نسخه چاپی

آغاز یك سال پر سر و صدا برای ایران

یك سایت غربی با اشاره به مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و متعاقب آن مذاكره 1+5 و تهران، 2013 را یك سال پر سروصدا برای جمهوری اسلامی توصیف كرد.

به گزارش نما،مهر به نقل از سایت د استرالیان، روز چهارشنبه قرار است مذاکرات جدید ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران برگزار شود و بعد از آن نیز در اواخر ماه ژانویه شاهد برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 خواهیم بود.

برخی اعتقاد دارند که این مذاکرات می تواند آخرین تلاش های دیپلماتیک برای حل پرونده هسته ای ایران باشد. در همین رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که ایران منتظر روشن شدن نتایج مذاکرات خود با آژانس است و پس از آن در مذاکرات با 1+5 حضور خواهد داشت.

سایت فوق اعتقاد دارد: "با این وجود امید چندانی به اینکه مذاکرات ایران و آژانس منجر به نتیجه شود نیست و در همین رابطه "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کره بود که چندان به این مذاکرات خوشبین نیست."

یک دیپلمات غربی نیز در این خصوص گفت : به نظر می رسد که مذاکرات روز چهارشنبه منجر به نتیجه نشود. هر چند دو طرف ابراز خوشبینی کرده اند اما با این وجود هنوز اختلاف نظرهای زیادی میان ایران و آژانس وجود دارد.

آژانس خواستار بازرسی از سایت پارچین و همچنین شواهد کلی و قابل اطمینان از فعالیت هسته ای ایران پیش از سال 2003 است. در این میان آژانس گوش به شایعاتی دوخته که توسط صهیونیست ها و برخی کشورهای غربی در خصوص فعالیت هسته ای ایران منتشر شده اند.

در پاسخ به این خواسته آژانس، ایران اعلام می کند که شایعات موجود در خصوص برنامه هسته ای این کشور و اینکه تهران بدنبال ساخت بمب هسته ای است بر اساس اسناد جعلی عنوان شده که سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل این مدارک جعلی را در اختیار آژانس قرار داده اند.

از سوی دیگر 1+5 نیز هم راستا با آژانس تلاش هایی را برای متقاعد کردن ایران برای متوقف کردن غنی سازی اوارنیوم در سطح 20 درصد آغاز کرده است.

هر چند اوارنیوم 20 درصد غنی شده فقط برای مقاصد صلح آمیز مصرف دارد و ایران اعلام کرده که از این اورانیوم برای تولید دارو استفاده می کند اما غرب نگران آن است که ایران تصمیم بگیرد اورانیوم را تا سقف 90 درصد غنی سازی کند که در آن صورت این اوارنیوم کاربردهای نظامی خواهد داشت.

در این میان در ماه های گذشته گزارش هایی منتشر شده که غرب در نظر دارد برای متقاعد کردن ایران برای دست کشیدن ایران از غنی سازی 20 درصدی، قصد دارد مشوق های جدیدی را به تهران پیشنهاد بدهد.

با توجه به این موارد می توان گفت سال 2013، سالی خواهد بود که شاهد انتشار خبرهای متعدد در خصوص پرونده هسته ای ایران باشیم.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...