نسخه چاپی

آیت‌الله دكتر سید ابراهیم رئیسی :

می خواهیم دولت صادق الوعدی باشیم

مي خواهيم دولت صادق الوعدي باشيم

آیت الله رئیسی گفت: به مردم عزیزمان عرض می كنم كه ما می خواهیم دولت صادق الوعدی باشیم و به آنچه در حوزه اشتغال و مسكن و مسائل دیگر وعده داده ایم برغم تهدیدها و تحریم ها عمل كنیم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر و سالروز ورود امام راحل به میهن گفت: شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی و یاد، سیره و سلوک ایشان همواره برای همه ما الهام‌بخش است.
رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل حقیقتا یک شخصیت الهی و انقلابی بود که هویت ملی و دینی مردم ایران را احیا کرد، افزود: امام خمینی حق بزرگی به گردن همه ما دارد.
دکتر رئیسی گفتمان امام خمینی (ره) را که امروز در منش رهبر معظم انقلاب اسلامی تداوم یافته است، عدالت‌خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی‌خواهی معرفی کرد و اظهار داشت: امام راحل همواره به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشید.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی نیز گفتمان امام و رهبری مبنی بر پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: بنده همواره در پاسخ کسانی که از ما پرسیده‌اند، گفتمان دولت شما چیست، گفته‌ام که ما نمی‌خواهیم به بخشی از گفتمان امام و رهبری برش بزنیم، بلکه ما مطیع کلیت گفتمان ایشان مبتنی بر پیشرفت بر محور عدالت اجتماعی هستیم؛ گفتمانی که می‌تواند به سعادت ملت ایران بیانجامد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای دولت برای ایجاد ثبات در معیشت مردم، با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، یکی از مسائل اصلی و محوری دولت سیزدهم است، گفت: در آغاز به کار دولت، با مشکلاتی از جمله داغدار شدن روزانه ۷۰۰ خانوار به واسطه ابتلا به بیماری کرونا مواجه بودیم که به برکت خدمات کادر درمانی و پزشکی و اقدامات مردم عزیزمان، شرایط کرونایی متفاوت شد و در حال حاضر روزهایی را سپری می‌کنیم که وضعیت فوتی‌های کرونایی به صفر رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسری بودجه سال گذشته، حتماً می‌توانست چالش جدی برای دولت و ملت باشد، خاطرنشان کرد: دولت با افزایش درآمد بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تلاش کرد تا از این وضعیت عبور کنیم و شاهد افزایش درآمد واقعی برای کشور باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در روز تحویل دولت سیزدهم؛ تورم کشور قریب به ۶۰ درصد بود که با تلاش دولتمردان با کاهش ۲۰ درصدی، نرخ تورم به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: علیرغم مشکلات منطقه ای و جهانی، برای مهار تورم و گرانی ها اقدامات خوبی صورت گرفت، به طوری که در ۶ ماهه اول دولت یعنی تا آخر سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تورم در بخش‌های مختلف بودیم.

رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به الزام قانون برای عادلانه کردن یارانه ها و از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که زمینه‌های رانت و فساد را در کشور فراهم می کرد، در اردیبهشت ماه شاهد رشد تورمی و ایجاد مشکلاتی برای مردم بودیم که دولت تلاش کرد با افزایش یارانه ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، وضعیت به وجود آمده را تا حدودی جبران کند.

آیت الله رئیسی گفت: ستاد هماهنگی های اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همچنین در استان ها به ریاست استاندارها فعال است تا شاهد ثبات اقتصادی و تنظیم بازار باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره اجرای سیاست های دولت سیزدهم برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی در بین مردم، تصریح کرد: شاهد نوسانات قیمت برخی از اقلام در کشور هستیم و این شرایط برای دولت و مردم قابل قبول نیست و علت آنها از سوی ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و در حال پیگیری است.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: با توجه به دلاریزه شدن بسیاری از اقلام اساسی سفره مردم، شرایط را به گونه ای مدیریت می کنیم که شاهد ثبات قیمت کالاهای اساسی باشیم به طوری که با افزایش قیمت دلار، سفره مردم تهدید نشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، بسیاری از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم به دلار متصل شده است و به محض افزایش قیمت دلار، شاهد تغییرات قیمت در اقلام اساسی مورد نیاز مردم هستیم، خاطرنشان کرد: این رویه غلط باید اصلاح شود و برنامه دولت این است که سفره مردم از ثبات برخوردار باشد که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار و یا تغییر شرایط اقتصادی، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و تهدید شدن سفره مردم نباشیم.



مبنای عمل دولت درباره قیمت ارز، ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی است

آیت الله رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری که قرار است وابستگی به دلار در اقلام اساسی با چه ساز و کاری از بین برود؟ افزود : اینکه نظام اقتصادی ما متاثر از دلار باشد و با تغییر در قیمت این ارز قیمت کالاهای اساسی مربوط به معیشت نیز دچار تغییر شود ، اشکالی است که در بخش اقتصادی ما وجود دارد. البته نه همه اقلام اما بخشی از آن مثلا در بخش نهاده‌های دامی که وارداتی است و سهم کمی از آن در داخل تولید می‌شود، متاسفانه به دلار اتصال دارد اما برنامه دولت آن است که آنچه مربوط به سفره مردم هست از یک ثباتی برخوردار شود که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار یا شرایط اقتصادی دچار نوسان نشود.

رئیس جمهور درباره این سوال که آیا قرار است در تولید نهادهای دامی به خودکفایی برسیم یا بناست یک ارز ترجیحی دیگر به مانند آنچه که پیشتر بود و حذف شد مجددا برقرار شود ؟ تصریح کرد: مبنای عمل ما درباره قیمت ارز ، ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی است که بانک مرکزی اعلام کرده که برای همه ملاک خواهد بود . بیش از۹۰ درصد کار تجاری ما با همین ارز در حال انجام است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: در سال جاری با استفاده از همین ارز نسبت به سال گذشته۶۴ درصد افزایش واردات داشته ایم و وقتی دولت با همین ارز داد و ستد انجام دهد ، برای وارد کنندگان و صادرکنندگان و همچنین بازار یک ثبات جدی ایجاد خواهد کرد. همچنین بر اساس مذاکراتی که با تولیدکنندگان صورت گرفته، در اقلامی که امکان ایجاد ثبات در قیمت آنها به کمک واردات و کاهش هزینه تولید وجود دارد به هیچ عنوان شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

رئیس جمهور در ادامه "قاچاق" و "عدم عرضه" کالا را دو عامل مهم افزایش قیمت برخی کالاها در داخل کشور عنوان کرد و گفت : در موضوع قاچاق کالا به برخی کشورهای همجوار، تلاش می شود جلوی آن گرفته شود، اما به صورت ۱۰۰ درصد محقق نشده است. بخش دیگر مربوط به عدم عرضه کالا بدلیل نوسانات قیمت دلار است که متاسفانه برخی دامداران بدلیل نگرانی از افزایش قیمت دلار دام خود را با تاخیر و معطلی به کشتارگاه می برند و در زمان خودش به بازار عرضه نمی کنند. اما تصمیم دولت آن است که قیمتها حتما ثبات پیدا کند و بازار و مردم نگران نوسان قیمتها نباشند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد عللی که برای گرانی برشمردید و راهکارهای مطرح شده، همان مواردی است که در سال‌های گذشته هم مطرح شده است، چه زمانی مردم این احساس را پیدا خواهند کرد که سفره آنها اگر وسعت پیدا نمی‌کند، ثبات پیدا کند، گفت: هم دولت و هم بنده شخصا به شکل روزانه موضوع ایجاد ثبات در سفره مردم را دنبال می‌کنیم.



مردم بدانند ما پیش و بیش از آنها از نوسانات قیمت رنج می‌بریم

دکتر رئیسی افزود: وجود نوسانات به نفع هیچ‌کس نیست و قیمت‌ها باید برای مردم قابل پیش‌بینی باشد. مردم بدانند که وقتی قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند، قبل از هر کس ما رنج می‌بریم. مردم بدانند ما بی‌اطلاع نیستیم و آنچه که باعث رنجش آنهاست حتما به صورت مضاعف باعث رنجش ما هم هست.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه مجلس برای توزیع کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: زمانی که مجلس قانون مربوط به اصلاح پرداخت یارانه‌ها را تصویب می‌کرد، زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیک وجود نداشت و این کار به تازگی با تلاش مسئولان راه‌اندازی شده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رئیس و نمایندگان مجلس همان موقع می‌دانستند که زیرساخت توزیع کالابرگ الکترونیک موجود نیست و باید ایجاد شود، تصریح کرد: اگر همان وقت این زیرساخت‌ها ایجاد می‌شد، شاید راهِ خوبی بود. ما هم معتقدیم این نکته‌ای که در قانون مجلس هست نکته خوبی است که کالابرگ توزیع می‌شد و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، ولی زیرساخت و امکانش نبود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در آن تاریخ با توجه به انتظارات تورمی که پیش آمده بود اگر قانون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا نمی‌شد هم آثار تورمی بسیاری داشت. به نظر بسیاری از کارشناسان، با توجه به بحث‌هایی که چند ماه در مجلس و دولت و در رسانه‌ها و بازار مطرح بود، انتظارات تورمی ایجاد شده بود و یک افزایش قیمت‌هایی داشت اتفاق می‌افتاد که اجرای این قضیه در واقع در بازار یک ثباتی ایجاد کرد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه در شرایط فعلی دنبال ثبات اقتصادی به ویژه در اقلام و کالاهای مورد نیاز سفره مردم و کالاهای اساسی هستیم، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که شده این هدف انشاءالله اتفاق می‌افتد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چه زمانی باید منتظر خروجی این اقدامات باشند و نتایج آن را در سفره‌شان ببینند؟ گفت: هر روزی که می‌گذرد، برای ما شاید آ‌ن روز دیر باشد. یعنی هر چه که زودتر ثبات در اقلام حاصل شود، کاهش قیمت صورت گیرد، این حتما برای ما موضوعیت دارد و این کار صورت می‌گیرد.



بانک مرکزی با استفاده از ارز نیمایی، بازار آزاد را هم مدیریت خواهد کرد

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با وجود ثبات بازار ارز در یکسال ابتدایی دولت سیزدهم و نیز با توجه به اعلام این مسئله که فروش نفت به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده و درآمد آن نیز به کشور باز می‌گردد، چرا شاهد افزایش قیمت دلار هستیم، تأکید کرد: همانطور که اغتشاشات اخیر در کشور، درآمدزایی، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان را با چالش روبه رو کرد، بر همین اساس بر قیمت دلار نیز اثر منفی گذاشت و انتظارات تورمی در قیمت دلار، بر بی ثباتی بر بازار اثرگذار بود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه به مردم و فعالان اقتصادی اطمینان می دهم که ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و پول حاصل از فروش نفت به کشور بازمی گردد، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد داد و ستد و تجارت کشور در بازار ارز نیمایی اتفاق می افتد و ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی و خزانه دولت باز می‌گردد.

رئیس جمهور افزود: سیاست جدید بانک مرکزی، استفاده از ارز نیمایی در کشور است و با همین سیاست ها، بازار آزاد هم مدیریت خواهد شد تا قیمت بازار آزاد، به قیمت ارز نیمایی بازگردد و این اقدامات از سوی دولت آغاز شده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در ۴۴ سال اخیر علیرغم کنترل بازار و اعمال سیاست های بانک مرکزی، همچنان شاهد فعالیت بازار آزاد در زمینه تعیین قیمت دلار هستیم، خاطرنشان کرد: همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی برگردانند تا کنترل بانک مرکزی بر منابع ارزی افزایش یابد و قیمت ارز در کشور ثابت بماند.



همه صادرکنندگان موظفند از طریق بانک مرکزی تعهدات ارزی خود را انجام دهند

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که اگر درصد کمی از قیمت گذاری دلار در بازار آزاد و توسط تعداد معدودی دلال صورت میگیرد، اما اثرگذاری بسزایی روی اقتصاد دارد، چرا دولت این عده معدود را مهار نمی کند تا قیمتها به هم نزدیکتر شود ، تصریح کرد : در طول این ۴ دهه همواره بازار آزاد برغم کنترلها، وجود داشته است، اما یکی از راهکارهای موثر تاکید بر مرجعیت بانک مرکزی به عنوان قمیت گذار و مسئول کنترل قیمت ارز است.

دکتر رئیسی تاکید کرد: از همین تریبون یک با دیگر هم اعلام می کنم که همه صادرکنندگان موظفند از طریق بانک مرکزی تعهدات ارزی خود را انجام دهند، چرا که وقتی صادرات غیرنفتی هم تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی درآمد ، قیمت ارز واقعی تر خواهد شد و پس از آن این بازار آزاد است که خود را با قیمت اصلی تطبیق خواهد داد.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه برغم وجود ذخایر ارزی مناسب حاصل از فروش نفت ، برخی رسانه ها مطرح می کنند که چرا اثرات آن در سفره مردم آنطور که باید مشاهد نمی‌شود ؟ اظهار داشت : وقتی می‌گوییم که کشور دارد اداره می‌شود ، پرداختها و حقوق و دستمزدها بدون تاخیر انجام می گیرد، باید پرسید که اینها چگونه و از کجا پرداخت می شود . وقتی دولت ما هنوز رای اعتماد نگرفته بود و با دولتمردان قبل در جلسه دولت شرکت کردم، بحث در آن جلسه این بود که ما حقوق مرداد ۱۴۰۰ را چگونه باید پرداخت کنیم؟



با وجود همه فشارها پرداخت حقوق و یارانه‌ها حتی یک روز تاخیر نداشته است

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز که یک سال و چند ماه از کار دولت سیزدهم می‌گذرد یک روز دستمزدها در کشور به تاخیرا نیفتاده است. پرداخت یارانه‌ها برغم افزایش آن از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یک روز هم با تاخیر مواجه نشده است. قانون رتبه‌بندی معلمان که ۱۱ سال معطل مانده بود در این دولت اجرا شد، حقوق بازنشستگان و معوقات بسیاری از آنان پرداخت شده، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سالها انجام نشده بود و سه بار رهبری معظم انقلاب تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد و در کنار همه اینها افزایش‌ حقوق و دستمزدها، همگی هزینه‌ها و تکالیف‌ قانونی بر عهده دولت بوده که از محل درآمدهای نفتی در کنار اخذ مالیات از دومیلیون مودی مالیاتی جدید که فرار مالیاتی داشته اند، پرداخت شده است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که مردم درآمدهای حاصل از فروش نفت و ارزی که داخل کشور می‌آید را در سفره شان احساس نمی‌کنند، گفت: ۴۸۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۱۴۰۰، از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و مالیات پرداخت شده و امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.



علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها، منابع و مصارف مدیریت شد تا دچار کسری بودجه نشویم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه منابع کشور به نحوی مدیریت شده است که امسال هم بین منابع و مصارف، تعارضی وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها، منابع و مصارف را مدیریت کرده تا دچار کسری بودجه نشود.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول در ساختار بودجه ریزی کشور، تصریح کرد: دولت سیزدهم در یک سال و چند ماه گذشته تلاش کرده است تا در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کسری نداشته باشیم و این کار بزرگ، توسط دولتمردان محقق شده است.

آیت الله رئیسی گفت: اعتبار طرح رتبه بندی معلمان ۳۶ هزار میلیارد تومان است و امسال هم با توجه به افزایش حقوق کارمندان، هزینه های دولت بسیار افزایش پیدا کرده و دولت تلاش می کند با مدیریت منابع و مصارف و درآمدهای کشور، شاهد کسری بودجه نباشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ذخایر خوب ارزی کشور، پشتوانه مهم ارزی برای انجام فعالیت های اقتصادی است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب روز گذشته فرمودند در دهه ۹۰، اقتصاد کشور تقریباً به حالت تعطیل درآمده بود، و ما با توجه به مشکلات جدی اقتصادی، در سال گذشته دولت را در دست گرفتیم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در شهریور ماه ۱۴۰۰ و قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود، اما در اسفند ماه همان سال و پس از گذشت تنها ۶ ماه، رشد اقتصادی ۴,۴ درصدی محقق شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف منفی بود، اما در پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی کشور در بخش های تولید، صنعت، کشاورزی و معدن بیش از ۳ درصد شده است، گفت: رشد اقتصادی با درآمدهای کشور ارتباط مستقیم دارد و با همه تهدیدها و تحریم ها، سرمایه ثابت کشور نزدیک به ۴ درصد و بخش تولید و صنعت هم بیش از ۶ درصد رشد کرده است.



دولت از وعده‌های خود در زمینه ایجاد اشتغال عقب نیست

آیت الله رئیسی، بیکاری را یکی از معضلات کشور دانست و گفت: در روز تحویل دولت سیزدهم آمار بیکاری ۸,۹ درصد بود که امروز با کاهش ۷ دهم درصدی به رقم ۸.۲ درصد رسیده و درصد بیکاری ۱۱ استان کشور، کاهشی شده است.

رئیس جمهور افزود: رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، در برنامه هفتم توسعه کشور هم هدفگذاری شده است و آمارهای موجود نشان می دهد که ریل گذاری های صورت گرفته برای رشد اقتصادی کشور، در خنثی سازی تحریم ها و فشارهای حداکثری، اثرگذار بوده است.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصادی، هم در برنامه هفتم توسعه و هم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هدفگذاری شده است، تصریح کرد: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، زمینه های تحقق رشد اقتصادی در کشور وجود دارد و در حال حاضر، تراز منفی بخش کشاورزی کشور، مثبت شده است و در بخش صنعت و معدن هم شاهد رشد اقتصادی مثبت هستیم.

رئیس جمهور بیان کرد: علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها و همه تنگناهایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند این ظرفیت در کشور وجود دارد که به رشد اقتصادی قابل قبول برسیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیاناتشان بر این نکته تأکید کرده اند که رشد ۸ درصدی اقتصادی در ۸ سال آینده محقق شود، گفت: بنده معتقدم اگر به منویات رهبر انقلاب و به آنچه که در برنامه هفتم توسعه به عنوان سیاست کلی کشور ابلاغ شده است، پایبند باشیم، قطعاً با مشارکت مردم رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق می شود. قراین و شواهد موجود حاکی از آن است که امکان دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر در کشور وجود دارد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که در حوزه اشتغال چه میزان از هدف‌گذاری ایجاد سالانه یک میلیون شغل در طول ۱,۵ سال گذشته محقق شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت کار و همچنین گزارش اخیر مرکز آمار ایران، ما نسبت به وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیستیم و قریب به یک میلیون شغل در این مدت زمان ایجاد شده است.



عصبانیت دشمن ناشی از خنثی‌سازی توطئه‌های او از سوی دولت و ملت بود

آیت الله رئیسی افزود : به مردم عزیزمان عرض می کنم که ما می خواهیم دولت صادق الوعدی باشیم و به آنچه در حوزه اشتغال و مسکن و مسائل دیگر وعده داده ایم برغم تهدیدها و تحریم ها عمل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دشمن از اقدامات‌ ما در مسیر خنثی سازی تحریم ها عصبانی شده است، افزود: یکی از دلایل این آشوب‌های اخیر همین بود که دشمن می دید تحریم‌های او با اقدامات دولتمردان و ایستادگی مردم بی‌اثر شده، صادرات نفت ما برغم تحریم افزایش یافته، برغم تلاشها برای توقف تولید، کشور رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است، برخلاف خواست او قریب به یک میلیون اشتغال ایجاد شده و هر آنچه که او خواسته با اراده ملت و خدمتگزاری دولت خلاف آن محقق شده لذا طبیعی است که از ما عصبانی باشد.

رئیس جمهور آشوب و تحریم را دو روی یک سکه خواند و با بیان اینکه دشمن بدلیل رشد شاخص های اقتصادی کشور دست به توطئه زد ، اظهار داشت: در حالیکه دشمنان تلاش دارند کشور را متوقف کنند، ملت ما اراده کرده است که پیش برود و یقین داریم با این اراده ملت و خدمتگزاری دولت و همچنین اتکا به ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد، حرکت در این مسیر روز به روز پرشتاب تر خواهد شد.



تایید تلاش‌های دولت برای گره‌گشایی از مشکلات از سوی رهبری برای ما مسئولیت‌آور است

آیت الله رئیسی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فعالان اقتصادی و تایید تلاشهای دولت برای گره گشایی از مشکلات کشور را برای دولت بسیار مسئولیت‌آور دانست و گفت: معتقدیم آنچه که ایشان در قالب یک بسته کامل برای رشد اقتصادی کشور فرمودند ، قابل اجرا و عمل است و دولت مصمم است این رهنمودها را که همان خواست ملت عزیز ایران است، تحقق ببخشد.

دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال مجری درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به رفاه خانوار و معیشت مردم و اینکه اگر شهروندی مشمول هیچ یک از اقدامات مثبت دولت در افزایش و پرداخت به موقع حقوقها، رتبه بندی معلمان، تعرفه گذاری پرستاران و... نباشد و در عین حال تاثیر درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت بر سفره معیشتش را مطالبه کند، جواب او چیست؟ تصریح کرد: این حرف درستی است که همه اقدامات مثبت در یک کشور ۸۵ میلیونی نباید نسبت به ۴ الی ۵ میلیون کارمند دولت باشد، اما حتما بخش قابل توجهی از این درآمدهای ارزی صرف کالاهای اساسی، رشد کشور و پرداخت هزینه ها می شود که همه از آن منتفع خواهند شد، گرچه کارمندان هم مطالبات معیشتی بحقی دارند اما آثار هر اقدام دولت باید در سفره همه مردم دیده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش تولید و ایجاد اشتغال و همچنین افزایش تجارت و صادرات غیر نفتی به نفع همه مردم است، افزود: در این مدت روابط اقتصادی ما با برخی کشورهای منطقه تا ۵ برابر افزایش یافته، تجارت ما حدود ۵۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری منفی ما مثبت شده است که همه کشور از آن منتفع خواهند شد.

دکتر رئیسی تاکید کرد: در عین حال اقدامات دولت باید در جهتی باشد که رونق در سفره همه مردم دیده شود.



دولت متعهد به مبارزه با فساد است و مدیران اجرایی با این معیار، ارزیابی می‌شوند

رئیس جمهور در ادامه، در پاسخ به سئوالی درباره فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و اجرایی شدن مصوبات دور اول و دوم سفرهای استانی دولت، خاطرنشان کرد: با تلاش دولتمردان دولت سیزدهم، ‌دستگاه‌ قضایی، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای انقلاب اسلامی و مردم، بیش از ۳ هزار واحد تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل که با نصف ظرفیت کار می کردند و مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده بودند، دوباره فعال شدند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه احیای واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، تأکید کرد: مجموعه‌ای زیر نظر معاون اول رئیس جمهور در تهران و مراکز استان ها برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل فعال شده و احیای این واحدها، نقش مهمی در اشتغال، افزایش تولید و صادرات دارد و آثار آن کاملاً قابل رویت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مسیر احیای برخی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل با فساد اقتصادی روبه رو شدیم، گفت: دولت سیزدهم متعهد به مبارزه با فساد است. شرط همکاری با بنده، داشتن روحیه ضدفساد و فسادستیزی است و مدیران دستگاه های اجرایی با این معیار، ارزیابی می شوند.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: در هیچ کجا، فساد را تحمل نخواهیم کرد، چرا که بروز فساد، عملکرد دستگاه‌های اجرایی را متوقف می کند و اگر بخش های دولتی از این موضوع مطلع شوند، با آن برخورد می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دور اول سفرهای استانی مشکلات استان ها و طرح های نیمه تمام شناسایی شدند و برای حل مشکلات آنها، برنامه هایی به تصویب رسید، تصریح کرد: شرط انجام دور دوم سفرهای استانی، اجرایی شدن تمامی مصوبات دور اول سفر یا بخش هایی از آن بود که در دور دوم سفر به استان خراسان جنوبی و یزد، شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از مصوبات سفر اول اجرایی شده است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی، بهره برداری از طرح‌های مهم و نقش آفرین برای رشد و توسعه اقتصادی استان هاست.

رئیس جمهور همچنین از مردم استان های خراسان جنوبی و یزد برای خلق جلوه های باشکوه در حمایت از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در دور دوم سفرهای استانی، قدردانی کرد.



یکی از کارهای دولت تکمیل پروژه‌های مسکن باقیمانده از ۱۰ سال قبل تاکنون است

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم و برداشت های مختلف صورت گرفته از سخنان معاون اول و وزیر راه و شهرسازی در این زمینه، گفت: دولت در ساخت مسکن، نقش مباشر و تسهیل گر را دارد به طوری که در برخی از نقاط کشور، زمین و تسهیلات برای ساخت مسکن در اختیار تعاونی ها و مردم قرار می دهد و در بخش دیگر هم زمین به خودمالکان اختصاص دارد که با دریافت تسهیلات دولتی، نسبت به ساخت مسکن اقدام می کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با پروژه های نیمه تمام مسکن از ۱۰ سال گذشته تاکنون مواجه است که برخی از آنها، ۲۵، ۴۰ و یا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: مردم علیرغم پرداخت پول، همچنان چشم انتظار واگذاری این واحدهای مسکونی هستند و یکی از کارهای دولت در یک سال و چند ماه اخیر این بوده که این طرح‌های نیمه تمام را در استان‌ها، به بهره برداری برساند.

رئیس جمهور افزود: در حال حاضر هر هفته، واحدهای مسکونی نیمه کاره، با همت و تلاش دولت، به اتمام رسیده و به مردم تحویل داده می شود.



با کمک همه دستگا‌ه‌ها و مشارکت مردم ساخت ۱ میلیون مسکن در سال ممکن است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف است سالی یک میلیون مسکن تولید کند و این موضوع، وعده انتخاباتی دولت سیزدهم هم بوده است، تصریح کرد: باید سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و اگر این اتفاق نیفتد، شاهد تداوم بعضی از مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم، خواهیم بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه وعده دولت برای ساخت سالی یک میلیون مسکن به قوت خود باقی است، تصریح کرد: با کمک مردم، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها در شهرها و روستاها و با ایفای نقش تسهیل گری دولت برای پرداخت تسهیلات و اعطای زمین، برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، امکان واگذاری زمین برای ساخت مسکن وجود دارد و در برخی از مراکز استان ها که امکان واگذاری زمین وجود ندارد، عملیات ساخت مجتمع های مسکونی، آغاز شده است.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: وعده دولت برای ساخت سالی یک میلیون مسکن با کمک همه دست اندرکاران و مهم تر از همه خود مردم، محقق خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش پررنگ تسهیل‌گری دولت برای ساخت مسکن و قدردانی از زحمات مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اقدامات دولت برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده آغاز شده و این کار با حضور آقای بذرباش در وزارت راه و شهرسازی، با قوت در حال پیگیری است.

آیت الله رئیسی با اشاره به تردیدافکنی برخی رسانه ها مبنی بر محقق نشدن وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن، تصریح کرد: باور دارم که با امکانات موجود در حوزه زمین و تسهیلات ساخت و ساز، با کمک مردم، تعاونی ها، مسکن سازان و انبوه سازان مسکن، دولت می تواند سالی یک میلیون مسکن بسازد و بنای ما این است که به این وعده جامه عمل بپوشانیم.



وعده دولت در زمینه فضای مجازی واقعی بود و آن را فراموش نکرده‌ایم

رئیس جمهور در بخش دیگری از گفتگوی زنده با مردم، در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر گلایه مردم از کندی سرعت اینترنت و به مخاطره افتادن کسب و کارهای اینترنتی و ایجاد برخی محدودیت‌ها به رغم وعده دولت درباره فضای مجازی گفت: وعده ما در این زمینه واقعی است. فضای مجازی و اینترنت، علاوه بر محیط کسب و کار، به محیط زیست مردم تبدیل شده است و این محیط باید آرامش بخش باشد و دسترسی به این فضا، باید به سهولت انجام شود.



اقدامات خوبی برای ارتقای کیفیت فضای مجازی کشور صورت گرفته است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به همه مسئولان کشور هم گفته ام که نباید خللی در اینترنت کشور به وجود بیاید و اختلال در این بستر، باعث گلایه مندی مردم، می شود، تصریح کرد: در دولت سیزدهم، با تلاش شبانه‌روزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقدامات خوبی برای توسعه شبکه فیبرنوری، تقویت خطوط ارتباطی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام شده تا مردم شهرها و روستاها در دسترسی به اینترنت مشکلی نداشته باشند که شایسته قدردانی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: محدودیت های به وجود آمده که به آن اشاره کردید، صرفاً مربوط به برخی پلتفرم‌ها یا سکوهای خارجی است که در اغتشاشات اخیر، بسترساز ناامنی در کشور شده بودند. در هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند که یک پلتفرم خارجی، بستر ناامنی و اغتشاش را ایجاد کند.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: با توجه به بسترسازی ناامنی در کشور توسط پلتفرم های خارجی، در نشست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که با حضور همه قوا و مسئولان کشور برگزار شد، محدودیت هایی برای فعالیت این پلتفرم ها در کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اروپایی‌ها باید همان چیزی را که برای خودشان می‌پسندند برای ما هم بپسندند و از استانداردهای دوگانه دست بردارند، گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از پلتفرم های محدود شده در کشور خواسته است که با توجه به مباحث امنیتی کشور، نمایندگان آنها در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و نسبت به فعالیت های کاربرانشان پاسخگو باشند و عملکردشان به گونه ای باشد که در کشور اخلال و ناامنی ایجاد نکنند.



عدم پاسخگویی پلتفرم‌های خارجی آنها را به بستر ایجاد ناامنی در کشور تبدیل می‌کند

دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال که پاسخگویی پلتفرم های خارجی یعنی اینکه آنها نماینده قانونی در کشور داشته باشند؟ اظهار داشت : بر اساس بررسی و اعلام مرکز ملی فضای مجازی و همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هر پلتفرم خارجی که بخواهد در ایران فعال شود طبیعتا باید نسبت به عملکردش پاسخگو باشد.

رئیس جمهور ادامه داد : نتیجه عدم پاسخگو بودن پلتفرم های خارجی ایجاد مشکل برای کشور و تبدیل شدن آنها به بستری برای نا امنی خواهد بود. در عین حال در خلال این مدت با تلاش های وزارت ارتباطات برخی پلتفرم های داخلی تقویت، فعال و جایگزین نمونه خارجی شده تا کسب و کار مردم دچار مشکل نشود و از سوی دیگر دولت نیز بر سر عهد خود با مردم بماند.



بر اساس خواسته مردم از دولت موافق کوچکترین اخلالی در اینترنت نیستیم

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه معتقدم اینترنت نباید به هیچ وجه با اخلال مواجه باشد، تصریح کرد: بر اساس خواسته مردم از دولت ما حتما موافق نیستیم که در اینترنت کوچکترین اخلالی باشد تا مردم بتوانند کاملا از این فضا، در زمینه های علمی و هنری گرفته تا ارتباطات و کسب و کارشان استفاده کنند، اما نحوه عملکرد پلتفرم های خارجی و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به بستر ناامنی شرطی است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و فضای مجازی بررسی و اعلام کرده اند.



فعال شدن اتاق‌ها و کانون‌های گفتگو در استان و شهرستان‌ها

رئیس جمهور درباره تمهید ابزارها و تدوین روشهای قانونی برای اعتراضات نیز گفت: بنده پیشتر هم اعلام کرده ام که اعتراض باید شنیده شود. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را مطرح کردیم و آنجا تصویب و به همه مراکز علمی اعلام شد که می‌توانیم کانون‌های گفتگو داشته باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس دولت همواره برای شنیدن سخن اقشار مختلف جامعه آمادگی داشته و دارم، افزود: نه تنها شخصا در استانها در اجتماعات مردم ، تشکل ها، بازاریان ، دانشجویان و حتی دانش آموزان حضور یافته ام و حرفهایشان را شنیده ام بلکه به همه دولتمردان هم سفارش کرده ام در کنار شوراهای اداری در استان‌ها، با نخبگان ، جوانهای عزیز و عموم مردم هم نشست داشته باشند.

رئیس جمهور در واکنش به این نکته که آیا ابزار اعلام اعتراض‌ها صرفا همین نشست‌ها خواهد بود، گفت: این یک روش است. روش دیگر هم همان فعال کردن اتاق‌های گفتگوست که ما در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب و اعلام کردیم که اتاق‌‌های گفتگو هم در دانشگاه، هم در مراکز علمی، پژوهشی و در کشور تشکیل شود. آن بخشی که مربوط به دانشگاه است به بخش مربوطه و بخشی که مربوط به کشور است به وزارت کشور اعلام شده تا این بخش را فعال کند.

دکتر رئیسی افزود: معتقدیم که با فعال کردن این اتاق‌ها یا کانون‌های گفتگو در استان و شهرستان‌ها، سخن مردم به صورت رسمی شنیده می‌شود و پیگیری هم صورت می‌گیرد. لذا این اعلام شده و پیگیری هم می‌شود که انشاءالله زودتر صورت گیرد.



دولت مسئله حجاب را از جنس مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌داند نه امنیتی

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با وجود آنکه بن‌مایه اصلی اغتشاشات موضوع نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب بود، اما همچنان به نظر می‌رسد که در شیوه اجرای این قانون به یک اجماع دست پیدا نکردیم و همچنان در این حوزه چالش داریم، دولت بناست چه کاری انجام بدهد؟ اظهار داشت: حجاب یک ضرورت دین است و کسی در این زمینه تردید ندارد. از طرف دیگر قانون هم هست و طبیعتا زنان عزیز ما و دختران ما در سراسر کشور پایبند به حجاب و قانون هستند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: کسانی هم هستند که اینها ضعیف حجاب هستند. راهکار این قضیه می‌تواند راهکار‌های سیاسی- امنیتی باشد! دستگاه‌های فرهنگی و حوزه‌های اجتماعی در این رابطه مسئولیت دارند و باید فعال باشند و خودِ مردم عزیزمان نیز باید فعال باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله حجاب یک امر قانونی است و معتقدیم که خانم‌ها خودشان در سراسر کشور پایبند به این قانون هستند. آنچه که ما می‌بینیم همین است. تعبیر مقام معظم رهبری تعبیر جامعی بود که فرمودند همین کسانی که ضعف حجاب دارند، بر دهان بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی زدند و نشان دادند که پایبند به انقلاب و نظام و ارزشها هستند.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: می‌خواهم عرض کنم که همه باید مشارکت و توجه کنند که توجه به قانون‌مداری مسئله مهمی است و می‌تواند امنیت و آسایش را برای کشور به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که از نظر دولت بحث حجاب و عفاف بیشتر ابعاد امنیتی و سیاسی دارد یا ابعاد فرهنگی، نگاه به آن چطور است؟ گفت: در مسئله حجاب نگاه، نگاه فرهنگی و اجتماعی است. طبیعتا باید دستگاه‌هایی مثل بخش‌های تبلیغاتی، فرهنگی و اجتماعی، رسانه‌ ملی و بخش‌های اینگونه در این قضیه فعال‌تر شوند.

دکتر رئیسی در واکنش به این مسئله که گویا قرار است قرارگاه حجاب از وزارت کشور به وزارت ارشاد منتقل شود، اظهار داشت: به موجب مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ این قرارگاه در وزارت کشور ایجاد شده است. اما معتقدم بخش فرهنگی و اجتماعی این قضیه قرارگاهی را در وزارت فرهنگ و ارشاد یا در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد که آن بخش را هم گفتیم باید فعال شود چرا که ما این مسئله را از جنس مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌دانیم نه از جنس مسائل امنیتی.



با فراگیر طرح رفاه چند لایه اجتماعی هزینه‌های درمانی مردم به شدت کاهش خواهد یافت

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌مندی مردم از افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی تصریح کرد: ما دنبال کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت هستیم. سازوکار ما فعال کردن پزشک خانواده است تا از این طریق به نظام ارجاع منتهی شود تا احیانا در مواردی که به بستری کردن بیمار می‌انجامد هزینه آن از دوش بیمار و خانواده او برداشته شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: معنای این سخن آن است که ما بیمه‌های تکمیلی را در راستای رفاه چند لایه اجتماعی کاملا فراگیر کنیم. وقتی بیمه اجتماعی فعال شد، طبیعتا شاهد آن هستیم که در هر منطقه‌ای کسی که سر و کارش به بیمارستان بیفتد، دیگر نگران هزینه بیمارستان نباشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت این کار را آغاز کرده است، نه اینکه آغاز خواهد کرد، گفت: قرار ما با مردم این بود که با فعل ماضی و درباره کارهایی که انجام شده است یا می‌شود صبحت کنیم، نه درباره کارهایی که خواهیم کرد. لذا بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اقدام دولت در این زمینه از شهرهای کوچک آغاز شده و در ماه‌های آینده به مراکز استان‌ها و تهران هم خواهد رسید

آیت‌الله رئیسی افزود: برنامه‌های دولت هم برای مسئله دارو و هم بیمارستان و هم خدمات بهداشتی با اولویت در حال پیگیری است تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش یابد.



دولت نقد منصفانه را برای خود یک نعمت می‌داند و از آن استقبال می‌کند

رئیس جمهور در بخش پایانی این گفتگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه مردم یقین داشته باشند آنچه وظیفه دولت است به نمایندگی از مردم دنبال خواهد کرد، اظهار داشت: اگر هم روزی در مسئله‌ای نتوانستیم وظیفه‌مان را به دلایلی انجام دهیم، حتما می‌آیم از همین تریبون و از همین جایگاه با مردم سخن می‌گویم و می‌گویم فلان ماموریت را نتوانستیم انجام دهیم و دلایل آن هم این بوده است. یعنی صادقانه با مردم سخن خواهیم گفت.

دکتر رئیسی تصریح کرد: بنده از نقد استقبال می‌کنم. اگر کسانی که انتقاد می‌کنند، وضعیت را درست رصد کنند و فرمایش‌شان همراه با انصاف باشد، یقین بدانند دولت از نقد‌های منصفانه استقبال خواهد کرد و نقد منصفانه را برای خود یک نعمت تلقی می‌کند.

۱۴۰۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...