نسخه چاپی

میانجی مذاكره احتمالی ایران وآمریكا

بحث احتمال مذاكره مستقیم و دوجانبه میان ایران و آمریكا، همچنان در میان محافل مختلف تحلیلی و رسانه ای داغ است و هر روز خبر یا شایعه تازه ای درباره آن منتشر می شود.

به گزارش نما به نقل از تابناک، بحث احتمال مذاکره مستقیم و دوجانبه میان ایران و آمریکا، همچنان در میان محافل مختلف تحلیلی و رسانه ای داغ است و هر روز خبر یا شایعه تازه ای درباره آن منتشر می شود.

در آخرین مورد، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، میانجی موردنظر کشورش برای برقراری روابط با ایران را معرفی کرده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در سخنانی با اشاره به موضوع برقراری احتمالی روابط میان ایران و آمریکا، از عمان به عنوان کشوری نام برده که می تواند وظیفه «از میان برداشتن حصارها» و میانجی گری میان دو کشور را ایفا کند.

به نوشته روزنامه «تایمز عمان»، آرون اسنایپ، سخنگوی دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا گفته: «هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد؛ اما فکر می کنم عمان برخی اوقات به عنوان شریکی ارزشمند در از میان برداشتن این شکاف عمل کرده است و اگر در آینده هرگونه فرصتی برای مذاکره با ایران باشد، مایه خرسندی ما خواهد بود که این فرایند را با کمک عمان انجام دهیم».

اسنایپ ضمن تأکید بر اینکه ایالات متحده خواهان روابطی بهتر با ایران است، افزوده: «در حال حاضر بی اعتمادی های زیادی میان دو کشور وجود دارد. برای هر دو طرف بهتر است که این بی اعتمادی ها را کنار بگذارند».

وی با اشاره به روابط نزدیک و صمیمانه عمان با ایران، این موضوع را برای آمریکا مهم دانسته و گفته: «کانال عمان برای ایالات متحده بسیار با اهمیت است».

این سخنان در حالی از سوی یک مقام وزارت خارجه آمریکا بیان می شود که طی ماه های اخیر، موضوع احتمال مذاکره مستقیم و حتی برقراری روابط میان ایران و آمریکا، به یکی از مباحث مهم منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، دولت عمان در گذشته نیز در چندین مورد وظیفه انتقال پیام میان ایران و آمریکا را بر عهده داشته و این امر از سوی مقامات وقت هر دو کشور مورد تأیید قرار گرفته است.

به هر حال، سخنان اسنایپ می تواند تأیید مجددی بر اهمیت یافتن موضوع مذاکره ایران و آمریکا و تلاش برای یافتن راه های مناسب این موضوع است. هرچند، عمق شکاف ها و اختلافات در مسائل مختلف، تاکنون مانعی جدی بر سر راه هرگونه گفت و گو و مذاکره بوده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...