نسخه چاپی

شكار ریگی فقط یكی از هنرهای آنها بود!

شناسایی و دستگیری عبدالمالك ریگی یكی از مأموریت های قدرتمندترین سرویس اطلاعاتی خاورمیانه بود. این مطلب را رابرت بكوزن تحلیلگر مجله آمریكایی وایرد ضمن ارزیابی گزارش تحقیقاتی اخیر پنتاگون عنوان كرد.

به گزارش نما، کیهان نوشت: پنتاگون ضمن گزارشي تصريح كرده كه سرويس اطلاعاتي ايران، قدرتمندترين سرويس اطلاعاتي خاورميانه است و بالغ بر 30هزار نفر از جمله اتباع انگليس و اسرائيل در استخدام آن هستند. وايرد در گزارش خود با عنوان «شكار مخالفان با 000/30 جاسوس» مي نويسد: در فوريه سال 2009 (بهمن 1388) نيروهاي اطلاعاتي ايران سوژه تحت تعقيب را زير نظر داشتند. عبدالمالك ريگي، از سران گروه هاي مسلح، متهم به انجام يك سري حملات تروريستي در مرز پاكستان بود. بعد از اينكه ريگي با پروازي از دوبي به مقصد قرقيزستان از مرز هوايي ايران گذر كرد، ماموران اطلاعات ايران ظاهر شده و به هواپيما دستور فرود دادند و ريگي را دستگير كردند. او چندي بعد اعدام شد.


ماهنامه آمريكايي نوشت: اين تنها يك نمونه از ماموريت هايي است كه طي چند سال اخير توسط وزارت حفاظت طلاعات ايران به انجام رسيده است. پنتاگون از وجود ارتش قدرتمند 30 هزار نفري اطلاعاتي، يعني قوي ترين عامل اطلاعاتي و جاسوسي در خاورميانه، خبر مي دهد.


اين گزارش مي افزايد: گروه هاي اپوزيسيون از جمله سازمان مجاهدين [منافقين] تحت رصد و اشراف سرويس اطلاعاتي ايران قرار دارند. اين گروه داراي هوادار كمي در داخل است.


يادآور مي شود ريگي و گروهك متبوع وي در جريان فتنه سال 88 مكررا از آشوبگران به طور علني حمايت كردند.

در همين حال سايت اينترنتي اپوزيسيون با اشاره به گزارش پنتاگون نوشت: هفته گذشته گزارشي از سوي وزارت دفاع آمريكا منتشر شد كه طي آن به فعاليت وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي در درون و بيرون از ايران پرداخته و نكات مهمي در رابطه با عملكرد امنيتي اين وزارت را برملا ساخته است. حتي بدون انتشار اين گزارش، آنهايي كه به هر حال، با رويدادهاي ايران رو در رو بوده اند به سادگي مي توانسته اند، و مي توانند حضور پررنگ جمهوري اسلامي را در متن اپوزيسيون ملاحظه و مشاهده كنند.


خودنويس از قول شهرام همايون (از مديران شبكه هاي ماهواره اي اپوزيسيون) نوشت: براي روشن شدن نشانه هاي اين حضور لازم به كنكاش بسيار و تحقيق گسترده اي هم نيست حتي در سطح نيز اين حضور چنان پررنگ است كه تلألو نور آن كافي است تا چشم انسان را از تماشاي سياهي پيرامون، آنچنان از كار بياندازند كه جز نوري آزاردهنده، هيچ نبيند. براي مثال جريان ها يا اشخاص را كه در تقابل با جمهوري اسلامي هستند در نظر بگيريد.

اين گروه ها، يا افراد بيش از آن كه از سوي جمهوري اسلامي تحت فشار قرار بگيرند، از سوي ساير نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي به ستيز كشانده مي شوند. در حقيقت تز وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي را مي توان در اين جمله خلاصه كرد: «سركوب نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي به دست مخالفين جمهوري اسلامي»! اين كه جمهوري اسلامي چگونه توانسته به اين موفقيت دست يابد در گزارش پنتاگون به خوبي پاسخ داده شده است. «وزارت اطلاعات بيش از 30هزار پرسنل دارد كه بسياري از آنها در عمليات مخفي شركت دارند كه در جاي جاي جهان انجام مي گيرد».


داريوش همايون مي افزايد: پنتاگون در گزارش خود مي گويد كه از حساسيت اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي نگران است. چرا؟ گزارش پنتاگون مي گويد «وزارت اطلاعات ايران مأموران مخفي بسياري دارد و در حيطه جاسوسي به شدت فعال است و اين كار را از راه نفوذ سازمان دهي شده به مجامع مخالفان ساكن خارج از كشور انجام مي دهد، همچنين از طريق ايجاد نهادهايي كه مدعي كمك به پناهندگان ايراني تبار است!»

همايون حمله كنندگان به رضا ربع پهلوي و سازمان منافقين را از جمله نفوذي هاي وزارت اطلاعات معرفي كرد.


شبكه بالاترين نيز در گزارش مشابهي ضمن نام بردن از برخي افراد فعال اپوزيسيون به عنوان نفوذي وزارت اطلاعات نوشت: به گزارش مشترك پنتاگون و چند آژانس ديگر دولت آمريكا، وزارت اطلاعات يكي از بزرگترين و فعال ترين سرويس هاي اطلاعاتي جهان معرفي شده و ضمن بررسي فعاليت هاي برون مرزي اين وزارتخانه، شيوه هاي يارگيري و نفوذ در ميان اپوزيسيون و جاسوسي در ميان آنها نيز مورد بررسي قرار گرفته است. اين گزارش 64 صفحه اي در نشريات انگليسي و فارسي انعكاس وسيعي يافته است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...