نسخه چاپی

نظرآیت‌الله‌سیستانی در رابطه‌با آرایش‌بانوان

حضرت آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالاتی پیرامون برخی شیوه‌های آرایشی بانوان و نیز نحوه حضور آنان در مجامع عمومی نظر خود را اعلام كردند.

به گزارش نما به نقل از شبستان، حضرت آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالاتی پیرامون برخی شیوه‌های آرایشی بانوان و نیز نحوه حضور آنان در مجامع عمومی نظر خود را اعلام کردند. متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

برخی آرایشگاههای زنانه به کارگر زن، احتیاج دارند آیا یک زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول کار شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان که در برابر مردان نامحرم، آرایش کرده ظاهر می شوند، آرایش کند؟

اگر آرایش کردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد.

زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

رنگ کردن همه و یا قسمتی از مو به نیّت جلب توجه در مجالس بانوان برای ازدواج، جایز است؟

اگر، تنها برای آرایش باشد و جنبه فریبکاری و عیب پوشی و یا کم نشان دادن سنّ نباشد، مانعی ندارد.

در کشورهاى غربى متدوال شده که لنزهاى رنگى بر چشم مى چسبانند آیا چنین کارى به قصد آرایش و آشکار شدن در برابر انظار مردان نامحرم، جایز است؟

اگر زینت حساب شود جایز نیست.

بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت زیباتر شدن و مورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟ و آیا چنین کارى عیب پوشى به حساب مى آید؟

اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکارى و عیب پوشى از چشم خواستگاران، چنان کارى اشکال ندارد.

آیا پوشاندن صورت آرایش کرده در صورتی که آرایش صورت مشخص نبوده و حالت طبیعی صورت را داشته باشد لازم است؟

اگر زینت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نیست.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...