نسخه چاپی

پاسخ قاطع ایران به به قطعنامه آژانس

پاسخ قاطع ايران به به قطعنامه آژانس

سازمان انرژی اتمی ایران در واكنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در نخستین گام اقدام به غنی سازی 60 درصد در فردو و گازدهی به دو زنجیره IR-4 و IR-2m در نطنز كرد.

به گزارش نما ، در پی قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه اجرای آنها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی نطنز و فردو انجام شد.

از جمله اقدامات انجام شده غنی سازی ۶۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو است. گفتنی است این اقدام در حالی است که غنی سازی ۶۰ درصد در نطنز همچنان ادامه دارد.

در همین خصوص سازمان انرژی اتمی به تشریح اقدامات صورت گرفته در فردو و نطنز پرداخت.

اقدامات صورت گرفته در فردو:
- تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع؛ (توضیح اینکه غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.)
- آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته IR-6 در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.
- آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

اقدامات صورت گرفته در نطنز:
- گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-4 و IR-2m .
- شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع ( IR-2m و IR-4) که طی روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.
- آغاز روند راه‌اندازی واحد B1000 با ظرفیت ۸ آبشار جدید؛ ( توضیح اینکه تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.)

۱۴۰۱/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...