نسخه چاپی

معیار پرستار نمونه

معيار پرستار نمونه

در جنگ‌های صدر اسلام، حضرت زهرا سلام الله علیها به همراه دیگر زنان برای پرستاری از رزمندگان مجروح در میدان جنگ حاضر می‌شد. در غزوه اُحد كه پیامبر به شدت مجروح گشت، این صدیقه كبری سلام الله علیها بود كه برای پدر آب می‌آورد و زخم‌های رسول خدا را مداوا می‌كرد.

به گزارش نما ،  اهل بیت علیهم السلام برای تبیین جایگاه والای پرستار جملات زیبایی فرموده‌اند. امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ سَعَى لِمَرِيضٍ فِي حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ يَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ؛ کسی که برای برآوردن نیاز بیماری تلاش کند، خواه نیاز او برآورده شود یا نه، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می گردد.» در عظمت جایگاه پرستاری که در کنار بیمار خواب را بر خود حرام کرده است همین بس که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در آخرین روزهای عمر شریفش در مسجد مدینه فرمود: کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور می کند، پس هم‌چون درخشش برقی از صراط عبور می کند. مژده باد بر پرستاران عزیز که پیامبر صلّی الله علیه و آله در مورد آنها فرمود: هر کس یاری کند انسانی را که ناتوانی جسمی دارد، خداوند او را در کارهایش یاری می دهد و در قیامت فرشتگانی را گماشته است تا او را در طی کردن مسیر دهشتناک قیامت و عبور از گودال های آتش کمک کنند، به گونه ای که از سموم آن آسیب نبیند و او را از پل صراط به سوی بهشت با سلامت و امنیت کامل، گذر می دهند. همچنین امام صادق علیه السلام خطاب به پرستار فرمودند: نشستن تو نزد بیمار (و مراقبت از او)، بهتر و بالاتر از نماز خواندنت در مسجد است.
بزرگ پرستاران تاریخ
در تاریخ زندگی برترین مخلوق خدا نیز پرستاری از بیمار به چشم می‌خورد. امیرالمومنین علیه السلام پرستاری پیامبر را این گونه نقل می کند: شبی تب، تمام وجودم را فراگرفته و خواب را بر من حرام کرده بود. بدين جهت، رسول خدا برای پرستاری از من تا صبح بيدار بود و شب خود را بين من و نماز تقسيم كرد؛ پس از نماز نزد من می آمد و جويای حال من می‌شد و از وضعيت بيماری‌ام اطلاع می يافت و پيامبر تا طلوع صبح اين چنين بود و چشم بر هم نگذاشت.
در ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها، بانوی دو عالم به شدت مجروح شده و در بستر بیماری افتادند. در تمام این مدت تا لحظه شهادت، این امیرالمومنین علیه السلام بود که پروانه‌وار به دور همسر خود می‌چرخید و شخصا از ایشان پرستاری می‌کرد.
در جنگ‌های صدر اسلام، حضرت زهرا سلام الله علیها به همراه دیگر زنان برای پرستاری از رزمندگان مجروح در میدان جنگ حاضر می‌شد. در غزوه اُحد که پیامبر به شدت مجروح گشت، این صدیقه کبری سلام الله علیها بود که برای پدر آب می‌آورد و زخم‌های رسول خدا را مداوا می‌کرد.
زینب کبری سلام الله علیها شخصیتی است که عقل در شناختش درمانده و قلم در نگارش شکوه و صلابتش شکسته است. وی در شرایطی سخت، نمونه‌ای بی بدیل از پرستاری را به تصویر کشید و الگویی ناب برای پرستاران گشت. به حق، روز ولادت او که مظهر لطافت، رحمت، صبر و از خود گذشتگی است روز پرستار نامیده شده است.
حضرت زینب سلام الله علیها در ایفای این وظیفه خطیر به گونه ای عمل کرد که مورد تایید امام معصوم علیه السلام قرار گرفت.
معیار پرستار نمونه
از منظر معارف اسلامی، پرستاران گرامی علاوه بر مراقبت جسمی از بیمار، وظیفه تقویت روحیه او را نیز بر عهده دارند. دین اسلام در این زمینه دستورالعمل‌هایی ارائه کرده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
الف- پرستار باید در مواجهه با بد اخلاقی و بی حوصلگی بیمار، با صبر و خوش اخلاقی برخورد کند.
ب- با محبت به بیمار غذا بدهد؛ چنان که پیامبر رحمت فرمود: اگر پرستاری چنین کند خداوند از میوه‌های بهشتی به او عطا می‌کند.
ج- از وظایف مهم دیگر، روحیه دادن به مریض است. پیامبر عظیم الشأن اسلام به زیبایی این وظیفه پرستار را تبیین کرده‌ و فرمودند: هنگامی که نزد بیمار می روید او را امیدوار کنید – هر چند این کار در قضا و قدر الهی تغییری ایجاد نکند- اما در نشاط روح بیمار تاثیر دارد.
د- بیماری که در حال درد کشیدن است، ممکن است با کوچک‌ترین بی توجهی پرستار رنج بکشد.
د- از کارهایی که باعث اذیت و غمگین شدن بیمار می‌شود پرهیز شود.
هـ – تقویت روحیه بیمار با استفاده از امور معنوی و تشویق او نسبت به توجه به خدا و اهل بیت علیهم السلام و استعانت از ایشان.

منبع: رسالت

۱۴۰۱/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...