نسخه چاپی

هر آنچه عنان گفت و اسد پاسخ داد

عکس خبري -هر آنچه عنان گفت و اسد پاسخ داد

كوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در گزارش اولیه خود ارزیابی‌اش از وضع دولت، مردم و مخالفان سوریه را ارائه و تاكید كرد، آرامش اسد برخاسته از حمایت ارتش و بخش بزرگی از مردم سوریه است. اما روس‌ها دیدار عنان با اسد را پیروزی اسد بر كشورهای غربی اعلام كردند.

به گزارش نمابه نقل از فارس، برخی منابع روسی اعلام کردند که برخی نکات گزارش اولیه کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، بسرعت به دفتر هیئت دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت رسید و از آنجا برای دفتر جفری فلتمن معاون هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ارسال شد؛ کسی که مسئول بخشی سیاسی جنگ نرم آمریکا علیه سوریه است.

نکاتی که در این گزارش، کوفی عنان بدان اشاره کرده است، به شرح ذیل است:

1) عنان از دو طرف درگیری در سوریه خواست که درگیری را متوقف کنند و زمانی برای آتش‌بس تعیین کنند. بشار اسد پاسخ داد: مردم سوریه در برخی شهرها و مناطق هدف اعمال تروریستی گروهک‌های مسلحی قرار دارند که از خارج سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند. کشورها و طرفی‌هایی که عنان اسامی آنان را می‌داند و نیروهای حفظ امنیت سوریه عملی جراحی حساسی برای پاک کردن روستاها و شهرهای سوریه از وجود تروریست‌هایی اجرا می‌کند که شایسته است کوفی عنان موضع خود را در مقابل آنان پیشاپیش اعلام کند زیرا سوریه به هیچ وجه با تروریست‌ها و افرادی مذاکره نمی‌کند که در روند حل و فصل سیاسی ناشی شده از گفت‌وگوی ملی بین جریان‌های حاضر در ملت و حکومت سوریه، جایی ندارند. همچنین اسد از میهمان خود کوفی عنان خواست تا موضع خود را در قبال کشورهایی که خواستار مسلح کردن گروهک‌های مسلح، افراطی و تروریستی سوریه هستند و هیچ برنامه سیاسی جز ترور و آشوب‌طلبی و کشتار مردم سوریه ندارند، روشن کند.

2) عنان از بشار اسد خواست گذرگاه‌های انسانی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه در برخی مناطق که ناآرام است، ایجاد کند اما طبق آنچه در گزارش کوفی عنان آمده است، اسد پاسخ داد: دولت سوریه مسئول تامین همه نیازهای مردم خود است و ما ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به افراد نیازمند را متوقف نکرده‌ایم و هیچ منطقه یا شهری در سوریه نیز در محاصره نبوده است و ارتش و نیروهای امنیتی مانع ارسال نیازهای اولیه زندگی به هیچ منطقه یا محله‌ای که تروریست‌ها بر آن کنترل داشتند نشده اند. زیرا هدف ما خلاص کردن مردم از اسارت تروریست‌هاست نه منع وصول نیازهایشان. همچنانکه کمک‌هایی فوری برای افراد نیازمند متضرر از درگیری‌های افراد تروریست در برخی مناطق ارسال شده و این کار از طرف حکومت و سازمان‌های داخلی از طریق صلیب سرخ و هلال احمر ادامه دارد. با این حال دولت سوریه از همه کمک‌های انسان‌دوستان چین و روسیه و آلمان بدین صورت که بر انتقال آن از طرف نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر سوریه اشراف کامل باشد، استقبال می‌کند.

3) کوفی عنان برخی نکات را اشاره کرده (که در گزارش خود آن را به طور مشروح ذکر نکرده است) که بشار اسد از عنان فرصتی کوتاه خواسته و تاکید کرده است که بزودی زود درباره آن نکات، توضیح خواهد داد.

4) عنان با بشار اسد درباره موضوع گفت‌وگو و حل‌وفصل سیاسی صحبت کرده که بشار اسد از هر تلاشی که به حضور همه جریان‌های مخالف و موافق سوری با حکومت بر سر میز مذاکره شود، استقبال کرده است؛ مذاکراتی برای ترسیم آینده کشور بر اساس طرد تروریست‌ها و رد مداخلات خارجی اما بشار اسد در ادامه از موضع عنان در قبال کشورهایی پرسید که مخالفان خارجی سوریه را به رد گفت‌وگو و التزام به دخالت خارجی و حمایت از تروریست‌ها تشویق می‌کنند.

5) طبق گزارش عنان، بشار اسد در دیدار با عنان از وضعیت خود کاملا مطمئن به نظر می‌رسید و در مواضع او نشانی از رئیس جمهوری دیده نمی‌شد که جایگاه او تهدید می‌شود بلکه به عکس، اعتماد به نفس و اصرار او به هنگام صحبت کردن بر اینکه کشورش به شروط خارجی تن نمی‌دهد و فقط بر اساس خیر مردم سوریه که اصلاحاتش را تایید کرده‌اند، همکاری می‌کند، نشان می‌دهد که اسد (آنگونه که در گزارش عنان آمده است) هنوز از حمایت نیروهای مسلح سوریه و بخش بزرگی از مردم در شهرهای بزرگ برخوردار است. (این مورد در گزارش عنان، همنی است که وی در دیدار با رهبران معنوی گروه‌های مسیحی و اسلامی بخصوص اهل سنت، شاهد آن بود؛ رهبرانی که در دمشق با عنان دیدار کردند و اعلام کردند بر اساس رأیی که سوری‌ها در همه‌پرسی قانون اساسی دادند، به اسد اطمینان واقعی دارند).

عنان در گزارش خود همچنین فاش کرد که بشار اسد از جنایات سازمان‌های تروریستی که از خارج سوریه حمالت مالی می‌شوند بسیار تاکید کرد. عنان در این گزارش گفت که نمایندگان مذاهب مختلف ملت سوریه از مواضع بشار اسد در قبال تروریسم حمایت می‌کنند و این رهبران معنوی به عنان گفتند که از دعوت بشار اسد به گفت‌وگو استقبال می‌کنند زیرا او از حل و فصل مسائل با مخالفان استقبال می‌کند ولی شاهدند که مخالفان خوستار گفت‌وگو نیستند زیرا این مخالفان تحت نفوذ بیگانگانی هستند که بر هرگونه تصمیم‌گیری مخالفان را در اختیار دارند. رهبران معنوی مذاهب مختلف در سوریه به عنان گفتند که حکومت سوریه هرگز وجود عناصر مسلح و تروریست را در شهرها و روستاهای سوریه نمی‌پذیرد و آنان از اینکه اسد به وظایف خود به عنوان رئیس جمهور به نابودی تروریست‌ها و در نتیجه گفت‌وگو با مخالفانی که تروریست‌ها در میان آنها نباشند، عمل می‌کند.

6) عنان در گزارش اولیه خود (طبق گفته منابع روسی)، به فشارهایی اشاره کرده است که از داخل و خارج سوریه به بشار اسد وارد می‌شود اما هیچ تاثیری در نوع سخنان اسد ندارد زیرا او به نظر می‌رسد به آنچه سران غربی درباره او می‌گویند کاملا بی‌اعتناست و تاکید می‌کند که امنیت مردم سوریه که تروریست‌های مورد حمایت کشورهای بیگانه آشکارا آن را از بین برده‌اند، برایش از هر چیز مهم‌تر است.

7) عنان در میان تدابیر امنیتی شدید گذری در شهر دمشق کرد ولی دریافت که زندگی عادی در این شهر در جریان است و به هنگام انتقال از فرودگاه به هتل و از هتل به دفتر کار رئیس جمهور و در مسیر برگشت هیچ نیروی نظامی یا امنیتی که به طور مشخص ظاهر باشند، ندید و هر چند تدابیر امنیتی محکم‌تری نزد ساختمان‌های دولتی را مشاهده کرد اما چیزی در شهر ندید که نشان بدهد اوضاع در پایتخت در شرف فروپاشی نظام است بلکه به عکس، شلوغی خیابان و ترافیک و تعداد زیاد عابران و مغازه‌های شلوغ که تا ساعت آخر شب باز بودند نشان دهنده این است که اعتماد‌به‌نفس رئیس جمهور سوریه برگرفته از واقعیت سوریه است که مخالفان مسلح هیچ تاثیری در پایتخت سوریه ندارند.

8) به هنگام دیدار عنان با معارضان داخلی، به نظر رسید که این مخالفان هم دو دسته‌ شده‌اند؛ برخی وجود سلاح را رد می‌کنند و برخی توجیه می‌کنند که سلاح مخالفان در پاسخ به خشونت نظام علیه تظاهرات‌کنندگان است ولی نظر مخالفان درباره دخالت خارجی منفی بود و آنان می‌پرسیدند: آیا اقدام آمریکا در اشغال عراق مردم این کشور را در مقابل جنگ داخلی که در حضور 1500 سرباز و نظامی آمریکایی، محافظت کرد؟... عنان در ادامه در گزارش خود که منابع روسی از آن اطلاع دادند، ذکر می‌کند که مخالفان داخلی دخالت خارجی در سوریه را رد می‌کنند ولی تمایل دارند که فشار سیاسی و اقتصادی بر نظام سوریه باقی بماند. مخالفان داخلی آماده مشارکت در روند گفت‌وگو [با حکومت] نیستند مگر اینکه معارضان خارج‌نشین از ترس واکنش مردم معارض داخل سوریه با نظام وارد گفت‌وگو شوند. معارضان داخلی سوریه از اینکه رسانه‌ها و دیپلمات‌های عرب و بین‌المللی آنان را در حاشیه قرار داده‌اند و فقط از شورای ملی، شورای مخالفان خارج‌نشین حمایت می‌کنند، انتقاد کردند در حالی که همین امر سبب می‌شود هرگونه اقدام مخالفان داخلی به گفت‌وگو با حکومت خودکشی سیاسی باشد زیرا رسانه‌های عربی در آن هنگام مردم را علیه معارضان داخل سوریه می‌شورانند.

منابع روسی در پایان اعلام کردند که صرف دیدار کوفی عنان که در حقیقت نماینده غربی‌ها در شورای امنیت، است، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به معنای پیروزی سیاسی اسد بر غربی‌هاست. زیرا غربی‌ها خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت بودند و او را تحریم کرده بودند اما آنان از این خواسته خود عقب‌نشینی کردند و اما نماینده‌ای از عالی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی و عربی یعنی سازمان ملل و اتحادیه عرب به دیدار وی فرستادند؛ سازمان‌هایی که تا دیروز خواستار کناره‌گیری او از قدرت سخن می‌گفتند.

این منابع اعلام کردند که تلاشهای روسیه اکنون متمرکز بر دور کردن فشار خارجی بر مخالفان است تا بتوانند در روند گفت‌وگوی ملی در سوریه شرکت کنند تا بحران با سازشی سیاسی در درون کشور پایان یابد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...