نسخه چاپی

حواشی ورود زائران ایرانی ربوده شده به تهران

48 زائر آزاد شده ایرانی عصر روز (پنج‌شنبه) در مراسمی رسمی با استقبال خانواده‌هایشان، مقامات و مسئولان كشور در میان حلقه‌های گل وارد كشور شدند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، 48 زائر ایرانی 14 مرداد سال جاری توسط افراد مسلح در سوریه در حالی که قصد عزیمت به حرم حضرت زینب (س) را داشتند به گروگان گرفته شدند.

روز چهارشنبه (20 دی ماه) این 48 زائر پس از تحمل بیش از 150 روز اسارت با رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده مقامات کشورمان با دولت سوریه آزاد شدند.

این افراد عصر روز چهارشنبه (20 دی ماه) در هتل شرایتون دمشق به سفیر ایران در سوریه تحویل داده شدند.

48 زائر آزاد شده ایرانی بعدازظهر روز پنج‌شنبه (21 دی ماه) از مسیر هوایی وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

یک نفر از این 48 تن مترجم گروه زائران و اهل سوریه بوده است که او نیز آزاد شده است، بنابراین ایرانیان آزاد شده که به کشور بازگشتند 47 تن هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برخی از اعضای خانواده زائران آزاد شده از ظهر روز پنج‌شنبه در محل فرودگاه مهرآباد تهران در انتظار بازگشت عزیزان خود بودند.

در حالی که قرار بود هواپیمای حامل زائران آزاد شده ایرانی ساعت 14 به وقت تهران به زمین بنشیند، اما ورود آنها با چند ساعت تاخیر مواجه شد.

همچنین پس از نشستن هواپیمای حامل این زائران بیش از 3 ساعت به طول انجامید تا این زائران به میان خانواده‌های منتظرشان بیایند و مراسم رسمی استقبال انجام شود. در نهایت مراسم استقبال با حضور مقامات وزارت خارجه و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با نواختن سرود ملی کشورمان برگزار شد.

این زائران پیش از ورود به جمع خانواده‌هایشان از سوی مسوولان لباس‌های نو و یکدست دریافت کرده بودند.

زائران آزاد شده با استقبال حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و ایرانیان مقیم خارج از کشور و علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد کشور شدند.

خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی مقیم ایران نیز به طور گسترده به پوشش خبری و تصویری این مراسم پرداختند.

برخی از زائران در گفت‌وگو با خبرنگاران از معرفی خود امتناع می‌کردند و صرفا به بیان خاطراتی کوتاه از مدت اسارت خود می‌پرداختند.

یکی از زائران آزاد شده ایرانی که از ذاکران اهل بیت (ع) بود، به خبرنگار ایسنا گفت: از اینکه در سالروز شهادت پیامبر اکرم (ص) به کشور بازگشته‌ام خوشحالم.

این زائر آزاد شده در پاسخ به این سوال که از دو مهندس ایرانی به گروگان گرفته شده در مدت اسارت‌تان اطلاعی ندارید، گفت: خیر.

یکی دیگر از این زائران آزاد شده درباره نحوه برخورد گروگان‌گیرها با آنها، اظهار کرد: رفتارشان بسیار خشن و بد بود. آنها بر این تصور بودند که ما از نیروهای نظامی ایران هستیم اما اینگونه نبود و ما فقط به قصد زیارت به سوریه رفته بودیم.

ادیبی یکی دیگر از زائران به ایسنا گفت: خدا را شکر می‌کنم که به میهنم بازگشتم.

این زائر آزاد شده گفت: گروگان‌گیرها ما را به عنوان زائر دستگیر نکرده بودند بلکه فکر می‌کردند ما از نظامیان هستیم، در حالی‌که ما برای یک زیارت کوتاه به سوریه رفته بودیم.

ادیبی ادامه داد: آنها به هیچ قانون و اصولی پایبند نبودند و ما لحظات سخت زیادی را از سر گذراندیم. آنها از حداکثر ابزارهای شکنجه روحی و جسمی در مورد ما استفاده می‌کردند.

این زائر گفت: خوشبختانه و به لطف خدا همه دوستان به سلامت از دست گروگان‌گیرها آزاد شدند.

یکی دیگر از زائران آزاد شده به ایسنا گفت: ما با یک گروه از زائران ایرانی عازم سوریه بودیم که در نزدیکی‌های فرودگاه گروهی از افراد مسلح جلوی اتوبوس‌ ما را گرفتند و با خود بردند. ما هنگام ورود به دمشق و عزیمت به سمت زینبیه دستگیر شدیم و ما را بیش از 150 روز در سیاه‌چال‌ها نگه داشتند و موقع جابجایی که در شب انجام می‌شد متوجه این‌که ما را کجا می‌برند نمی‌شدیم. رفتار بسیار بدی داشتند، خدا را شکر که با دعای ملت ایران و مقام عظمای ولایت آزاد شدیم.

این زائر درباره گروگان‌گیرها گفت: آنها افرادی کوته‌بین، گستاخ و بی‌سواد بودند و بر هیچ سیاق و روشی نبودند و با انواع وسایل ما را شکنجه می‌دادند.

او گفت:‌ در این مدت حس و حال کاروان اسرای اهل بیت امام حسین (ع) را درک کردیم.

یکی دیگر از زائران به ایسنا گفت: دوری از وطن بیشترین شکنجه‌ای بود که به ما وارد شد و خوشبختانه با دعای مردم ایران همگی سالم به کشور بازگشتیم.

۱۳۹۱/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...