نسخه چاپی

موافقت با صدور پروانه یك تشكل سیاسی جدید

دبیر كمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینكه اعتقادمان این است كسانی كه با مردم نیستند، قطعاً از بین خواهند، رفت گفت: «احزاب منحله» در گرداب حذف تاریخی گرفتار شده‌اند.

به گزارش نما، سید محمدعلی پورموسوی مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره بیانیه‌هایی که از سوی احزاب منحله صادر می‌شود، چیست، اظهارداشت: نظر بنده این است که اینها در گرداب حذف تاریخی گرفتارشده‌اند و به همین دلیل به همه چیز ضربه و صدمه می‌زنند و می‌خواهند همه چیز را با خود دچار مشکل کنند ولی اگر سردمداران این احزاب یک مقدار دقت و عقل بیشتری به کار می‌بردند راه‌های دیگری هم برای تداوم حرکت وجود داشت.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با تأکید بر اینکه اینها به دلیل اینکه خود در حال حذف‌شدن هستند سعی می‌کنند به همه چیز صدمه بزنند، تصریح‌کرد: این وضعیت، وضعیت حکمت‌آمیزی است که در انقلاب ما چندین بار و برای افراد و گروه‌های متفاوت تکرار شده و الان هم همین وضعیت برای آنها دارد ایجاد می‌شود.

*کسانی که با مردم نیستند قطعاً از بین می‌روند

وی با بیان اینکه ما اعتقادمان این است کسانی که با مردم نیستند قطعاً از بین خواهند رفت و جریان باطل این چنین نمی‌تواند خود را حفظ کند، یادآور شد: آنها باید روش‌های دیگری را که منبعث از اندیشه‌های دینی است انتخاب کنند و به متن نظام، اسلام، مردم و ولایت بازگردند و برای این مسئله هم صداقت، عقلانیت و رشادت‌ سیاسی بیشتری لازم است.

پورموسوی همچنین در پاسخ به این سؤال که شاهد هستیم در زمان انتخابات گروه‌های بسیاری تقاضای دریافت مجوز دارند؛ آیا در این راستا درخواستی برای تشکیل احزاب جدید داشته‌اید؟ افزود: اینها می‌توانند در خواست‌های خود را بدهند فضا باز است و به درخواست‌ها قطعاً رسیدگی می‌شود اما مجموعه‌ای فراقوه‌ای که تحت عنوان کمیسیون ماده 10 احزاب و بر اساس قانون تشکیل شده ضوابط و نظمی برای رسیدگی به این درخواست‌ها قائل است، قطعاً تفاوتی نمی‌کند زمان انتخابات یا بعد از انتخابات باشد.

دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب با تأکید بر اینکه بالاخره باید به این درخواست‌ها یک رسیدگی قانونی و بررسی لازم انجام پذیرد، گفت: تشکل‌هایی که بتوانند در فاصله زمانی قانونی ویژگی‌ها و مستندات خود را به‌صورت قابل قبول ارائه دهند قاعدتاً می‌توانند مجوزهای لازم را بگیرند و زمان در این قضیه خیلی فرق نمی‌کند؛ باید مستند‌سازی‌ها و روال قانونی انجام شود و اینگونه نیست که عجله کنیم یا بگوییم درخواست‌ها زیاد یا کم شده بلکه روالی است که باید انجام شود.

*نظارت بر فعالیت احزاب صرفاً مربوط به مقطع انتخابات نمی‌شود

وی بر همین اساس به شرایط نظارت بر احزاب با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست اشاره و اضافه‌کرد: موضوع نظارت بر فعالیت احزاب صرفاً محدود به مقطع انتخابات نمی‌شود، کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و وزارت کشور برابر وظایف و اختیارات قانونی خود در خصوص اقداماتی احتمالی خلاف قانون و مصالح کشور که ممکن است توسط برخی احزاب در آستانه انتخابات انجام شود، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌نمایند.

پورموسوی با تأکید بر اینکه قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها (مواد 10، 15، 16، 17، 18) وجوه مختلف نظارت بر فعالیت و عملکرد احزاب را مشخص کرده است، اظهارداشت: بر اساس ماده 16 قانون مذکور نظارت بر فعالیت‌های احزاب از وظایف کمیسیون ماده 10 متشکل از نمایندگان سه قوه است که بر اساس ان مشخص است انجام چه فعالیت‌هایی از سوی احزاب ممنوع است و در چه صورت کمیسیون می‌تواند پروانه فعالیت یک حزب را توقیف و یا انحلال آن را از دادگاه درخواست نماید.

*نقض استقلال و ایجاد اختلاف در کشور از عواملی که در نهایت موجب انحلال یک حزب می‌شود

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب بر همین اساس نقض استقلال کشور، هرگونه ارتباط با بیگانگان برخلاف مصالح جمهوری اسلامی، دریافت کمک مالی از بیگانگان، نقض آزادی دیگران، تهمت و شایعه‌پراکنی، نقض وحدت ملی، ایجاد اختلاف در کشور، نقض آزادی دیگران، تهمت و شایعه‌پراکنی، نقض وحدت ملی، ایجاد اختلاف در کشور، نقض مبانی اسلامی و تبلیغات ضداسلامی را از جمله مواردی دانست که در صورتی که احزاب به آن مبادرت داشته باشند کمیسیون ماده 10 می‌تواند در ابتدا تذکر کتبی، سپس اخطار، در مرحله بعد توقیف پروانه فعالیت و در نهایت تقاضای انحلال حزب را از دادگاه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ماده 18 قانون مزبور و تبصره ذیل آن تصریح کرده که بودجه احزاب باید از طریق مشروع و قانونی تامین و به شکل مشروع هم هزینه شود، تصریح‌کرد: احزاب باید دفاتر قانونی داشته باشند و در پایان سال مالی گزارش مالی خود را به کمیسیون ارائه دهند؛ موارد فوق‌الذکر بخشی از مصادیق نظارت و رسیدگی کمیسیون بر فعالیت‌ها و عملکرد تشکل‌های سیاسی است.

*هر گروهی برای کار تشکیلاتی و سیاسی باید از کمیسیون ماده 10 احزاب پروانه فعالیت بگیرد

پورموسوی در پاسخ به این سؤال که آیا وظیفه کمیسیون ماده 10 احزاب فقط نظارت بر تاسیس احزاب است؟ یادآور شد: بر اساس قانون احزاب، گروهی که قصد انجام کار تشکیلاتی و سیاسی دارد باید از کمیسیون ماده ده احزاب پروانه فعالیت بگیرد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: سرفصل وظایف این کمیسیون صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های سیاسی است اما متوقف بر این موضوع نبوده و وظیفه نظارت بر فعالیت تشکل‌های پروانه دار را نیز برعهده دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس یک رویه سیاسی، از ابتدای انقلاب تاکنون مرسوم بوده که در مواقع انتخابات مختلف ده‌ها مجموعه و لیست انتخاباتی با عناوین ائتلافی و هویت‌های متفاوت معرفی شوند، افزود: در قانون فعلی احزاب درخصوص موضوع ائتلاف‌ها و مجموعه‌های موقتی و موسمی که عمدتاً در مقاطع انتخابات شکل می‌گیرند سکوت شده، اما علی‌القاعده هر نوع ائتلاف و تشکیلات جمعی که به شکل موقتی هم بخواهند فعالیت سیاسی انجام دهند ‌باید متشکل از تعدادی از احزاب سیاسی مجوزدار کشور باشند.

*رویکرد وزارت کشور هدایت فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی در مسیر قانون و پرهیز از التهاب‌آفرینی است

وی بر همین اساس سوق یافتن فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی در مسیر رویه‌های قانونی را به نفع همه دانست و گفت: ما امیدواریم همین قاعده در عمل مورد پذیرش مجموعه‌ها و فعالان سیاسی علاقه‌مند به کار تشکیلاتی قرار گیرد.

پورموسوی گفت: رویکرد وزارت کشور هدایت فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی در مسیر قانون و پرهیز از جار و جنجال سیاسی و التهاب آفرینی در جامعه و فضای سیاسی بوده و هست؛ بدیهی است کمیسیون ماده ده برابر وظایف و اختیارات قانونی خود در خصوص اقدامات خلاف قانون و مصالح کشور تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب درباره برخورد با تبلیغات زودهنگام کاندیداها در انتخابات نیز اظهارداشت: از ابزارهای موثر برای نقش‌آفرینی موفق احزاب خصوصاً در زمان انتخابات، انجام تبلیغات است؛ آنچه که در این خصوص مورد تاکید ماست رعایت حدود و ثغور قانونی در تبلیغات است.

وی اضافه‌کرد: ماده 16 قانون احزاب چارچوب و شاخص‌های کلی در این ارتباط را مشخص کرده و انتظار می‌رود همه احزاب و تشکل‌های سیاسی و همچنین مجموعه‌های سیاسی اعم از جبهه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی آن را مراعات کنند؛ بدیهی است ساز و کارهای لازم در این خصوص پیش‌بینی خواهد شد.

*درخواست مجوز جدید برای تشکیل حزب

مدیرکل کمیسیون ماده 10 احزاب بر همین اساس برای درخواست مجوزهای جدید برای تاسیس حزب و اینکه کدام حزب‌ها می‌توانند فعالیت کنند و اجازه فعالیت دارند؟ اظهار داشت: در این خصوص آمار و ارقام مشخص و یکسانی را نمی‌توان ارائه داد، اما عمدتاً عرف و رویه معمول در فضای سیاسی کشور این است که در مقاطع انتخابات که در واقع اوج شور و نشاط سیاسی گروه‌ها و مجموعه‌های علاقمند به نقش‌آفرینی سیاسی در سرنوشت کشور هستند ما مواجه با افزایش رغبت و انگیزه برای تشکیل گروه‌های سیاسی قانونی هستیم.

وی اضافه‌کرد: باتوجه به حجم درخواست‌ها و پرونده‌های تکمیل شده هم اکنون کمیسیون ماده 10 به صورت منظم جلسات خود را برگزار و رسیدگی لازم را معمول می‌نماید.

پورموسوی در پایان خاطرنشان‌کرد: همچنین در این مقاطع شکل‌گیری ائتلاف‌های مختلف از نمودهای بارز فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی در کشور است؛ فهرست احزاب قانونی و مجوزدار در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور در اینترنت موجود است و ما به جز احزاب مذکور، هیچ حزب گروه سیاسی دیگری را قانونی نمی‌دانیم.

پورموسوی همچنین از موافقت صدورپروانه یک تشکل سیاسی جدید و صدور و تمدید پروانه 17 تشکل صنفی خبر داد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...