نسخه چاپی

سازوكار جدید فروش بنزین به‌ایرلاین‌ها

یك مقام مسئول در وزارت نفت با تشریح جزئیات سازوكار فروش بنزین به‌شركت‌های هواپیمایی، اعلام كرد: دولت مجوز مصادره اموال این شركت‌ها را درصورت عدم پرداخت بدهی مطابق با برنامه زمان‌بندی صادر كرده است.

به گزارش نمابه نقل ازمهر، یک مقام مسئول در وزارت نفت با تشریح جزئیات سازوکار فروش بنزین به‌شرکت‌های هواپیمایی، اعلام کرد: دولت مجوز مصادره اموال این شرکت‌ها را درصورت عدم پرداخت بدهی مطابق با برنامه زمان‌بندی صادر کرده است.

پس از توقف یک روزه سوخت رسانی به شرکت‌های هواپیمائی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با میانجی‌گری وزارت راه و نفت، یک مهلت ۷ روزه برای پرداخت بدهی‌های بنزینی ایرلاین‌ها تعیین شد.
علیرضا ضیغمی هفته گذشته در تشریح توافق شبانه با شرکت‌های هواپیمائی بدهکار به مهر گفته بود: این با موافقت سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شده تا ۷ روز آینده حساب و کتاب نهایی بین ایرلاین‌ها و وزارت نفت انجام شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون به دلیل عدم وصول مطالبات از ایرلاین‌ها با مشکل تامین نقدینگی روبرو شده ایم، تاکید کرد: هواپیمائی ها با وجود فروش نقد بلیط به مسافران، حتی به صورت اعتباری هم اقدامی برای خرید بنزین نمی کنند.

آمارهای ارائه شده توسط مجموعه وزارت نفت نشان می دهد در حال حاضر حجم کل بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی داخلی حدود ۴۹۰ میلیارد تومان و ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی خارجی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

در این بین شرکت‌های هواپیمایی هما، ماهان و آسمان به ترتیب ۱۵۶، ۱۱۷ و ۱۱۳ میلیارد تومان بدهی از محل خرید بنزین به دولت دارند ضمن آنکه بدهی سایر ایرلاین ها همچون هواپیمائی نفت، فراز قشم، هسا، ساها و معراج هم در مجموع رقم قابل توجه ای نیست.

با این وجود پس از اولتیماتوم‌های دولت و وزارت نفت، شرکت‌های هواپیمائی در یک هفته گذشته حدود ۵ میلیارد تومان از بدهی‌های بنزینی خود را به وزارت نفت پرداخت کرده‌اند و باید ساز و کاری برای پرداخت مطالبات معوق باقیمانده بین دو مجموعه تعریف و اجرایی شود.

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفتگو با مهر با بیان اینکه با انجام مذاکرات متعدد ساز و کار نهایی برای وصول مطالبات بنزینی از ایرلاین‌ها تعریف شده است، گفت: براساس مصوبه جدید ستاد هدفمندی یارانه ها، مقرر شده است که بدهی معوق ایرلاین‌ها با قیمت هر لیتر بنزین ۲۰۰ تومان محاسبه شود.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا ابتدای آذر ماه سالجاری ملاک قیمت گذاری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه قیمت فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی با نرخ ۷۰۰ تومانی از ابتدای آذر ماه محاسبه خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین از صدور مصوبه دیگری توسط دولت مبنی بر مصادره اموال و دارایی‌های شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: در صورتی‌که بدهی بنزین ایرلاین‌ها مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده، پرداخت نشود دولت مجوز مصادره اموال این شرکت‌ها را صادر کرده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...