نسخه چاپی

رسوایی مالی پنتاگون در افغانستان

پنتاگون و ناتو به سوء استفاده و اختلاس میلیون‌ها دلار در پروژه‌های به اصطلاح نظامی آمریكا برای نظامیان افغان، متهم شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، ادامه حضور نظامی آمریکا و متحدین آن در افغانستان تاکنون با انتقادات زیادی همراه بوده و بویژه نقش مخرب این نیروها در افزایش ناامنی در افغانستان و کشتار غیر نظامیان و نیز افزایش تولید مواد مخدر مورد تاکید قرار گرفته است.

این در حالی است که افشاگری های اخیر حاکی از اختلاس و حیف و میل میلیونها دلاری پنتاگون و ناتو در افغانستان است. در این راستا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوء استفاده و اختلاس میلیون ها دلار در پروژه های به اصطلاح نظامی آمریکا برای نظامیان افغان، متهم شدند.

"جان اف. سوپکو" بازرس کل ویژه کنگره امریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرده است که بیشتر پایگاه هایی که برای نظامیان افغان از سوی امریکا ساخته شده، کیفیت لازم را ندارد. هم چنین تحقیقاتی درخصوص خرید 475 میلیون دلار سوخت در مرکز فرماندهی ناتو در افغانستان که اسنادی از آن وجود ندارد آغاز شده است.

این در حالی است که سوپکو، پنتاگون و اداره توسعه بین الملل امریکا را متهم کرده است که فاقد هرگونه برنامه بلندمدت در باره پروژه های بازسازی در افغانستان است که به گفته او در بیشتر پروژه ها، استانداردهای کیفی رعایت نشده است.

وی به ساخت و ساز غیر استاندارد یک پایگاه برای نظامیان افغان در ولایت قندوز(با هزینه 70 میلیون دلار) و سه پایگاه نظامی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از سوی امریکا اشاره کرده و هشدار داد که حداقل 400 میلیون دلار در پروژه های زیربنایی در سال مالی 2011 به دلیل ضعف در برنامه ریزی، هماهنگی و اجرا در افغانستان حیف و میل شده است.

بر اساس این گزارش ادعا شده که امریکا از سال 2001 تاکنون بیش از 90 میلیارد دلار برای باصطلاح بازسازی افغانستان اختصاص داده است. هر چند که سوپکو باید به این مسئله هم اشاره می کرد که آمریکا در راستای منافع خود و بویژه حضور نظامی دراز مدت در این کشور پس از سال 2014 میلادی این هزینه ها را در افغانستان انجام داده است.

گزارش جان سوپکو در حالی به کنگره امریکا ارائه شد که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برای گفتگو در باره توافقنامه امنیتی در واشنگتن بود.این در حالی است که بر اساس تحقیقات کمیسیون کنگره امریکا در امور قراردادهای نظامی، حدود 34 میلیارد دلار این کشور هم در عقد قراردادهای نظامی با بخش خصوصی در جنگ های عراق و افغانستان حیف و میل شده است.هم چنین این ادعا مطرح شده که واشنگتن، روزانه در حدود 28 میلیون دلار برای باصطلاح بازسازی افغانستان و در واقع برای تثبیت موقعیت خود در این کشور هزینه می کند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که بازرسان امریکایی، تحقیقات درخصوص از بین رفتن اسناد خرید 475 میلیون دلار سوخت در مرکز فرماندهی ناتو در افغانستان را آغاز کرده اند.در گزارش بازرسان آمده است که فرماندهی آموزشی ناتو هنوز نمی داند که میلیون ها لیتر مواد سوختی به کجا رفته و در اختیار کدام نیروها قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، جان سوپکو در نامه ای که به دفتر وزیر دفاع امریکا فرستاده، نوشته که تحقیقات در مورد سرنوشت، 475 میلیون دلار سوخت در افغانستان را آغاز کرده است. به گفته سوپکو مقام های فرماندهی CSTC-A تمامی اسناد مالی مرتبط با پرداخت خرید مجموعا 475 میلیون دلار فرآورده‌های سوختی برای ارتش ملی افغانستان از تاریخ اکتبر 2006 تا فوریه 2011 را از بین برده‌اند.

گفتنی است در اگوست 2012 نیز اداره مشترک شفافیت که متشکل از نیروهای نظامی ده کشور از جمله آمریکا و انگلیس است و در هماهنگی با دولت افغانستان برای باصطلاح کاهش فساد، کار می کند اعلام کرد که ده‌ها شهروند خارجی را ظرف دو سال گذشته در افغانستان، در ارتباط با فساد و سوءاستفاده از منابع مالی مورد پیگرد قرار داده است.

به گفته مقامات ، این اداره از آغاز به کارآن تاکنون قراردادهای نظامی را که با شرکت‌های افغانی و یا خارجی امضا شده بود، با جدیت زیر نظر داشته‌اند. ژنرال ریکی وادیل، از فرماندهان ناتو در اداره مشترک شفافیت گفت که در این زمینه ده‌ها تن را شناسایی کردند که در فساد دست داشته‌اند. به گفته وادیل ، قراردادهایی به ارزش 30 میلیارد دلار را که به 1500 شرکت افغانی و خارجی تعلق دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.

در نتیجه این بررسی‌ها، فعالیت 100 شرکت (در گیر این قراردادها) متوقف شده و ده‌ها خارجی از جمله شهروندان آمریکایی در ارتباط به این قضایا شناسائی و مجرم شناخته شدند.با این همه توضیحی در مورد محل محاکمه و چگونگی رسیدگی به پرونده‌های این افراد ارائه نشده است.

گفتنی است که اعلام نگرانی در باره فساد مالی در افغانستان تنها به مقامات آمریکایی محدود نیست و شماری از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در نشست وزیران امور خارجه عضو این سازمان در بروکسل در اوایل دسامبر 2012، از افزایش گسترده فساد اداری در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کردند.

در این زمینه اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو با اشاره به افزایش فساد در ادارات دولتی افغانستان این پدیده (فساد) را جرم خواند.اعضای ناتو در حالی از افزایش فساد گسترده اداری در افغانستان ابراز نگرانی می کنند که در سال 2012میلادی، افغانستان در رده نخست کشورهای آلوده به فساد قرار گرفته است.

البته مقامات ناتو و از جمله راسموسن به این مسئله اشاره نمی کنند که شرکت ها و پیمانکاران کشور های عضو ناتو برای بدست آوردن قرارداد های پر سود در افغانستان و نیز اجرای ناقص پروژه ها با رشوه دادن و نیز اختلاس زمینه گسترش فساد مالی در افغانستان و نیز حیف و میل بودجه تخصیص یافته برای بازسازی این کشور را فراهم کرده اند.

در این راستا مقامات افغان، از جمله حامد کرزی رئیس جمهور رئیس جمهور افغانستان، بارها بر این نکته تاکید کرده اند که در فساد مالی و اداری در افغانستان، نهادهای خارجی و غیردولتی سهم بزرگی دارند.منتقدان می گویند، همانند ادارات دولتی، در شماری از نهادهای غیردولتی و خارجی نیز شفافیت لازم در زمینه چگونگی مصرف پولهای کمک شده به افغانستان وجود ندارند.

به نظر می رسد که تداوم حضور نظامی آمریکا و متحدین آن در افغانستان جز افزایش خشونت و کشتار غیر نظامیان و نیز غارت و چپاول بودجه اختصاص یافته برای بازسازی افغانستان چیزی بهمراه نداشته است. نکته قابل توجه اینکه این فساد مالی آنچنان آشکار است که حتی جان سوپکو بازرس آمریکایی نیز ناچار به اعلام آن شده است. در عین حال نیروهای ناتو با حملات روزافزونی مواجه هستند و همین مسئله فشارها برای خروج سریعتر نیروهای ناتو از افغانستان را افزایش داده است.

در عین حال کاهش بودجه حضور نظامی آمریکا در افغانستان باعث شده تا برنامه ریزان پنتاگون ناچار شوند تا در سال 2013 میلادی دایره عملیات نظامی آمریکا را محدود نمایند.طبق گزارش ها در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای جنگ در افغانستان درسال 2012 میلادی حدود 118 میلیارد دلار بوده است اما در سال 2013 میلادی این بودجه به حدود 89 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و این بدان مفهوم است که آمریکا در عین کاهش شمار نظامیان خود ناچار است که عملیات نظامیان خود را محدود به انجام ماموریت های آموزشی کند.

هر چند در استراتژی آمریکا در جنگ افغانستان که سال 2011 توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده بود، دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد به تدریج نیروهای خود را از این کشور خارج کند و مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای نظامی افغان واگذار کند.

اما با وجود طرح‌های مطرح شده برای تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان به نظر می‌رسد واشنگتن سعی دارد حضور خود در افغانستان را با توجه به انعقاد پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان به صورتی دیگر تداوم بخشد.

این مسئله باعث شده تا آمریکایی ها به بهانه کمک به نیروهای مسلح افغانستان مبادرت به ساخت یا بازسازی پایگاه هایی کنند که با توجه به پیمان استراتژیک بین دو کشور از سال 2014 میلادی می تواند در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گیرد.پس در واقع آمریکایی ها بدنبال منافع استراتژیک و بلند مدت خود در افغانستان هستند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...