نسخه چاپی

تجربه های انتخاباتی ملت ایران در سال 88

خواص باید با توجه به فتنه ۸۸، برای مردم تشریح كنند كه ملاك، برای تشخیص در مسیر حق یا باطل قرار داشتن افراد، وضعیت حال آنها می‌باشد. خواص و رسانه‌های پایبند به اصول انقلاب اسلامی به جای آنكه در میان نام‌ها و عنوان‌های مسئولیتی نامزدهای احتمالی گم شوند و بازارگرم‌كنِ احزاب و گروه‌های سیاسی شوند، باید سطح فكر و خواسته‌های مردمی را بالا ببرند تا نامزدها نتوانند با عوام فریبی، اتهام‌پراكنی به دیگران، شانتاژهای رسانه‌ای و وعده و وعیدهای غیرواقع، موفق به فریب مردم و فتنه‌انگیزی شوند.

به گزارش نما، روزنامه جوان با اشاره به حوادث بعد از انتخابات سال 88 نوشت: همان طور كه انتظار مي‌رفت، از اواخر پاييز رايزني‌هاي سياسي براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در خرداد ۹۲ آغاز شد و با شروع فصل سرد زمستان، جلسات احزاب و گروه‌هاي سياسي گرم‌تر و تيتر‌هاي انتخاباتي رسانه‌هاي وابسته به آنها داغ‌تر شد. در ميان تيترهاي رسانه‌اي اين روزهاي كشور، اسامي چندين تن به عنوان نامزدهاي احتمالي انتخابات به چشم مي‌خورد و خبر‌ها حاكي از درخواست‌هاي آنان براي برگزاري نشست با خواص و بزرگان سياسي و فرهنگي و ديني كشور براي جلب حمايت بزرگان و مؤثرين بر آراي مردم است.

امروز در حالي به انتخابات رياست جمهوري نزديك مي‌شويم كه تجربه‌هاي تلخ و شيرين انتخابات سال ۸۸، مي‌تواند براي خواص كشور تجربه‌اي گرانبها باشد تا بتوانند خرداد ۹۲ را به نقطه عطفي مثبت در تاريخ انقلاب اسلامي تبديل كنند و از آن در راستاي اشاعه و عمق‌بخشي به ارزش‌هاي اسلامي بهره بجويند. اين تجربه‌ها را مي‌توان اينگونه بيان كرد:
اول آنكه، انقلاب اسلامي در طول عمر پر بركت خود همواره از دل تهديدهايي كه توسط دشمنان داخلي و خارجي به وجود مي‌آمده است، فرصت‌هايي بي‌نظير ايجاد كرده و روند رو به رشد و تعالي خود را ادامه داده است. فتنه‌انگيزي‌هاي نهضت آزادي، خيانت بني صدر و آشوب‌هاي خياباني سازمان مجاهدين(منافقين) در آغاز دهه ۶۰، تهديد‌هايي داخلي بود كه سبب شد با روشنگري‌هاي خواص آن روز جامعه و ارشادات امام امت، تبديل به فرصت شوند و گروهك‌هاي داراي ايدئولوژي‌هاي التقاطي با نشان دادن ماهيت واقعي خود، به سرعت جايگاه‌شان را در ميان مردم از دست بدهند.
جنگ تحميلي نيز به عنوان يكي از تهديدهاي جدي دشمن خارجي براي از بين بردن انقلاب اسلامي، امروز هم با گذشت بيش از ۲۰ سال از آن، همچنان در حال فرصت‌سازي است كه تجلي آن را مي‌توان در اردوي راهيان نور در عرصه فرهنگي و خودكفايي تسليحاتي در عرصه نظامي مشاهده كرد.

فتنه ۸۸ به عنوان يك تهديد مشترك توسط دشمنان داخلي و خارجي جمهوري اسلامي به مدد ايمان و ارادت مردم به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله(س)، در ۹ دي ۸۸ پتانسيل عظيم قدرت مردمي كشور را به جهانيان نشان داد و تهديدي هشت ماهه را، تبديل به فرصتي ديگر براي انقلاب اسلامي كرد. بزرگي فتنه ۸۸، فرصتي بزرگ را نيز ايجاد كرده است، فرصتي كه اگر از آن بهره گرفته شود مي‌توان با استفاده از آن، تا ساليان سال درخت انقلاب اسلامي را آبياري كرد.

دوم آنكه، فتنه ۸۸ بار ديگر نشان داد كه نام‌ها، شهرت‌ها و عنوان‌ها قداست ندارند. مي‌توان عناوين ريز و درشتي از وابستگي‌هاي سياسي و خانوادگي با بزرگان جمهوري اسلامي داشت، ولي پايبند به اصول اساسي جمهوري اسلامي نبود. مي‌توان نخست‌وزير امام لقب گرفت، ولي آرمان‌هاي امام را زير پا گذاشت. مانند بعضي صحابه رسول گرامي اسلام كه هم سابقه مبارزه با كفار را داشتند و هم سابقه جنگيدن با علي‌بن‌ابي‌طالب را، مي‌توان هم سابقه مبارزه با رژيم پهلوي را داشت و هم درصدد فتنه انگيزي عليه جمهوري اسلامي بود.

خواص بايد با توجه به فتنه ۸۸، براي مردم تشريح كنند كه ملاك، براي تشخيص در مسير حق يا باطل قرار داشتن افراد، وضعيت حال آنها مي‌باشد. خواص و رسانه‌هاي پايبند به اصول انقلاب اسلامي به جاي آنكه در ميان نام‌ها و عنوان‌هاي مسئوليتي نامزدهاي احتمالي گم شوند و بازارگرم‌كنِ احزاب و گروه‌هاي سياسي شوند، بايد سطح فكر و خواسته‌هاي مردمي را بالا ببرند تا نامزدها نتوانند با عوام فريبي، اتهام‌پراكني به ديگران، شانتاژهاي رسانه‌اي و وعده و وعيدهاي غيرواقع، موفق به فريب مردم و فتنه‌انگيزي شوند.

سوم آنكه، متأثر كردن فضاي رواني كشور از شش ماه مانده تا انتخابات، به جدال سياسي احزاب و گروه‌ها و ذكر اخبار ضد و نقيض از نامزدهاي احتمالي، گرچه به ظاهر تنور انتخابات را داغ مي‌كند، ولي در عمل نتيجه مطلوبي عايد مردم نخواهد كرد. چه مناسب است كه خواص به جاي درگير شدن به بازي‌هاي سياسي احزاب، بر اساس شاخص‌هاي تبييني حضرت امام و رهبر انقلاب، به تبيين و تشريح شاخص‌هاي رئيس‌جمهور يازدهم متناسب با دهه چهارم انقلاب اسلامي، يعني دهه پيشرفت و عدالت بپردازند.

چهارم آنكه، آشنايي مردم با شاخص‌هاي يك رئيس‌جمهور انقلابي كه بتواند سرعت پيشرفت و عدالت در كشور را فزوني ببخشد، مي‌تواند تبديل به يك گفتمان مردمي شود.
گفتماني شدن پيشرفت و عدالت الزامي را به همراه مي‌آورد و سطح خواسته‌هاي مردمي را از نامزدها بالا مي‌برد. آن وقت است كه مردم براي انتخاب رياست جمهوري يازدهم ديگر در ميان نام‌ها و شهرت‌ها، وابستگي‌هاي سياسي و خانوادگي گم نمي‌شوند و هر فرد را با ملاك‌ها و معيارهايي مشخص همچون برنامه محوري، منطق و اخلاق، محك مي‌زنند و بهترين را انتخاب مي‌كنند.
پنجم آنكه، منطقي شدن فضاي قبل از انتخابات بر اساس يك حضور آگاهانه و انتخاب عقلاني و متناسب با زمان و جايگاه انقلاب اسلامي در عرصه بين‌المللي، فضاي بعد از انتخابات را نيز مبتني بر بستر عقل و منطق مي‌كند.

خواص بايد با مديريت افكار عمومي كشور در اين چند ماه پاياني دولت دهم و تا برگزاري انتخابات، هيجان‌هاي انتخاباتي قبل از رأي‌گيري را بعد از اعلام نتايج تبديل به شور و انگيزه كار و فعاليت در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي كشور بكنند و تهديدي بالقوه را كه دشمنان به طمع تكرار اتفاقات سال ۸۸ در سر مي‌پرورانند، بار ديگر تبديل به يك فرصت بالفعل تاريخي براي كشور بكنند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...