نسخه چاپی

بنزین در بودجه 92 گران نمی شود

عضو كمیسیون برنامه و بودجه از مخالفت جدی نمایندگان مجلس با هرگونه افزایش قیمت بنزین در بودجه 92 خبر داد و گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دولت یازدهم و احتمالا مهرماه 92 اجرایی شود.

به گزارش نما، عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مخالفت مجلس با هر گونه افزایش قیمت بنزین گفت: رئیس جمهور در صدد است تا با افزایش قیمت بنزین، منبعی برای پرداخت یارانه 5 برابری تهیه کند و هیچ منبعی مطمئن‌تر از درآمدهای حاصل از بنزین برای تامین این منبع وجود ندارد.
وی افزود: بعید است دولت حتی با افزایش 10 تا 15 درصدی افزایش قیمت بنزین در بودجه 92 موافقت کند و به نظر می‌رسد سال آینده هیچ گونه افزایش قیمتی را برای این فرآورده شاهد نباشیم.
یوسفیان درباره عکس‌العمل مجلس به افزایش نرخ فرآورده‌ها و به ویژه بنزین گفت: معمولا رسم بر این بوده که مجلس اختیار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در بودجه به دولت می‌سپرده اما این بار اطمینان می‌دهم که این اختیار را به دولت نخواهیم داد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ارزش پول ملی به اندازه کافی سقوط کرده و ارزش آن به نصف رسیده اگر به طور ناگهانی یک تورم بیش از 40 درصدی نیز به آن ضربه وارد کند، اوضاع اقتصادی به طور کلی به هم می‌ریزد. این در حالی است که در 8 سال جنگ تحمیلی، ارزش پول ملی یک ریال هم سقوط نکرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مادر تورم در همه کشورهای دنیا مساله انرژی است، تاکید کرد: بنزین را تمام قشرهای مملکت به نوعی می‌خرند. اگر روزی قیمت بنزین ریالی افزایش یابد، اولین اتفاقی که می‌افتد این است که اقشاری که درآمد غیرثابت دارند، قیمت کالاهای فروشی و یا خدماتشان را افزایش می‌دهند. این گونه است که افزایش قیمت بنزین به محض وقوع، در سراسر جامعه احساس می‌شود.
وی افزود: هدف دولت این است که با افزایش قیمت بنزین، مبلغ یارانه نقدی را افزایش دهد، در حالی که بررسی حاکی از این است که با 5 برابر شدن یارانه نقدی، هزینه‌های خانوار جبران نخواهد شد. بررسی‌های ما حاکی از آن است که اگر بنزین 3000 تومان شود، حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان به هزینه خانوار اضافه می‌شود.
نماینده مردم آمل زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی را مهر ماه سال 92 ارزیابی کرد و گفت: قطعا با توجه به مخالفت مجلس این دولت نمی‌تواند فاز دوم را اجرایی کند و دولت بعدی هم نیاز به ارزیابی دارد و این ارزیابی‌ها حداقل تا مهر ماه زمان نیاز دارد. ممکن است دولت آینده آمادگی اجرای فاز دوم را نداشته باشد اما بار هم معتقدم همه چیز به دولت بعدی بستگی دارد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...