نسخه چاپی

دعوت از مرسی برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه ایران كه در حال حاضر به قاهره سفر كرده است، تاكید كرد كه روابط مصر و ایران پس از انقلاب 25 ژانویه بهبود یافته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «علی اکبر صالحی» در مصاحبه با برنامه «صبح بخیر مصر» در کانال اول تلویزیون مصر، انقلاب مصر و دستاوردهای عظیم و بی‌نظیر آن را که امیدی برای پیشرفت مصر در آینده حاصل کرده است، ستود و گفت که مصر تمدن عظیمی به جهانیان اعطا کرده است.

وی افزود که مصر و ایران از مهم‌ترین کشورهای منطقه خاورمیانه هستند و تاثیر زیادی در منطقه دارند و می‌توانند مکمل یکدیگر در تمامی زمینه‌های اقتصادی و تجاری باشند.

صالحی اظهار داشت که هدف از سفر کنونی وی به مصر، بررسی روابط دوجانبه بین دو کشور است و اشاره کرد که «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور ایران از «محمد مرسی» همتای مصری خود برای سفر قریب‌الوقوع به ایران دعوت بعمل آورده است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه هدف از سفر وی به مصر بررسی مهم‌ترین بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه است، تاکید کرد که خاورمیانه قادر است امور خود را مدیریت کند و نیازی به حمایت خارجی ندارد.

وی یادآور شد که کشورهای خارجی حق دخالت در امور منطقه و تلاش برای حل بحران آن را ندارند زیرا کشورهای منطقه خود می‌توانند بدون دخالت خارجی، مشکلاتشان را حل‌وفصل کنند.

صالحی در ادامه اظهار داشت: نزدیکی بین قاهره و تهران به معنی آن نیست که این نزدیکی به ضرر دیگران باشد و ما نیز قصد آن را ندارد، هر طرفی دیدگاه سیاسی ویژه خود را دارد.

وی درباره بحران سوریه نیز تاکید کرد که دستیابی به راه‌حل بحران سوریه در رأس اولویت‌های منطقه است و ما از این جهت از طرح ابتکاری «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر در خصوص تشکیل کمیته چهارجانبه متشکل از عربستان، مصر، ترکیه و ایران تشکر می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد که طرف‌های مربوطه می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن به حل بحران سوریه دست یابند به گونه‌ای که راه برای دخالت بیگانگان در این کشور بسته شود؛ تجربه تاریخی نشان می‌دهد که کشورهای خارجی خیر و صلاح این منطقه را نمی‌خواهند.

وزیر خارجه ایران در خصوص ایفای نقش جدید مصر در قضیه فلسطین و پرونده آشتی ملی نیز نقش مصر را بویژه در جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه ستود و ابراز امیدواری کرد که وساطت مصر برای تحقق آشتی ملی نتیجه‌بخش باشد.

وی افزود که تحقق آشتی ملی در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند به حل قضیه فلسطین کمک کند و ما امیدوار هستیم که فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگردند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...