نسخه چاپی

متكی: بحث «انتخابات‌آزاد» شبهه‌افكنی است

عکس خبري -متکي:بحث«انتخابات‌آزاد»شبهه‌افکني است

نایب‌رئیس جبهه پیروان گفت: قبل از كم كردن نامزدها بهتر است مكانیزم‌ها را تعریف كنیم و بر اساس آن كاندیداهایی كه در یك مجموعه مطرح هستند در تنظیم آن مكانیزم باهم تفاهم داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از فارس، منوچهر متکی نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و وزیر سابق امور خارجه که در جلسه هفتگی جبهه حامیان ولایت سخن می‌گفت اظهار داشت: هنگامی که سخنرانی‌های پایان عمر امام (ره) را استماع می‌کنم احساس می‌کنم که امام دوباره می‌خواهد شروع کند. یعنی کلام امام بوی یک ورود جدید با شعاع‌های جدید می‌دهد و در نگرشش یک افق جدیدی دیده می‌شود.

وی به این سخن امام که می‌فرمود ما همیشه هستیم و اگر بخواهند در برابر دینمان بایستند ما در برابر همه دنیایشان می‌ایستیم اشاره و تصریح کرد: اگر بخواهیم از این کلام امام رمزگشایی کنیم می‌بینیم که امام چه نگاه گسترده‌ای را داشت.

نایب رئیس جبهه پیروان با بیان اینکه هر انقلابی در نسل دوم خود دچار مشکل‌هایی می‌شود گفت:‌در انقلاب‌ها در نسل دوم مشکلات بسیار پیچیده‌تر می‌شود چرا که حسادت‌ها امکان بروز پیدا می‌کند .عقده‌های نهفته شده و حسادت‌ها متمرکز شده و در نسل دوم به عرصه ظهور می‌رسد.

متکی تجربه تاریخی صدر اسلام و انفاس قدسی امام را از سرمایه‌هایی دانست که خداوند در اختیار مقام معظم رهبری قرار داده است و گفت: طی این بیست و چند سال گذشته حسادت‌ها، فتنه‌ها یکی پس از دیگری به میدان آمدند اما به لطف خداوند همه آن‌ها رسوا شدند.

وی با بیان اینکه تفاوت ملت ایران با دیگر ملت‌ها در این است که مطالبات و خواسته‌های خود را در جای خود مطرح می‌کند اظهار داشت: همین مردم هنگامی که پای دین، اعتقاد و آبروی امامشان مطرح باشد دیگر هیچ مطالبه‌ای را طلب نمی‌کنند که همین خصلت سبب شده که دشمن در هیچ حوزه‌ای نتواند شناخت درستی از مردم ایران داشته باشد و البته مسئولان موظف هستند به مطالبات مردم رسیدگی کنند.

متکی با تأکید بر اینکه امام با انقلاب اسلامی تئوری غربی‌ها را برهم زد گفت که غربی‌ها از قرن‌ها پیش نظریه‌پردازی کرده بودند که حکومت باید به شیوه سکولار اداره شود، یعنی دین از حکومت جدا شود و این را در میان جوامع جا انداخته بودند و نظام لیبرال دموکراسی را تعریف کرده بودند.

وی ناتوانی غربی‌ها در ابراز مشکل خود با جمهوری اسلامی را بهانه‌های این دولت‌ها در مورد عدم مردم‌سالاری و حقوق بشر در ایران دانست و خاطرنشان کرد: امروز نیز غربی‌ها نمی‌توانند به ما بگویند شما حق ندارید انرژی هسته‌ای داشته باشید بلکه بهانه‌گیری می‌کنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. البته آنان خوب می‌دانند که ما در بحث هسته‌ای هرآنچه می‌خواستیم به دست آوردیم و بنابراین دست برتر هستیم و چون دست برتر هستیم امکان دیپلماسی و حرکت سیاسی ما بیشتر است و باید حقوق خود را تثبیت کنیم.

وزیر سابق امور خارجه به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن تسلیحات هسته‌ای، اظهارات مسئولان و تعهد ایران اسلامی با آژانس هسته‌ای در این خصوص اشاره و تصریح کرد: این سه مقوله کافی است برای اینکه ثابت کنیم ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

نایب رئیس جبهه پیروان از دیپلماسی دولت اصلاحات انتقاد کرد و گفت: در دوره اصلاحات سیاست لبخند و با نشاط کردن طرفین در جای خود سیاست خوبی بود اما حرف ما این است کدام یک از این اقدامات ادعای آنان در آن فهرست‌های ضد ایرانی را حذف کرد.

متکی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال ماجراجویی و جنگ نیست، گفت: همانگونه که امام گفت ما زمانی در برابر همه دنیای غربی‌ها می‌ایستیم که آنان در برابر دین ما بایستند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، انتخابات را یک ظرفیت و فرصت برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: در انتخابات باید دو محور مورد توجه قرار گیرد که یکی نشاط در انتخابات است و دیگری مشارکت گسترده است.

متکی اضافه کرد: ما در انتخابات سال 88 یک رکورد تاریخی را پس از 30 سال به ثبت رساندیم و در زمان انتخابات سال 88 ما پارلمان اروپا نیز انتخابات داشت که برخی از کشورهای اروپایی فقط 25 درصد مشارکت داشتند اما ما هارتل 85 درصدی را زدیم.

وی همچنین به تحلیل و بررسی فتنه سال 88 پرداخت و اظهار داشت: تا قبل از پایان رأی‌گیری همه چیز آرام بود و نمایندگان کاندیداها نیز بر آرامش و نشاط و مشارکتی پرشور تأکید داشتند اما فاز اول فتنه 88 اینگونه شروع شد که عده‌ای می‌خواستند به هر شکل که شده برنده انتخابات باشند و اگر برنده نشدند همه چیز را به هم بریزند.

وی ادامه داد: رئیس اپوزیسیون فتنه 88 سیزده میلیون رأی آورد که می‌توانست از این تعداد رأی بهترین استفاده‌ها را بکند.

نایب رئیس جبهه پیروان معتقد است که هنر جمهوری اسلامی در فتنه سال 88 مدیریت این فتنه بود و به گفته وی آنچه که برای جمهوری اسلامی در فتنه سال 88 حائز اهمیت بود این بوده که در آشوب‌های خیابانی کسی کشته نشود و آمار کشته‌شدگان افزایش نیابد.

متکی با بیان اینکه عده‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دو برنامه دارند گفت که یکی از برنامه‌هایشان تحریم انتخابات است اما چون نمی‌توانند انتخابات را تحریم کنند شبهه افکنی می‌کنند. که این شبهه در سال 88 تقلب بود و در انتخابات سال آینده انتخابات آزاد و این برای این است که برای بر هم زدن اوضاع فرصت‌سازی کنند.

وی افزود: در دولت هفتم و هشتم در انتخابات سال 84 مجری انتخاباتی را بر عهده داشت که از دل صندوق‌های رأی کاندیدایی که رأی آورد مطابق میلشان نبود در سال 76 نیز انتخابات همینگونه بود و این نگاه و نتیجه خود مصداق انتخابات آزاد است.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص وحدت اصولگرایان نیز گفت: مثل اینکه در انتخابات آتی تعداد قابل توجهی از نامزدها خود را مطرح کنند. اما کم کردن نامزدها بحث مهمی است که هم در بین جوامع مطرح است و هم در بین اصحاب عقل و بزرگان.

متکی تأکید کرد:‌ بهتر این است که قبل از کم کردن نامزدها مکانیزمی را تعریف کنیم و بر اساس این مکانیزم تصمیم‌گیری شود و راهکار این است که کاندیداها نیز در این مقوله مشارکت کنند و در تنظیم آن مکانیزم با هم تفاهم داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر بحث سازوکار، برنامه و تیمی عمل کردن و در گام آخر نظرسنجی است، در هر گام باید با مشارکت کاندیدا صورت بگیرد و در رسیدن به هر سازوکاری جهت وحدت خود نامزدها حضور داشته باشند.

نایب رئیس جبهه پیروان در مورد مسائل سوریه نیز گفت:‌ برخی‌ها به ما انتقاد می‌کنند که چرا شما در خصوص کشورها دوگانه عمل می‌کنید اما اگر دقت کنید می‌بینید که صورت‌مسئله مصر، لیبی، تونس و بحرین با صورت‌مسئله سوریه یکی نیست. چرا که در انقلاب‌های مصر و لیبی مردم در میدان بودند اما در مسئله سوریه یکباره القاعده و عناصر افراطی به میدان آمدند.

متکی تأکید کرد: مردم سوریه در ابتدا اعتراض‌های مسالمت‌آمیزی داشتند و خواستار اصلاحات بودند. اما حکومت بشار اسد با آنان خشن برخورد کرد که انتقاد ما به بشار اسد نیز همین بود اما بلافاصله رویکرد خود را تغییر داد و خیلی سریع مطالبات مردم را انجام داد.

با تأکید بر اینکه در مسئله سوریه ترکیه بیشترین ضرر را خواهد کرد، خطاب به مقامات ترکیه گفت: خلبانان شما در حلب چه می‌کنند و از سوی چه کسی مأموریت یافته‌اند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...