نسخه چاپی

اتحاد دو طالبان برای مقابله با كفارصلیبی

در حالی در سابقه كاری تحریك طالبان پاكستان مبارزه با آمریكا و نیروهای خارجی حاضر در منطقه هرگز دیده نمی‌شود، كه بتازگی این گروه از پیوستن خود به طالبان افغانستان برای مبارزه علیه نیروهای آمریكایی حاضر در خاك این كشور سخن گفته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان با انتشار بیانیه‌ای به نیروهای طالبان پاکستان دستور داد تا درگیری‌های خود را در «وزیرستان‌شمالی» متوقف کنند.

وی در این بیانیه خواهان پایان یافتن درگیری شبه‌نظامیان طالبان با ارتش پاکستان شده است.

طبق بیانیه محسود، طالبان پاکستان و افغانستان تحت رهبری «ملا محمد عمر» و برای بیرون راندن «صلیبیون» و کفار می‌جنگند بنابراین طالبان پاکستان باید طالبان افغانستان را در جنگ با «کفار صلیبی» همراهی کنند.

این بیانیه می‌افزاید، دشمن نمی‌‌خواهد گروه‌های مختلف طالبان با یکدیگر متحد شده و علیه آنان وارد عمل شوند.

کارشناسان بر این باورند که این تغییر رویه تحریک طالبان پاکستان نمی‌تواند آنی و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی قبلی صورت پذیرفته باشد.

تحریک طالبان پاکستان از ابتدای تولد همواره هدف خود را ستیز با دولت و ارتش پاکستان اعلام کرده و در عملکرد این گروه هرگز مبارزه با آمریکا و نیروهای خارجی حاضر در منطقه دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر، در بررسی حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان هیچگاه مواضع و رهبران تحریک طالبان پاکستان هدف حمله قرار نگرفته‌اند مگر در یک مورد که «بیت‌الله محسود» رهبر سابق این گروه توسط پهپادهای آمریکایی کشته شد که در تحقیقات بعمل آمده مشخص شد که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با آدرس‌دهی غلط سبب این کار شده است.

همچنین در گذشته ملا محمد عمر چندین بار از طالبان پاکستان درخواست کرد تا جنگ در این کشور را رها کرده و به یاری طالبان افغانستان در جنگ علیه نیروهای خارجی در افغانستان بپیوندند که هر بار این تقاضای رهبر طالبان افغانستان از سوی طالبان پاکستان بدون پاسخ باقی ماند.

علاوه بر این، کارشناسان بر این باورند که تحریک طالبان پاکستان تا حدی به واسطه کمک‌های واشنگتن جهت تحت فشار قرار دادن دولت و ارتش پاکستان به وجود آمده است.

آنان معتقدند، به نظر می‌رسد این تغییر رویه می‌تواند یک بازی سیاسی در سال‌های نزدیک به خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان باشد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...