجايي، مطالبات محرومين بود

یكی از ویژگی های بسیار ارزشمند شهید رجایی، صیانت از حقوق و منافع محرومین و از پاافتادگان بود. با محرومین نشست و برخاست داشت. مطالبات شهید رجایی، مطالبات محرومین بود و منافع محرومین در خدمات شهید رجایی دارای تقدم بود. در استفاده از نیروها و واگذاری مسئولیت ها، تلاش می كرد كه لیاقت ها و شایستگی ها را ملاك قرار دهد، نه روابط و رانت هایی كه مخل حركت های سالم بودند.

حسین انواری سرپرست اسبق کمیته امداد امام خمینی -  به گزارش نما ، سخن گفتن از شهید رجایی و بیان ویژگی های ایشان، امر مشکلی است. بنده سعی می کنم به چند مورد اشاره می کنم. ویژگی نخست شهید رجایی، روحیه انقلابی و دینی ایشان بود. این روحیه، هم در زندگی شخصی او قابل رویت بود و هم در زندگی اجتماعی؛ هم قبل از مسئولیت و هم زمانی که مسئولیت بر دوش او گذاشته شد. این روحیه دینی و جهادی، ویژگی  هایی دارد، که اگر رئیس جمهور نظام اسلامی دارای این ویژگی  ها باشد، آن  وقت است که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است. یکی از این ویژگی  ها، انگیزه الهی بود. این انگیزه الهی، نشأت گرفته از ایمان و آگاهی او بود. بر اساس همین انگیزه، شهید رجایی هرآنچه که انجام می  داد، با قصد قربت و یک نگاه عبادت  گونه انجام می  داد. همچنین، دارای روحیه  ایثار و فداکاری و همت بلند بود. همه  این  موارد، از ویژگی  هایی است که شهید رجایی را تبدیل به الگو کرده است. این روحیه  ایثار و فداکاری و بلندنظری، یک ارزش بسیار متعالی است که سرمایه  گذاری بر روی این ویژگی، برای مسئولین بسیار الزامی است. در کنار همه  این موارد، شهید رجایی یک نشاط و طراوت هم در کار داشت؛ درواقع غمگین و ناامید نبود.
ویژگی دیگر شهید رجایی این بود که قول و فعل او با هم منطبق بود و آنچه که می گفت عمل می کرد؛ این گونه نبود که یک طور سخن بگوید و به گونه ای دیگر عمل کند. نفاق در رفتار را ما در مواجهه با ایشان دریافت نکردیم.
* قدرت ریاست جمهوری را برای مطرح کردن خودش نمی خواست
مسئولیت را یک عبادت الهی و امانت می دانست نه حق خودش. قدرت ریاست جمهوری را برای مطرح کردن خودش نمی خواست، بلکه از آن به عنوان یک عبادت و امانت استفاده می کرد و در فکر و عمل، به این موضوع معتقد بود.
دفاع از حق و ارزش ها و عدم انحراف از اصول و مبانی انقلاب، از دیگر ویژگی های شهید رجایی بود. ایشان واقعاً به این باور داشت که این انقلاب از یک اصول و مبانی ارزشی نشأت گرفته و تمام تلاش او این بود که خط انقلاب را نگه دارد و خود را ملزم می دانست که از آن ارزش ها دفاع کند. شهید رجایی به خاطر سبقت در خیرات و همین ویژگی هایی که داشت، تبدیل به یک الگو شد. اتکا به کرامت و عزت نفس در شهید رجایی بسیار شفاف بود. همه این ویژگی ها را که در کنار هم قرار بدهیم، می تواند روحیه انقلابی و دینی ایشان را ظاهر کند. نگاه او یک نگاه امیدوارانه و پویا بود و البته راهبردی. شهید رجایی نگاه بلندی داشت و اقدامات خود را با توجه به این نگاه و با تکیه بر اصول و ارزش ها انجام می داد.
انسانی صاف و بدون حیله و تزویر بود. از تفاخر به دور بود. این که از او تعریف کنند یا او را تکذیب کنند، هیچ اثری در او نمی گذاشت. درواقع از یک عدم تزلزل در برابر ثناگویان برخوردار بود. در مقابل ظلم، تعدی، تطمیع، تهدید، شانتاژ و مسائلی از این قبیل، مقاوم بود و سر خم نمی کرد.
یکی از ویژگی های بسیار ارزشمند شهید رجایی، صیانت از حقوق و منافع محرومین و از پاافتادگان بود. با محرومین نشست و برخاست داشت. مطالبات شهید رجایی، مطالبات محرومین بود و منافع محرومین در خدمات شهید رجایی دارای تقدم بود. در استفاده از نیروها و واگذاری مسئولیت ها، تلاش می کرد که لیاقت ها و شایستگی ها را ملاک قرار دهد، نه روابط و رانت هایی که مخل حرکت های سالم بودند.

۱۴۰۱/۶/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...