نسخه چاپی

جمع آوری امضاء برای انحلال دومای روسیه

پس از تشدید تنش ها در روابط روسیه و آمریكا به دلیل تصویب قوانین تحریمی در پارلمان های دو كشور در هفته های اخیر، رسانه های خبری روسیه از ابتكار روزنامه ˈنووایا گازتاˈ در جمع آوری یكصد هزار امضا برای انحلال دوما خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا رسانه های خبری روسیه اعلام کردند: روزنامه ˈنووایا گازتاˈ متعلق به مخالفان دولت روسیه یکصد هزار امضا برای انحلال دوما روسیه گرد آورده است.

بر پایه این گزارش، روزنامه روسی این اقدام را در مخالفت با قانون ضد آمریکایی ˈدیما یاکوولفˈ (ممنوعیت فرزندخواندگی کودکان روس توسط خانواده های آمریکایی) دومای روسیه که در پاسخ به قانون ضدروسی ˈماگنیتسکیˈ آمریکا تصویب شده است، انجام داد.

برخی از مخالفان دولت روسیه در هفته های اخیر از تصویب قانون ضدآمریکایی ˈ دیما یاکوولفˈ با محوریت منع فرزندخواندگی کودکان روس توسط والدین آمریکایی انتقاد کرده و اجرایی شدن آن را به زیان کودکان بی سرپرست روس دانسته اند که در پرورشگاهها دور از کانون گرم خانوادگی نگهداری می شوند.

اقدام روزنامه مخالفان دولت روسیه در شرایطی صورت می گیرد که ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به تازگی اعلام کرد هر پیشنهاد شهروندان روس که مورد حمایت بیش از یکصد هزار نفر از مردم این کشور باشد، باید در دوما بررسی شود.

در همین حال ˈسرگئی نوروفˈ معاون فراکسیون حزب حاکم ˈروسیه واحدˈ در دوما گفت: ابتکار روزنامه نووایا گازتا برای انحلال پارلمان در دوما بررسی خواهد شد اما در بررسی این موضوع این واقعیت نیز مدنظر قرار خواهد گرفت که 60 میلیون نفر به نمایندگان دوما رای داده اند.
دوره ششم دومای روسیه از چهارم ماه دسامبر سال 2011 فعالیت می کند و چهار سال به پایان دوره آن باقی مانده است.

تصویب قانون ممنوعیت فرزندخواندگی کودکان بی سرپرست روس توسط خانواده های آمریکایی موسوم به قانون ˈ دیما یاکوولوفˈ در دومای روسیه به دنبال اقدام آمریکا در تصویب قانون ضدروسی ˈماگنیتسکیˈ با مضمون ممنوعیت صدور روادید برای 60 مقام روس متهم به دخالت در مرگ وکیل یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه سرمایه گذاری در مسکوصورت گرفت.

ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در 16 نوامبر سال 2009 در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

آمریکا با سوء استفاده از این مساله، قانونی را به نام ˈماگنیتسکیˈ حاوی تحریم هایی علیه شخصیت ها و مقام های روسیه تصویب کرد و این قانون دو هفته پیش با امضای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور این کشور اعتبار اجرایی یافت.

روسیه در پاسخ به این قانون مداخله جویانه، قانون ضدآمریکایی ˈدیما یاکوولفˈ را تصویب کرد که از اول ماه ژانویه جاری اعتبار اجرایی یافت.

مطابق بند چهارم قانون ضدآمریکایی ˈیاکوولفˈ که جنجالی ترین بخش آن محسوب می شود، از این پس تحویل کودکان بی سرپرست روس به والدین آمریکایی به عنوان فرزند خوانده ممنوع است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...