نسخه چاپی

غنی سازی 20درصدی در فردو و نطنز

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر اكنون با صددرصد قدرت كار می كنند و تا پایان سال زمان اینكه بهره برداری مقدماتی این نیروگاه را تحویل بگیریم، فراهم می شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم اولین سالگرد شهید مصطفی احمدی روشن و شهید رضا قشقایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران هنوز از سوی غرب مطرح می شود و آیا توانسته اند مدرکی در این باره به ثبت برسانند؟، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون فعالیت هسته ای غیرصلح آمیز نداشته است و تمام فعالیت های هسته ای ایران زیرنظر آژانس است و آژانس است که می تواند اظهارنظری درباره برنامه های هسته ای ایران داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول یکسال گذشته که از ترور دانشمندان هسته ای ایران گذشته است، غربی ها توانسته اند جلوی فعالیت های هسته ای ایران را بگیرند؟، گفت: عقبه کلیه فعالیت های هسته ای ایران در تمام دانشگاه ها، مراکز علمی و مراکز تحقیقاتی کشور است و موضوع به این گستردگی با حذف چند نفر از نظر فیزیکی ممکن نیست.

عباسی ادامه داد: در سه سال گذشته بعد از شهادت مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری، مهندس داریوش رضایی نژاد، احمدی روشن و رضا قشقایی فعالیت های ایران در زمینه های علمی، فنی و لجستیکی با قوت ادامه دارد و انشاءالله در سال آینده شاهد دستاوردهای جدیدی در صنعت هسته ای کشورمان خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و آژانس گفت: همکاری بسیار خوبی با آژانس در چارچوب مقررات داریم، به NPTپایبند هستیم و مطابق آن ادامه می دهیم. بازرسی ها روزانه از تاسیسات هسته ای ایران ادامه دارد و همکاران ما نیز با بازرسان آژانس در چارچوب قانون همکاری می کنند و تمام فعالیت های ما که مورد بازرسی آژانس قرار گرفته مورد تایید آژانس بوده و گزارش فعالیت های ما به مجمع عمومی و یا شورای حکام در آژانس داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان غنی سازی اورانیوم در ایران افزود: غنی سازی ما تا 5 درصد در سایت نطنز ادامه دارد و هم در سایت نطنز و هم فوردو غنی سازی 20 درصد را مطابق نیاز ادامه دادیم و خواهیم داد.

عباسی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید قرار بوده 11 نیروگاه هسته ای تاسیس شود، گفت: این سوال غلط است و 11 نیروگاه هسته ای در برنامه ما نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: برنامه ما برای تاسیس 20 هزار مگاوات برق هسته ای است که اگر هدف رآکتورهای هزار مگاوات باشد، نیاز به 20 نیروگاه داریم و اگر مدل توان متوسط یا پایین‌تری را داشته باشیم شاید به 60 نیروگاه هم از نظر تعداد برسد البته این برنامه درازمدت ما است که براساس منافع و منابع کشور در زمان مقتضی درباره آن تصمیم گیری می کنیم.

وی در این باره که قرار است دور آتی مذاکرات ایران و آژانس هفته آینده در تهران برگزار شود و رویکرد نمایندگان آژانس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات افزود: اگر نمایندگان آژانس که به ایران می آیند بدون پیش داوری بیایند و هدفشان روشن کردن حقیقت باشد و منصفانه و عادلانه حقوق کشور ما را در نظر بگیرند حتما در جلسه آینده با ما به نتیجه خواهند رسید.

عباسی خاطر نشان کرد: اما اگر نمایندگان آژانس با پیش داوری قبلی بیایند و بخواهند حقوق کشور ما را نادیده بگیرند به نتیجه مثبتی دست پیدا نخواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره گروه شرکت کننده از طرف آژانس اضافه کرد: تاکنون اعلام نکرده اند که در هیئت مذاکره کننده تغییری صورت گرفته باشد و لذا معاون آمانو به همراه هیات همراهش به تهران می آید، تاریخ مذاکرات نیز تغییری نکرده و همان زمان اعلام شده، است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در مذاکرات آینده ایران و آژانس آیا تعهدات فراتر از NPTنیز مورد توافق قرار خواهد گرفت، ادامه داد: ما هیچ چیزی را فراتر از چارچوب NPTنمی پذیریم و با حرف‌های ادعایی و ارائه مدارکی که مستند نیستند به هیچ چیزی پاسخ نخواهیم داد. پاسخ ما به مدارکی است که آنها ارائه دهند و برای ما قابل قبول باشد.

عباسی در این باره که آیا برنامه رسمی برای بهره برداری صددرصدی از نیروگاه بوشهر وجود دارد؟، اظهار داشت: نیروگاه تا به امروز روی صددرصد قدرت کار می کند و به شبکه برق می دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: از شنبه جاری اتصال مجدد به نیروگاه آغاز شده و اینکه من می‌گفتم به زودی این کار صورت می گیرد پای حرف خودمان بودیم و هستیم که آن به زودی یک هفته بعد بود.

وی خاطر نشان کرد: برای کار فنی با این وسعت نمی توان ساعت و ثانیه اعلام کرد. نیروگاه بوشهر، نیروگاه اول ما است و باید شرایط ایمن را همیشه برای آن فراهم کنیم. اجزای نیروگاه زیاد هستند و باید با هم سازگار باشند.

عباسی تاکید کرد: کارهای خوبی انجام شده و پرسنل ما تجربه لازم را پیدا کرده اند. اکنون زمانی است که باید بهره برداری مقدماتی را از پیمانکار روز تحویل بگیریم و به شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر تحویل دهیم. این امر مستلزم این است که بسیاری از پارامترها کنترل شوند و صحت آنها مورد تایید نظام ایمنی ما قرار گیرد و همه این مسائل زمان‌بر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطر نشان کرد: الحمدالله اکنون نیروگاه به شبکه وصل است و فکر می‌کنم تا پایان سال زمان اینکه بهره برداری مقدماتی را تحویل بگیریم، فراهم شود و بعد از 2 تا 3 سال زمان تحویل دادن قطعی نیروگاه به متخصصان ایرانی خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات برای نیروگاه های جدید اضافه کرد: پیشنهاداتی از طرف شرقی‌ها و غربی‌ها به ما می شود و شرکت های غربی برخلاف سیاست های خصمانه ای که دولت‌هایشان تاکنون در قبال برنامه هسته ای ایران نشان داده اند، به دنبال منافع خود هستند و حاضرند مباحثات تخصصی را با ما داشته باشند.

عباسی تصریح کرد: امیدواریم که این شرایط سیاسی حل شود و به هر حال بحران اقتصادی که آمریکا و اروپا اکنون با آن مواجه است آنها را مجبور می کند که دست از رفتار سوء خود بر علیه جمهوری اسلامی ایران بردارد و ما نیز از بحث های تخصصی استقبال می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: اکنون تکنولوژی غرب به دلیل مشکلات اقتصادی که داشتند مقداری جای سوال دارد و آنها باید از طرف آژانس تاییدیه هایی را به ما ارائه کنند که ایمنی نیروگاه های آنها را تایید کند. بویژه بعد از حادثه فوکوشیمای ژاپن ما در مذاکرات با شرکت های غربی تجدیدنظر کردیم و سعی می کنیم اطمینان لازم را پیدا کنیم که آنها ایمنی نیروگاه ها را حفظ کرده اند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...