نسخه چاپی

توصیه به رئیس جمهور برای حفظ حرمت ها

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: حفظ حرمت دولت و مجلس اقتضا می كند كه رئیس جمهور پس از نطق خود تا پایان جلسه در مجلس بمانند و نظرات نمایندگان ملت را برای ایجاد تعادل و واقع بینی در نظرات و تصمیمات دولت استماع كند.

به گزارش نما، محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهار داشت: طبق اصل 70 قانون اساسی رئیس جمهور و وزرا می توانند در مجلس حاضر شده و در صورتی که مطالبی داشته باشند مطالب آنها استماع شود.


وی اظهار داشت: در سال 66 و در زمانی که آیت الله صافی دبیر شورای نگهبان بود در پاسخ به مجلس وقت نظر شورای نگهبان در خصوص اصل 70 قانون اساسی این بود که وزرا و رئیس جمهور می توانند در خصوص مطالبی که مربوط به دستور جلسه مجلس شورای اسلامی است را مطرح کنند کما اینکه در هر طرح، لایحه و پیشنهاد نظر نماینده دولت در مجلس شورای اسلامی استماع می شود که البته رئیس جمهور و یا وزرا نیز می توانند نظرات خود را در این خصوص بیان کنند.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته شورای نگهبان در همان زمان اعلام کرد جدای از این موضوع اگر رئیس جمهور وقتی را برای ارائه نطق خود از مجلس درخواست کند گرچه این موضوع در قانون اساسی نیامده است، اما مغایرتی نیز با قانون اساسی نخواهد داشت.


دهقان با بیان اینکه رئیس جمهور می تواند موضوع نطق خودش را به رئیس مجلس اعلام کند، گفت: در نامه ای که امروز به دولت ارسال شد مقرر گردید تا موضوع نطق رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه به رئیس مجلس اعلام شود.


وی تصریح کرد: چون بنای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که جلسات گفتگوی مشترک با مجلس و دولت برای حل مشکلات جامعه بیشتر شود، به همین خاطر در اولین درخواست رئیس جمهور از مجلس، هیات رئیسه از حضور آقای احمدی نژاد در مجلس استقبال کرد.


دهقان گفت: حتی در نامه اول، ایشان درخواست وقت چهار ساعته کرده بود و در آن اشاره ای به این نشده بود که رئیس جمهور قرار است به تنهایی سخنرانی کند.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به نظرات رئیس جمهور در جلسه با مجمع نمایندگان خراسان رضوی مبنی بر دوجانبه بودن جلسه مجلس و دولت تصور نمی کردیم که رئیس جمهور کمتر از یک روز نظر خود را تغییر دهند و تقاضای ارائه نطق یکجانبه و عدم استماع سخنان نمایندگان ملت را داشته باشند.


دهقان تاکید کرد: به نظر می رسد قریب به اتفاق نمایندگان تمایلی به جلسه یک جانبه ندارند و توقع نمایندگان برای جلسه ای دوجانبه طی نامه ای به معاون رئیس جمهور اعلام شد.


وی اظهار داشت: البته بعد از پایان حرف های احمدی نژاد جلسه ادامه خواهد داشت و نمایندگان در خصوص مطالب ارائه شده از سوی رئیس جمهور بحث و گفتگو خواهند کرد.


نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت برگزاری یک جلسه مشترک و بیان نظرات کارشناسی و تضارب آراء راه حل بهتری برای مشکلات پیدا خواهد شد، گفت: اگر رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه بماند و به نظرات کارشناسی نمایندگان مردم نیز گوش دهد، شأن دولت و مجلس در اذهان عمومی حفظ می‌شود.


وی با بیان اینکه تقاضای رئیس جمهور برای نطق در مجلس در هر زمان منوط به اجازه هیات رئیسه مجلس است، تصریح کرد: اگر در این ساعت مقرر یعنی 8:30 تا 10 روز چهارشنبه رئیس جمهور نتواند در مجلس حضور پیدا کند هر روز که رئیس جمهور تمایل داشته باشد تنها بین ساعت 8 تا 10 می تواند در جلسه علنی حاضر شود، که با اعلام قبلی هیئت رئیسه این درخواست را بررسی می‌کند.


دهقان با اشاره به اینکه مجلس با یک رفتار تعاملی به دنبال برگزاری جلسات مشترک با دولت برای حل مشکلات مردم و جامعه است، افزود: قرار است در روز چهارشنبه بعد از صحبت های رئیس جمهور تعدادی از نمایندگان از کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع، انرژی، بهداشت، کشاورزی و اجتماعی نظرات خود را در خصوص موضوعات روز و صحبت های رئیس جمهور بیان کنند.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حفظ حرمت دولت و مجلس اقتضا می کند که رئیس جمهور پس از نطق خود تا پایان جلسه در مجلس بمانند و نظرات نمایندگان ملت را برای ایجاد تعادل و واقع بینی در نظرات و تصمیمات دولت استماع کند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...