نسخه چاپی

روزنامه انگليسي گاردين فاش كرد؛

مذاكرات هسته‌ای با ایران به تعویق می‌افتد

در شرایطی كه پیش از این اعلام شده بود، دور جدید مذاكرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، یك روزنامه انگلیسی از احتمال جدی به تعویق افتادن این مذاكرات خبر داده است. دیپلمات‌های غربی درباره دلیل این موضوع نیز ادعاهایی را مطرح كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تابناک، در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود، دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، یک روزنامه انگلیسی از احتمال جدی به تعویق افتادن این مذاکرات خبر داده است. دیپلمات‌های غربی درباره دلیل این موضوع نیز ادعاهایی را مطرح کرده‌اند.

هرچند پیش از ایران رسما از تمایل به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ در ماه ژانویه خبر داده بود، روزنامه انگلیسی «گاردین» امروز خبر داده سکوت درباره زمان و مکان قطعی و دقیق این مذاکرات، از به تعویق افتادن آن حکایت دارد.

به نوشته این روزنامه، هرچند ایران آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات در ماه جاری اعلام نموده، در بیانیه‌ای که دفتر کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر کرده، ادعا شده ایران هنوز به پیشنهاد این اتحادیه که مبنی بر برگزاری مذاکرات در نیمه ژانویه در استانبول بوده، پاسخی نداده است.

بنا بر این گزارش، گاردین می‌نویسد به گفته دیپلمات‌ها، تاریخ مذاکرات احتمالاً به تعویق خواهد افتاد. «مایکلمان»، سخنگوی کا‌ترین اشتون در بیانیه‌ای در همین باره گفته: «تماس‌ها همچنان برقرار است. هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ما تاریخ و مکان را در ژانویه پیشنهاد کرده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ ایران به آن هستیم».

گاردین اشاره می‌کند که دلیل این دیرکرد در تعیین قطعی زمان و مکان مذاکرات مشخص نیست؛ اما برخی دیپلمات‌های غربی مدعی هستند، وجود اختلاف نظر در این زمینه میان مقامات ایرانی، سبب چنین چیزی شده است، حال آن که نزدیک یک هفته پیش، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به صراحت از تمایل ایران به برگزاری مذاکرات در ماه جاری خبر داد.

با این حال، این روزنامه انگلیسی یک احتمال دیگر را در این زمینه مطرح می‌کند که منطقی به نظر می‌رسد. به باور این روزنامه، از آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به تازگی نامزدهای پست وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور را معرفی کرده، روند تأیید نهایی این افراد و سپس بازبینی احتمالی موضع آمریکا در مذاکرات آتی، نیاز به زمان دارد. در عین حال، تاکنون نشانه‌ای جدی دال بر تمایل آمریکا به تغییر پیشنهادهای سابق خود به ایران به چشم نمی‌خورد.

بنابراین، از سویی آمریکا هنوز در زمینه نوع موضع‌گیری خود در مذاکرات آتی به جمع‌بندی نرسیده و از سوی دیگر، ایران نیز منتظر است تا آمریکا با پیشنهادهای جدید وارد عرصه شود تا راه برای رسیدن توافق احتمالی فراهم‌تر شود. همین امر، سبب شده تاکنون زمان و مکان مذاکرات قطعا مورد توافق دو طرف قرار نگیرد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...