نسخه چاپی

آیا پیامك‌ها كنترل می‌شود؟

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: قرار است محتوای پیامك‌های تبلیغاتی كنترل شود و برنامه‌ای برای كنترل پیامك‌های شخصی وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیا به لحاظ فنی امکان کنترل پیامک‌ها وجود دارد؟ در چند سال گذشته اظهار نظرهای متفاوتی درباره این موضوع و بحث‌های زیادی درباره آن می‌شود، سال گذشته هم موضوع کنترل محتوای پیامک‌ها بسیار داغ شده بود و هر کدام از مسئولین به اظهار نظرهای متفاوتی می‌پرداختند.

پس از سپری شدن حدود یک سال، حالا خبر می‌رسد که کم کم امکان تکنیکی این موضوع فراهم می‌شود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال تصویب یک دستور العمل جدید است تا اپراتورهای تلفن همراه موظف به کنترل محتوای پیامک‌ها شود.

بعد از خواندن این خبر برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که آیا با این دستور العمل جدید قرار است محتوای تمامی پیامک‌های کاربران کنترل شود؟ معاون نظارت سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات این دستور العمل جدید را توضیح می‌دهد.

* ماجرا چیست؟

چند روز پیش خبری منتشر شد که طبق آن مرکز ملی فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال در حال آماده سازی یک پیوست فرهنگی هستند و چارچوب پیوست آماده شده و پس از تکمیل به اپراتورها ابلاغ می‌شود و آنها موظف هستند که این مواد را رعایت کنند.

در خبرها آمده بود که بخشی از این پیوست فرهنگی راجع به محتوای پیامک‌هاست و قرار است محتوای برخی پیامک‌ها کنترل شود بعد از خواندن این خبر برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که آیا با این دستورالعمل جدید قرار است محتوای تمامی پیامک‌های کاربران کنترل شود؟ ساز و کار این کنترل چگونه شکل می‌گیرد.

حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید: «این طرح برای کنترل پیامک‌های شخصی شهروندان نیست و مربوط به پیامک‌های گروهی است، منظور از پیامک‌های گروهی همان پیامک‌های تبلیغاتی است که از شماره‌های خاص برای بسیاری از شهروندان ارسال می‌شود»

طبق گفته رضوانی به احتمال زیاد این طرح تا آخر سال اجرایی می‌شود و این مصوبه به سه دلیل اجرایی می‌شود:

1- برخی پیامک‌های عمومی که برای کاربران ارسال می‌شود برای همه سن‌ها مناسب نیست و بهتر است قبل از ارسال بازبینی شود.

2- برخی پیامک‌های تبلیغاتی مشکلات قانونی دارند به عنوان مثال برخی مراکز پزشکی و بهداشتی هیچ گونه مجوزی از سازمان نظام پزشکی ندارند اما با ارسال پیام به تبلیغ خود می‌پردازند.

3- برخی پیامک‌هایی که حاوی مسابقه هستند از نظر شرعی ایراد دارند و ارسال آنها صحیح نیست.

* کنترل قبل از ارسال

به گفته معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی طبق این طرح قرار است محتوای پیامک‌های گروهی قبل از ارسال نظارت شوند تا برخی مشکلات فعلی که به سبب ارسال پیامک‌ها ایجاد می‌شود برطرف شود، این دستور العمل پس از نهایی شدن به اپراتورها ابلاغ خواهد شد تا اجرایی شود آیا با این حساب کنترل محتوای پیامک کاربران به طور کامل منتفی است؟

رضوانی می‌گوید: «به علت حجم بالای پیامک‌های ارسالی کاربران در حال حاضر امکان کنترل محتوای همه پیامک‌ها وجود ندارد و بهتر است با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی‌های کافی خود کاربران از ارسال برخی پیامک‌های مسئله‌دار خودداری کنند».

* قصه از کجا شروع شد

مهرماه سال گذشته خبری منتشر شد و مبنی بر اینکه «مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال» که یکی از زیر مجموعه‌های وزارت ارشاد محسوب می‌شود از یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور و نیز همه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیامک مرتبط با آن به صورت مکتوب درخواست کرده تا هرچه زودتر شرایطی را فراهم آورند که امکان بررسی محتوای تمام سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه را برای این دستگاه دولتی ایجاد کند و البته برای اجرای هرچه بهتر این خواسته این شرکت‌ها موظف‌اند رسانه‌ای اختصاصی را نیز ایجاد کنند.

البته آغاز این ماجرا مربوط به مهرماه سال گذشته نیست دی ماه سال 88 نیز سردار احمدی‌مقدم رئیس نیروی انتظامی در اظهاراتی اعلام کرد که تمام ایمیل‌ها و پیامک‌ها کنترل می‌شوند، پس از انتشار خبر فوق اما این مرکز در بیانیه‌ای به طور مفصل درباره کنترل پیامک‌ها توضیح داد و گفت که فقط در مورد پیامک‌های تبلیغاتی که به صورت انبوه منتشر می‌شوند کنترل صورت می‌گیرد و این محتوا جز محتوای خصوصی شهروندان محسوب نمی‌شود.

این مرکز دلیل این کار را چنین توضیح داده بود: «پیامک‌هایی با محتوای غیر اخلاقی از سوی برخی ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده ارسال می‌شود که در این پیامک‌ها انواع تبلیغات نظیر تبلیغ محصولات جنسی، مراکز همسر یابی و ازدواج موقت (که عموما بدون مجوز و غیر قانونی هستند) فروش اعضای بدن، وام‌های جعلی، محصولات پزشکی بدون مجوز از سازمان نظام پزشکی کشور، تبلیغات مربوط به فال و استخاره، تبلیغات مربوط به کلاس‌های آموزش حرکات مووزن، تورهای تفریحی غیرمجاز و ... به چشم می‌خورد، همچنین کم و بیش اخباری مبنی بر سو استفاده و کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک انبوه به گوش می‌رسد».

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...