نسخه چاپی

جزئیات وام 4 میلیارد تومانی مسكن جوانان

جزئيات وام 4 ميليارد توماني مسکن جوانان

برای دریافت سقف تسهیلات مسكن جوانان در شهر تهران باید در مدت 15 سال، مبلغ 311 میلیون تومان به حساب بانك مسكن واریز و در پایان 15 سال 4 میلیارد تومان وام مسكن دریافت كرد.

به گزارش نما و به نقل از فارس، بازار مسکن در روزهای اخیر با خبر افزایش سقف پرداخت تسهیلات مسکن جوانان مواجه شد. در این راستا، علی عسکری سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال 1402 افزایش یافته است، اظهار داشت: سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان در سال 1402 و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران 16 میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، 14 میلیارد ریال و در سایر مناطق 12 میلیارد ریال خواهد بود.

  

سرپرست بانک مسکن در ادامه افزود: سقف تسهیلات متعلقه بعد از گذشت 15 سال تمام در شهر تهران 40 میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، 34 میلیارد ریال و در سایر مناطق 28 میلیارد ریال خواهد بود.

  

وی اظهار داشت: حداقل مبلغ برای افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان در تمام مناطق جغرافیایی کشور 8 میلیون ریال است و درصورتی که سپرده گذاران بخواهند از سقف تسهیلات بهره‌مند شوند می باید براساس دستورالعمل های موجود مبالغ بیشتری واریز کنند.

  

* تسهیلات مسکن جوانان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

  

در همین رابطه یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، وام مسکن جوانان است، تسهیلاتی که از محل صندوق پس‌انداز حساب مسکن جوانان به متقاضی پرداخت می‌شود.

  

به گزارش فارس، به منظور کسب اطلاع از جزئیات حساب مسکن جوانان بهتر است بدانیم که بانک مسکن حساب پس‌اندازی با عنوان حساب پس‌انداز مسکن جوانان تعریف کرده است. این حساب یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است که صاحب حساب با رعایت برنامه سپرده گذاری که توسط بانک تعیین شده است، می‌تواند در بلند مدت از تسهیلات ویژه این حساب استفاده کند.

  

این حساب می‌تواند یک پشتوانه مالی برای فرزندان به خصوص جوانان و نوجوانان در آینده باشد، چون می‌توان با سپرده گذاری تدریجی در این حساب از امتیاز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید خانه استفاده شود.

  

* جزئیات واریزی به حساب‌ مسکن جوانان در 15 سال 

  

بر اساس جزئیات ذکر شده، تسهیلات مسکن جوانان از طریق سپرده گذاری در حساب مسکن جوانان بانک مسکن قابل دریافت است. در نتیجه ابتدا باید در یکی از شعب بانک مسکن حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کنید. برای افتتاح این حساب فرد باید به ۱۸ سال تمام رسیده باشد و یا دارای حکم رشد از دادگاه باشد. ولی، قیم و مادر نیز می‌تواند این حساب را برای فرزند زیر ۱۸ سال باز کند.

  

مبالغ واریزی در حساب مسکن جوانان بانک مسکن به صورت ماهیانه، سالیانه و یکجا باشد. به استناد جزئیات ارائه شده از سوی بانک مسکن برای دریافت سقف تسهیلات با فرض سپرده‌گذاری 15 ساله باید در 5 سال اول، ماهیانه 1 میلیون 152 هزار تومان است. در 5 سال دوم این نرخ ماهانه 1 میلیون 728 هزار تومان بوده و در 5 سال سوم نیز به 2 میلیون 304 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

  

بر این مبنا با سپرده‌گذاری مبلغ 311 میلیون و 40 هزار تومان به ترتیب یاده شده در تهران وام 4 میلیارد تومانی دریافت کند.


  

لازم به ذکر است، مدت زمان سپرده‌گذاری بین 5 تا 15 سال است و تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان، براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی شامل، تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به دارنده حساب ارائه می‌شود.

  

در شرایطی که متقاضی تسهیلات بخواهد در حداقل زمان سپرده‌گذاری خود یعنی 5 سال از تسهیلات مسکن جوانان استفاده کند در پایتخت می‌تواند تا سقف 1.6 میلیارد تومان تسهیلات بگیرد.

  

* سود و دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان چقدر است؟

  

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بانک مسکن، سود تسهیلات مسکن جوانان مطابق سود مصوب شورای پول و اعتبار در سال دریافت تسهیلات است. بر همین اساس در شرایطی که متقاضی در سال 1400 به شرایط دریافت وام رسیده باشد، باید سود 9 درصدی را برای تسهیلات مسکن جوانان پرداخت کند.

  

علاوه بر این مسئله، دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان پس از دریافت 20 ساله در نظر گرفته شده است.

  

* نظر کارشناسان حوزه مسکن پیرامون افزایش سقف تسیهلات مسکن جوانان

  

‌کارشناسان حوزه مسکن معتقد هستند، در شرایطی که این تسهیلات بر ساخت مسکن متمرکز شده و زمینه تحریک توامان عرضه و تقاضا را فراهم کند، می‌تواند منجر به بهبود شرایط بازار شود.

  

بر این اساس، در شرایطی که تسهیلات مسکن جوانان مطابق سال‌های گذشته بر تسهیلات خرید مسکن متمرکز شود، تنها منجر به تحریک سمت تقاضا بدون توجه به سمت عرضه شده و همین مسئله می‌تواند زمینه افزایش قیمت مسکن را به وجود بیاورد.

  

در این رابطه، سید سعید محمدزاده، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سال 1385 تسهیلات مسکن جوانان با سقف 150 میلیون تومان تعیین شده، یعنی کسی که از سال 1385 تا سال 1400 نسبت به واریز اقساط اقدام می‌کرد، سال 1400 فقط 150 میلیون وام می‌گرفت که با آن می‌توانست تنها 5 متر خانه در شهر تهران بخرد.

  

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: تورم بالا مدل سپرده تسهیلات جوانان را بی اثر کرده است و مردم استقبالی از آن انجام نخواهند داد.

  

‌کارشناسان معتقد هستند، میزان تسهیلات مسکن جوانان باید در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری به صورت بخشی از هزینه ساخت یا خرید یک واحد مسکونی اعلام شود. برای مثال به جای اعلام سقف عدد مشخص ریالی 4 میلیارد تومان، اعلام شود در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری معادل 60 درصد از هزینه ساخت یا خرید مسکن توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد شد.

۱۴۰۲/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...