نسخه چاپی

مدیری خستگی‌ناپذیر برای خدمت جهادی

مديري خستگي‌ناپذير براي خدمت جهادي

مرحوم رستم قاسمی تواضع و خاكی بودن كه به‌رغم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شریف و برخورداری از توان مدیریتی و شاخص‌های نخبگی و قرار داشتن در جایگاه‌های مسئولیتی بالا از فرماندهی تا وزارت، گرفتار غرور و تكبر نشده و برای خود هیچ حریم و فاصله‌ای با مردم قائل نبود.

به گزارش نما ، «در تمام دوران خدمتم، از میدان جنگ نظامی تا نبرد اقتصادی تلاشم این بود که تا پای جان و آبرو و آخرین نفس، سرباز وفادار ایران و خدمتگزار شما مردم عزیز باشم. از ملت شریف ایران بابت تمام کاستی‌های دوران مسئولیت، طلب حلالیت دارم.»
این آخرین پیام مرحوم سردار رستم قاسمی در حساب توئیتری‌اش پیش از فوت است که پس از کناره‌گیری از وزارت راه و شهرسازی و اطلاع از سرانجام بیماری سختش، خطاب به مردم نوشته است.
او که سابقه کار در وزارت نفت را داشت با تصور حضور مجدد در این وزارتخانه به دعوت آقای رئیسی برای پیوستن به کابینه وی جواب مثبت داد، ولی از آنجا که گزینه‌های رئیس‌جمهور برای تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی با اطلاع از سختی کار و ابهام در امکان برآوردن مطالبه ساخت یک میلیون مسکن در سال، از پذیرش این مسئولیت اجتناب کردند، مرحوم قاسمی شانه زیر بار این مسئولیت سنگین داد تا دغدغه مربوط به آن را از روی دوش دولت جدید بردارد، اما تشدید تحریم‌ها و موانع داخلی در تأمین الزامات این برنامه بلندپروازانه از یک سو و شدت گرفتن بیماری وزیر راه و شهرسازی از دیگر سو، عرصه را در پیشبرد و اجرای وعده انتخاباتی آقای رئیسی تنگ کرده و موج فشار سنگین انتقاد و حتی حمله‌هایی را متوجه آقای قاسمی کرد که برای درمان بیماری‌اش نیازمند زمان و آرامش بود. البته شدت بیماری و سختی درمان موجب شد او برای واگذاری مسئولیت و کناره‌گیری از وزارت اعلام آمادگی کند و در همان حال برای پیشبرد امور و انجام مسئولیت‌های سنگین وزارت راه و شهرسازی وقت و انرژی بگذارد، ولی درگیری دولت با مسائل جاری و نگرانی از پیامد‌های جابه‌جایی‌های زودهنگام موجب تأخیر در تصمیم‌گیری و اقدام برای رهاسازی سردار رستم قاسمی از وزارت شد که فرصتی برای حملات پیاپی و بی‌رحمانه و حتی تخریب‌های ناجوانمردانه رقبای سیاسی دولت تا مرز ورود به حوزه زندگی شخصی و حریم خصوصی او شد که به گفته خودش تنها باید آن را به خدا واگذار کرد.
سرانجام هم پس از چند روز از رفتن وی از وزارت راه و شهرسازی و دقیقاً پس از تعیین وزیر جدید، او با راحتی خیال سر بر بالین رحلت و آرامش ابدی گذاشت و پس از یک عمر خدمت و مجاهدت به همرزمان شهیدش پیوست.
مروری بر برخی ویژگی‌ها و عملکرد‌های مرحوم سردار رستم قاسمی او را شایسته تجلیل و قدرشناسی می‌سازد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱- تواضع و خاکی بودن که به‌رغم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شریف و برخورداری از توان مدیریتی و شاخص‌های نخبگی و قرار داشتن در جایگاه‌های مسئولیتی بالا از فرماندهی تا وزارت، گرفتار غرور و تکبر نشده و برای خود هیچ حریم و فاصله‌ای با مردم قائل نبود.
او بدون تکلف، همچون یک شهروند عادی به مسجد، هیئت، حرم، بازار و خیابان تردد می‌کرد و زمانی که وزیر نفت بود، نحوه حضور او در حرم امام خمینی (ره) به گونه‌ای بود که وقتی در پاسخ به سؤال یک ایرانی خارج‌نشین که پرسیده بود چکاره‌ای؟ گفته بود در کار نفت هستم، تصور آن شهروند این بود که احتمالاً در پمپ بنزین مشغول است که این گونه ساده و معمولی به حرم آمده و با او خوش و بش می‌کند.
۲- شهامت و شجاعت انجام کار‌های بزرگ، ضروری و بر زمین مانده که از مهندسی رزمی و عملیاتی در زمان جنگ تا فرماندهی قرارگاه سازندگی سپاه و انجام پروژه‌های کلان نفت و گاز و دور زدن تحریم‌ها و کمک به مقاومت را شامل می‌شد.
او برای شکستن تحریم هوایی یمن در جنگ و محاصره ظالمانه تحمیل شده بر مردم مظلوم یمن، پرواز هواپیمای حامل کمک غذایی و دارویی به صنعا را طراحی کرد و خودش نیز همراه کادر این پرواز پرخطر شد که سعودی‌ها نه‌تن‌ها مانع نشستن پرواز با بمباران باند پرواز شدند، بلکه با تهدید و نزدیک شدن هواپیما‌های جنگی خود قصد فرود اجباری آن را در فرودگاه‌های تحت کنترل خود داشتند. اما با شجاعت مرحوم رستم قاسمی این هواپیما و کادر پرواز از دام تهدید و فریب متجاوزان سعودی خارج و، چون سوخت کافی برای هواپیما باقی نمانده بود، با فرود اضطراری و سوختگیری در یک فرودگاه بندری در جنوب کشور به سلامت به تهران برگشت و رسوایی متجاوزان را در ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به قیمت تهدید هواپیما‌های غیرنظامی، به اثبات رساند.
۳- پرکاری و تلاش مضاعف برای انجام وظیفه که حتی بیماری نیز مانع آن نبود و هیچ خستگی نمی‌شناخت. این روحیه جهادی نه‌تن‌ها در دوران دفاع مقدس و کمک به مقاومت در دوره جنگ با تروریسم تکفیری داعش و همراهی و همکاری با سید شهیدان مقاومت سردار سلیمانی که حتی در دوران حضور در دولت و وزارت نیز یک شاخصه برجسته او بود.
رکورد صادرات ۱۵۷ میلیارد دلاری نفت در دوره وزارت او، حاصل تلاش‌هایی است که به دور از هرگونه خستگی، به صورت جهادی و با صرف وقت و انرژی برآمده از تعهد و مسئولیت شناسی ثبت شده است.
۴- خطرپذیری و آمادگی برای ایثار جان و حتی آبرو برای تأمین اهداف نظام اسلامی و منافع مردم و اعتقاد به اینکه در جنگ اقتصادی، علاوه بر جان، باید آبرویت را هم فدا کنی تا از راه‌های آتشین گذر کنی. او برای کمک به مردم و نظام اسلامی هر نوع خطری را به جان می‌پذیرفت و آن را هزینه نیل به اهدافی می‌دانست که پیش از این شهیدان گرانقدر برای آن جان گذاشته‌اند.
این شاخصه‌ها و کارنامه مرحوم رستم قاسمی است که نه‌تن‌ها برای خود او بلکه برای تمامی پاسداران انقلاب اسلامی موجب افتخار و برای تمامی مشتاقان استقلال، عظمت و پیشرفت کشور نیز الگو و سرمشق به حساب می‌آید. فقدانش بر خانواده و دوستانش تسلیت و یاد و خاطره مجاهداتشان همواره گرامی باد.
منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۱/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...