نسخه چاپی

فردا نخست‌وزیر سوریه به تهران می‌آید

مهمان‌پرست گفت: نخست‌وزیر سوریه فردا (سه‌شنبه) در راس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که همکاری دولت سوریه در آزادی 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه بسیار مهم بود، خاطرنشان کرد: یکی از بندهایی که بشار اسد در طرح خود اعلام کرده بود عفو عمومی و آزادی زندانیانی بود که دست‌شان به خون مردم سوریه آلوده نشده بود و خوشبختانه با این موضوع کمک بسیاری به آزاد شدن زائران ایرانی انجام شد. فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی جواب داد، سفارت ما فعالیت‌های زیادی داشت و وزیر امور خارجه نیز تماس‌های مکرری با مقامات کشورهای منطقه داشت و در همه مذاکراتی که انجام می‌شد موضوع 48 زائر ایرانی یکی از موضوعات اصلی بود.

او ادامه داد: خوشبختانه تلاش‌ها به نتیجه رسید و ایرانی‌ها به آغوش خانواده‌های‌شان باز گشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین درباره رویکرد ایران نسبت به حل بحران سوریه نیز اظهار کرد: حمایت از مردم سوریه خواست مشترکی است که کشورهای دیگر نیز ادعای آن را دارند اما ما معتقدیم بهترین اقدامی که می‌تواند به مردم سوریه کمک کند و آن‌ها آسیب بیش‌تری نبینند این است که همه کمک کنند که درگیری‌ها متوقف شود و مطالبات مردم در سایه روند دموکراتیک و جریان مردم‌سالارانه قابل تحقق است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: معتقدیم کشورهای مدعی دموکراسی در کشورهای مختلف باید از راه‌حل‌هایی که می‌تواند ثبات و امنیت را به سوریه بازگرداند و فضای مناسبی ایجاد کند تا مردم بتوانند در یک انتخابات شرکت کنند و رای‌شان را ارائه کنند حمایت کنند.

وی با اشاره به طرح شش ماده‌یی کشورمان برای حل بحران سوریه، گفت: این طرح جامعیت مناسبی داشت، هم در جهت برقراری آرامش و توقف درگیری‌ها و هم برای توقف ارسال سلاح از سوی کشورهای مختلف به داخل سوریه و جلوگیری از مداخلات خارجی و انجام گفت‌وگوهای ملی و تشکیل دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاست‌جمهوری و اصلاحات قانون اساسی و ارسال کمک‌های انسان‌ دوستانه و برآورد خسارت به مردم. پس از این که طرح ایران ارائه شد این طرح با کشورهای مختلف در میان گذاشته شد و شاهد طرح‌های دیگری نیز از جانب کشورهای مختلف بودیم که در نهایت بشار اسد طرح سه ماده‌یی را در سخنرانی خود ارائه کرد که در چارچوب طرح پیشنهادی ایران بود و هدف اصلی آن، توقف درگیری‌ها و جلوگیری از ارسال سلاح، حفظ مرزها، گفت‌وگوهای ملی و مداخلات خارجی و در نهایت شکل‌گیری نهادهای مردمی با انتخابات و ایجاد دولت جدید با گرایش‌هایی که مردم به آن اعتقاد دارند، در طرح اسد وجود داشت. ضمن این که آزادی زندانیان و رسیدگی به مردم و کمک‌های انسان دوستانه نیز گنجانده شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نزدیک‌ترین طرح و مسالمت‌آمیزترین روشی که می‌تواند در اسرع وقت مانع خسارات بیش‌تر به مردم شود و فضای مناسبی ایجاد کند که مردم به مطالبات‌شان دسترسی پیدا کنند طرحی است که بشار اسد اعلام کرده است و در چارچوب طرحی است که ما قبلا ارائه کرده بودیم.

مهمان‌پرست گفت: تماس‌های ما با سایر کشورها ادامه دارد، همان‌طور در سفری که وزیر امور خارجه به قاهره داشت، وی ضمن بررسی روابط دوجانبه به موضوع سوریه نیز پرداخت و مذاکرات مفصلی با مقامات مصر انجام شد. دیداری با اخضر ابراهیمی صورت گرفت. تلاش‌های اخضر ابراهیمی و گفت‌وگوهایش با نمایندگان مصر، سوریه، روسیه، چین، آمریکا و ایران ادامه دارد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در مورد گفت‌وگوهای اخضر ابراهیمی در ژنو نیز اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که کشورهای مختلف در حال رسیدن به این نتیجه هستند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید از یک رویکرد سیاسی حمایت کنند. این یک گام به جلو است زیرا قبل از این برخی از کشورها با تداوم خشونت و درگیری‌ها سعی می‌کردند به حقوق خود دسترسی پیدا کنند. معتقدیم همین که آن‌ها به راه‌حل‌های سیاسی روی آورده‌اند و رایزنی‌ها را در دستور کار گذاشته‌اند می‌تواند یک گام مثبت باشد. ما باید بر مشترکات بیش‌تر کار کنیم اصولی که همه از آن حمایت می‌کنند و حداقل ادعا می‌کنند به خاطر آن فعالیت می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرد. با مبنا قرار دادن مشترکات به این نتیجه می‌رسیم که توقف درگیری‌ها و انتخابات مناسب می‌تواند بهترین راه‌حل باشد اما درباره جزییات طرح‌ها بحث‌های مختلفی بوده است. یکی از موضوعاتی که باعث شده هنوز توافق نهایی حاصل نشود این است که برخی کشورها مانند آمریکا پیشنهاد می‌کنند قبل از انجام تغییرات، بشار اسد استعفا کند. ما معتقدیم این نظراتی که در این زمینه ارائه می‌شود به نوعی تحمیل نظرات افراد و جریان‌های خاص به مردم است زیرا مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: معتقدیم مردم سوریه جمعیت 24 میلیون نفر هستند اما گروه‌های مسلح جدا از این که اتباع برخی کشورها همراه آن‌ها هستند و یا توسط کشورهای خارجی حمایت می‌شوند جمعیت محدودی هستند و حداکثر 100 هزار نفر تخمین زده شده‌اند. با کدام شاخص می‌شود گفت این تعداد افراد نمایندگی اکثریت مردم سوریه را دارند که شرط تعیین کنند که اسد استعفا بکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: اگر واقعا این گروه‌های مخالف از حمایت اکثریت مردم برخوردارند نباید نگران دموکراسی و انتخابات باشند و اگر واقعا ادعا می‌کنند که بشار اسد مورد حمایت مردم نیست حتما باید از انتخابات با نظارت‌هایی که دخالت نکردن را می‌کند حمایت کنند و نباید نگرانی از برگزاری چنین انتخاباتی بروز دهند. معتقدیم کسانی که از برقراری ثبات و آرامش در سوریه نگران هستند و نمی‌خواهند انتخابات مشارکتی برگزار شود مشخص است که به دنبال حق و حقوق مردم سوریه نیستند و اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند. البته نباید غافل بود که وضعیت رژیم صهیونیستی به ویژه پس از شکست در جنگ هشت روزه غزه و موج بیداری اسلامی داشت آن‌ها را تحت فشار قرار داده و اتفاقا کسانی از درگیری‌ها و افزایش خشونت‌ها در سوریه حمایت می‌کنند که حامیان اصلی رژیم صهیونیستی هستند و از جنایت آن‌ها حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست که با شبکه خبر سیما گفت‌وگو می‌کرد در مورد این که شایعاتی شنیده می‌شود که قرار است رییس‌جمهور کشورمان نیز سفری به مصر داشته باشد؟ گفت: صالحی توسط همتای خود دعوت رسمی به مصر داشت. انتخاب این مقطع زمانی به این دلیل بود که روابط دوجانبه ایران و مصر ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و همکاری دو کشور می‌تواند برای حل بحران‌های منطقه‌یی و سوریه بسیار تاثیرگذار باشد. صالحی به دنبال سفر به سه کشور آفریقایی بنین، غنا و بورکینافاسو انجام شد که در پایان سفری به قاهره داشت. فرصت خوبی بود که دیداری با اخضر ابراهیمی انجام دهد. با وزیر خارجه و رییس‌جمهور مصر دیدار انجام شد و درباره روابط دوجانبه و همکاری‌ها برای بخش‌های اقتصادی و بازرگانی به ویژه در شرایط فعلی مصر و پس از انقلاب در این کشور رایزنی شد، در ضمن موضوع همکاری‌ها برای حل بحران سوریه نیز به صورت تفصیلی مطرح شد و صالحی دعوت احمدی‌نژاد را به مرسی برای سفر به ایران ابلاغ کرد که با استقبال مرسی مواجه شد اما هنوز درباره زمان دقیق آن بحثی نشده است که نیازمند پیگیری‌های دیپلماتیک است اما مرسی نیز رییس‌جمهور کشورمان را برای اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی که قرار است بهمن‌ماه در قاهره تشکیل شود دعوت کرد. قرار شد ضمن دعوتی که به صورت مکتوب ارائه شد این دعوت‌نامه از طرق دیپلماتیک نیز دنبال و پیگیری شود و آن‌ها باید زمان‌بندی رییس‌جمهور را برای تسریع در انجام این سفر بررسی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دعوت‌نامه پیام دیپلماتیک دیگری نیز گنجانده شده بود؟ گفت: این دعوت به صورت شفاهی صورت گرفت و توصیه‌های رییس‌جمهور برای توسعه‌ی همکاری‌ها و روابط دوجانبه و همکاری‌هایی که برای برقراری ثبات و امنیت و توسعه کشورهای منطقه می‌تواند به‌کار بگیرند نکته‌ای بود که قبلا هم در مناسبت‌های مختلف چه زمانی که مرسی به تهران آمد و چه در ملاقات در مکه و در اجلاس سران همکاری اسلامی انجام شد و مناسبت‌های مختلف، برای توسعه روابط و رایزنی‌ها این مذاکرات صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: استقبالی که از صالحی در سفر به مصر انجام شد و مذاکرات خوبی که صورت گرفت به نزدیک شدن کشورهای موثر و بزرگ منطقه کمک می‌کند که معتقدیم همکاری‌های کشورها بهترین راه‌حل بحران‌های منطقه‌یی است.

مهمان‌پرست درباره برخی اقدامات ضدایرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نیز گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه و جهان اسلام یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما است. نفع کشورهای منطقه در همکاری‌های هر چه بیش‌تر است. این که بین کشورهای منطقه اختلافی ایجاد شود و یا سعی کنند به موضوعات اختلافی بپردازند را فتنه خارجی می‌دانیم و تنها کسانی از آن خوشحال می‌شوند که وحدت کشورهای منطقه را به ضرر خود می‌دانند. مسلما رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم نامشروع بیش‌ترین خوشحالی را از این بابت خواهند داشت.

او ادامه داد: بیان اظهاراتی مخالف فضای صمیمانه تحت شرایط مختلف منطقه‌یی صورت می‌گیرد. امیدواریم مسوولان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه همگی متوجه اهمیت همکاری‌ها و نزدیکی با یکدیگر باشند. در حال حاضر دستور کاری که دشمنان منطقه و کشورهای منطقه دارند ایجاد اختلافات مذهبی و طایفه‌یی است. آن‌ها فکر می‌کنند با اختلاف‌افکنی در مورد مسائل شیعه و سنی و بین اقوام می‌توانند فضایی ایجاد کنند که برنامه خود را پیش ببرند، ضمن این که مساله دیگری در منطقه در حال وقوع است که باعث عکس‌العمل برخی کشورها شده است. احساس وقوع بیداری اسلامی تاثیراتی در وضعیت کشورها گذاشته است که ممکن است وارد کشورهای دیگری شود که باعث عکس‌العمل برخی کشورهای خلیج‌فارس شده است،‌ همان‌طور که شاهد مسائلی نامطلوب در بحرین هستیم. توصیه می‌کنیم کشورهای منطقه برای قدرتمند شدن به مطالبات مردم‌شان پاسخ مثبت دهند و به جای این که آن‌ها را سرکوب کنند گفت‌وگوهای سازنده را شروع کنند تا از حمایت مردم برخوردار شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: فرق دیدگاه ما با برخی از کشورهای منطقه این است که آن‌ها فکر می‌کنند برای قدرتمند شدن باید به کشورهای قدرتمند غربی متکی باشند در حالی که ما معتقدیم اتکا به قدرت مردمی و حمایت‌های مردم اقتدار واقعی را ایجاد می‌کند. توصیه می‌کنیم به جای سرکوب مردم و مداخلات خارجی، زمینه‌های گفت‌وگوهای سازنده را با مردم خودشان آغاز کنند.

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره سفر هیاتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز اظهار کرد: چهارشنبه هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران می‌شود. بحث هسته‌یی ما در دو قالب دنبال می‌شود؛ یکی از آن‌ها در قالب جوانب فنی و تکنیکی است که بحثی است که نمایندگان کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارند. ما عضو متعهد آژانس هستیم و برای اجرایی شدن مواد آن از جمله جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و خلع سلاح پیشتاز بوده‌ایم و خواهان استفاده همه کشورها از دانش هسته‌یی صلح‌آمیز هستیم. آخرین نشستی که در تهران برگزار شد با اظهارات مثبت دو طرف همراه بود. معاون آمانو اظهار خرسندی از این مذاکرات داشت و گفت امیدواریم در نشست بعدی که چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود به توافق کلی با ایران برسیم. ما نیز با دید مثبت وارد مذاکرات شدیم.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مجموعه کلی به توافقی برسیم که در آن هم حقوق ما به رسمیت شناخته شود و ما نیز آمادگی داریم نگرانی‌هایی که احتمالا ممکن است داشته باشند و برخی از ابهامات آنها را نیز برطرف کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در عین حال گفت: بحث ما با کشورهای 1+5 از چارچوب فنی و حقوقی‌اش خارج شده است زیرا اگر می‌خواستند از دید فنی با ما صحبت کنند آمادگی داشتیم مباحث فنی را دنبال کنیم و به لحاظ حقوقی نیز حق خودمان می‌دانیم که فعالیت‌های صلح‌آمیز را انجام دهیم. به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند با دید سیاسی با کشورمان وارد بحث شوند. اگر بخواهند با دید سیاسی نیز وارد بحث شوند بهترین راه‌حل این است که حقوق ما را به رسمیت بشناسند و دست از فشارهای بیهوده بردارند. البته زمان و مکان مذاکرات هنوز قطعی نشده است.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که حساس‌ترین سفری که انجام دادید کدام سفر بود؟ گفت: سفر اخیری که به ترکیه انجام شد بسیار حساس بود زیرا ما نباید اجازه دهیم روابط خوب دو کشور مخدوش شود و اگر ابهامی در ذهن مسوولان و یا مردم دو کشور وجود دارد باید در چارچوب منطقی مطرح و حل کنیم.

وی در مورد این که نگران‌کننده‌ترین مذاکراتی که شما نیز در آن حضور داشتید کدام بوده است؟ اظهار کرد: بحثی که امروز با کشورهای غربی داریم و فشارهای سیاسی که برای پایمال کردن حقوق کشور ما وارد می‌کنند و هیچ منطقی ندارد سخت‌ترین مذاکرات است که البته نمی‌تواند در اراده مسوولان ما تاثیری بگذارد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...