نسخه چاپی

"هر چه می‌كشیم از دست سپاه است"

یك مشاور سرخورده دولت آمریكا در دوره بوش از مقامات كاخ سفید خواست فعالیت های خود علیه سپاه پاسداران را شدت بخشند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، دانيل پايپس از نومحافظه كاران آمريكايي است كه به هنگام اشغال عراق هشدار داده بود برگزاري انتخابات در عراق موجب روي كار آمدن متحدان ايران خواهد شد، بنابراين آمريكا بايد حكومت نظاميان را در بغداد ايجاد كند.

با اين حال كابوسي كه وي و شمار ديگري از سياستمداران آمريكايي از آن مي ترسيدند، بر سر شان آمد و دوستان ايران با رأي ملت مسلمان عراق روي كار آمدند. آمريكايي ها در همان سالها گفتند كه علت اصلي همدلي ميان گروه هاي شيعه و كرد و جريان هاي معتدل سني را نقش آفريني نيروي قدس سپاه پاسداران مي دانند.

دانيل پايپس با اين سابقه ذهني، ضمن مقاله اي كه در واشنگتن تايمز نوشته، از دولت آمريكا خواست از تاكتيك هاي جنگ سرد عليه ايران به ويژه سپاه پاسداران استفاده كند.

وي با اشاره به كتابي از آبراهام موفائر (عضو مؤسسه نومحافظه كار هوور و مشاور حقوقي وزارت خارجه آمريكا) نوشت: واشنگتن از زمان سقوط شاه در دوره كارتر تاكنون، واشنگتن در واكنش به اقدامات تهاجمي ايران، تحريم هاي بي تأثير، انتقادها و هشدارهاي توخالي ارائه كرده است و از سال 1988 تاكنون دولت آمريكا هيچ توجهي به يك نيروي نظامي ايران كه بگونه ويژه اي از نظام اسلامي اين كشور حمايت مي كند و غالباً حملاتي را عليه اهداف خارج از ايران اجرا مي كند، نداشته است.

اين نيرو در فارسي به نام «پاسداران» يا «سپاه» خوانده مي شود، و در انگليسي از آن سپاه پاسداران انقلاب ايران يا «آي آر جي سي» ياد مي شود.

اين نيروي متشكل از نخبگان نظامي كه حدود 125 هزار عضو دارد، نقش بزرگي در حيات سياسي ايران ايفا مي كند. پايپس در اين تحليل تصريح مي كند: سپاه پاسداران از نيروي زميني، دريايي و هوايي برخوردار است و برنامه هاي موشكي بالستيك را اداره مي كند. اداره «بسيج» كه اعمال اصول سختگيرانه اسلامي را برعهده دارد نيز به دست سپاه صورت مي گيرد.

روزنامه آمريكايي در ادامه نوشته است: حدود 15 هزار نيروي «قدس» سپاه نيز وظيفه گسترش انقلاب (امام) خميني به خارج ايران را برعهده دارد.

در ادامه تحليل واشنگتن تايمز آمده است: اين نيرو نقش مهمي در حمله به آمريكايي ها، متحدان واشنگتن و منافع آنها بويژه با همكاري شركايي مانند حزب الله، حماس و جنبش مقتدا صدر ايفا كرده است.

دستاوردهاي سپاه شامل انفجار قرارگاه نيروي دريايي آمريكا در لبنان در سال 1983 و تأمين موشك حماس در جنگ سال 2012 با اسرائيل است كه تسليح مجدد آن همچنان ادامه دارد.
دانيل پايپس مي نويسد: به طور كلي، حملات سپاه باعث مرگ بيش از يك هزار نفر از نظاميان آمريكايي شده است.

واشنگتن تايمز به نقل از جيمز دابينز فرستاده ويژه آمريكا در افغانستان مي نويسد: بايد در ارتباط با ايران از سياست هايي كه در جنگ سرد مؤثر و منجر به انحلال پيمان ورشو و اتحاد مجدد اروپا شد استفاده شود كه شامل تنش زدايي و تحديد نفوذ، مذاكره در صورت امكان، و مواجهه به هنگام ضرورت است.

ما با شوروي و چين نيز به مذاكره نشستيم و در هر دو مورد، مذاكرات دوجانبه در روسيه و چين نظام اين كشورها را تغيير داد و نظام ما تغيير نكرد. اكنون زمان آن رسيده كه با ايران نيز بدون قيد و شرط و البته جامع مذاكره كنيم.

واشنگتن تايمز در اين تحليل خاطرنشان مي كند: سوفائر نيز مانند «چستر كروكر» ديپلمات سابق آمريكا، ديپلماسي را «موتوري كه مواد خام و قدرت هاي ملموس را به نتايج معنادار سياسي تبديل مي كند» مي داند. او انتظار دارد كه مواجهه و مذاكره همزمان فشار بيشتري بر تهران وارد كرده و به تغيير رفتار وادار كند و احتمالاً منجر به تعطيل شدن برنامه هسته اي ايران مي شود.

۱۳۹۱/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...