نسخه چاپی

بنزین 2120 تومانی هم آمد

یك مسئول در یك شركت‌ هواپیمایی از تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین پروازهای خارجی ایرلان‌های داخلی از امروز به 2120 تومان خبر داد و گفت: با این كار نرخ بلیت عمره 3 میلیون تومان می‌شود.

به گزارش نما، این مقام مسئول در یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در گفت‌وگو با تسنیم به تصمیم دولت برای افزایش 1420 تومانی قیمت سوخت پروازهای خارجی ایرلان‌های داخلی خبر داد و افزود: آمریکا بیش از 30 سال است که به دنبال زمینگیر کردن این صنعت است و البته در این کار موفق نشد، اما در کمتر از یک هفته با افزایش 1420 تومانی بهای سوخت ایرلاین‌های داخلی در پروازهای خارجی عملا زمینه تحقق این هدف فراهم خواهد شد.

وی با یادآوری این که دوشنبه هفته گذشته شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سوخت‌رسانی به همه ایرلاین‌ها به جز ایران‌ایر را قطع کرد، گفت: این اقدام، باعث لغو پروازها و بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم شد.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل هوایی، گفت: با توجه به محدودیت‌های سی و چند سال اخیر که نشات گرفته از تحریم است، اکثر هواپیماهای ناوگان هوایی فرسوده هستند و به همین دلیل مصرف سوخت آنها 2 تا 3 برابر هواپیماهایی است که در خطوط هوایی سایر کشورها به کار گرفته می‌شود.

این مقام مسئول به مثالی در این‌باره اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نمونه در هر ساعت پرواز ایران به مالزی با یک هواپیمای بوئینگ 40 ساله 747 بیش از 10.5 تن سوخت مصرف می‌شود، این در حالی است که با پرواز در همین مسیر هوایی با یک هواپیمای ایرباس 340 یا ایرباس 380 فقط 3 تا 3.5 تن بنزین مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این واقعیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی دیگر توان رقابت با ایرلاین‌های خارجی را نخواهند داشت، با گران شدن بهای سوخت عملا راه ورشکسته شدن صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را هموار کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بهای بلیت حج عمره حدود یک میلیون تومان است، تاکید کرد: اگر نرخ سوخت پروازهای خارجی به 2120 تومان افزایش یابد، بهای بلیت حج عمره به بیش از سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول شرکت هواپیمایی داخلی با ذکر مثال دیگری در این رابطه افزود: هم‌اکنون بهای بلیت پرواز به عتبات عالیات با احتساب مالیات 350 هزار تومان است که با سوخت 2120 تومانی این رقم به بالای 800 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، هر چند در فرآیند گران شدن نرخ سوخت هواپیما، ایرلاین‌های داخلی زمینگیر می‌شوند، اما بازنده اصلی این اقدام مردم خواهند بود که دیگر نمی‌توانند از هواپیما به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل سریع استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما راهکار گذر از این وضعیت بحرانی چیست، گفت: بهترین راهکار برای زمینگیر نشدن صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور این است که دولت سوخت هواپیما در مسیرهای خارجی را با نرخ کنونی یعنی 700 تومان در اختیار ایرلاین‌های داخلی قرار دهد و پس از آن که وضعیت اقتصاد کشور به حالت عادی برگشت در خصوص بهای سوخت و بلیت هواپیما تصمیم گیری شود.

۱۳۹۱/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...