نسخه چاپی

قاچاق با ارز مرجع 1226 تومانی!

جانشین رئیس پلیس كشور از كشف 800 میلیارد تومان كالای قاچاق در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: برخی كالاهای وارد شده با ارز مرجع 1226 دوباره به خارج كشور قاچاق می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از مهر، سردار احمد رضا رادان روز سه شنبه در همايش سراسري روساي پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: قاچاق کالا همچنان براي ضربه زدن به کشور در دستور کار قرار دارد و ما اگر فقط به جنبه اقتصادي آن نگاه کنيم اشتباه کرده ايم چرا که قاچاق کالا ضربات ديگري را به بخش‌هاي فرهنگي، اخلاقي و سياسي کشور وارد مي‌کند.وي ادامه داد: يکي از مسيرهاي حلقه تحريم قاچاق کالا و از است در حاليکه برخي جاها شنيده ايم که قاچاق کالا راه دور زدن تحريم هاست که اين امر مردود است. کالاهايي امروز در کشور قاچاق مي‌شود که نقش بسزايي براي کشور در دوران تحريم ندارند.

کالاهاي وارد شده با ارز 1226 دوباره قاچاق مي‌شوند

به گفته سردار رادان کالاهايي که با ارز مرجع 1226 تومان وارد کشور مي‌شوند در مسير ورود بلافاصله قاچاق مي‌شوند و پرونده‌هايي در اين رابطه وجود دارد. امروز نگاه پليس به موضوع قاچاق مشخص است و ما براي مقابله با آن هدف گذاري کرده ايم.وي افزود: نکته اي که کار مبارزه با قاچاق کالا و ارز را سخت مي‌کند تعدد سازمان‌هاي درگير در امر مبارزه با قاچاق است. اگر اين سازمان‌ها خوب کنار يکديگر قرار نگيرند در راه مبارزه با مشکل مواجه مي‌شويم. چشم انداز مبارزه با قاچاق اميدوار کننده است اما باز هم مقابله نياز به زمان دارد.

کنترل ارز مرجع با طرح شبنم و پرتال ارزي

رادان با اعلام اينکه با استفاده از پرتال ارزي و اجراي طرح شبنم موضوع مصرف ارز مرجع کنترل مي‌شود، تاکيد کرد: بايد اقدامات لازم را انجام دهيم تا وقتي از تحويل فرد وارد کننده شد بتوانيم از زمان تحويل ارز تا آوردن جنس و فروش کنترل لازم را داشته باشيم. اجراي اين طرح مي‌تواند بخشي از قاچاق کالا را کنترل کند.

نمي خواهيم در کميته‌هاي استاني فقط گزارش بدهيد

جانشين فرمانده نيروي انتظامي به روساي مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌هاي پليس آگاهي گفت: بايد از ظرفيت‌هاي خارج از سازمان استفاده کنيم و در کميته‌هاي استاني فعال تر حاضر شده و از اين فرصت استفاده کنيم نمي‌توان در کميسيون و کميته استاني رفت گزارش کار داد و بعد هم از آن خارج شد. پليس بايد در کميته‌هاي استان‌هاي شمال غرب، جنوب شرق و دريا که عمده مشکلات در اين مناطق است، فعال تر باشد. روساي مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها بايد از کميسيون‌هاي استاني و ملي مطالبه کنند و مطالبه سازي را دنبال کنند.

هدف گذاي پليس در کشف اقلام ممنوعه و ضد فرهنگي

وي با اشاره به اينکه پليس روي کشف کالاهاي قاچاق ضد فرهنگي و اقلام ممنوعه هدف گذاري کرده است، گفت: بايد به اين اقلام همانند سلاح، مهمات و اقلام ضد فرهنگي به عنوان تهديد نگاه کرد چرا که آنها هيچ سودي براي ما ندارند و باعث تخريب فرهنگ و اقتصاد مي‌شوند.رادان خواستار افزايش تعامل ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مرزباني شد و گفت:استان‌هايي که داراي مرزباني هستند بايد تعامل ويژه برقرار کند. امروز توفيقات خوبي در مرزباني براي مبارزه با قاچاق کالا داريم اما فقط کشف‌هاي مرزباني ما را خوشحال نمي‌کند.

شناسايي سرشبکه‌هاي قاچاق

جانشين فرمانده نيروي انتظامي افزود: بايد مسير ورود کالاي قاچاق، عناصر وارد کننده و مسير انتهايي مشخص شود و اين فرآيند برعهده معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. کشف تنها يک جنس قاچاق کننده اقناع کننده نيست و بايد با کار اطلاعاتي بفهميم اين قاچاق از کجاست، توسط چه کسي و براي چه فردي ارسال شده است.

وي تاکيد کرد: ماموران نبايد وقت خود را صرف پرونده‌هاي ريز کنند و از نظر ما پرونده‌هايي که بيش از يکصد ميليون تومان ارزش داشته باشد پرونده کلان محسوب مي‌شود پليس نبايد وقت خود را صرف آدم‌هاي ضعيف کند و به نظر مي‌رسد پرونده‌هاي با ارزش کم جلوي راه ماموران قرار مي‌گيرد تا از بزرگان غافل شويم اما امروز پليس وقت خود را صرف پرونده‌هاي ريز نمي‌کند.رادان افزود: نتيجه گرايي براي ما مهم است و کشف از مبدا تا مقصد ملاک است. همچنين حق السهم شهرستان‌ها در کشف نيز بايد مشخص شود. امروز مبارزه با قاچاق نيازمند کار اطلاعاتي است و بايد شبکه‌هاي قاچاق را به درستي شناسايي و تعيين کنيم.

کشف 1400 پرونده قاچاق به روش اطلاعاتي

جانشين فرمانده نيروي انتظامي از کشف 1400 پرونده به روش اطلاعاتي خبر داد و گفت: قبول ندارم که رئيس پليس قاچاق يک استان خودش در کمين بنشيند. او بايد با کار اطلاعاتي پرونده‌هاي بزرگ را شکار کند. امسال 1400 پرونده به روش اطلاعاتي کشف شده است و اين براي ما کافي نيست.رادان با بيان اينکه با محدوديت‌ها و کمبودهاي راه مبارزه با قاچاق کالا آگاه هستيم، افزود: بايد اقدامات و تعاملات فرااستاني برقرار شود و علاوه بر مانورها در عمليات‌ها نيز به صورت مشترک و هماهنگ اقدام شود.

موضوع ارز نبايد امنيتي شود

وي با بيان اينکه هنوز هم اصرار داريم که موضوع ارز نبايد امنيتي شود افزود: از نظر پليس اين حوزه امنيتي نيست و قائله ارز نيز رفع شده است البته هر کجا که مردم احساس ناامني کنند پليس وارد مي‌شود.وي ادامه داد: هم اکنون سوخت آزاد در کشور ما 700 تومان است در حاليکه در کشورهاي همسايه بيش از 3 هزار تومان فروخته مي‌شود. اين امر کدام قاچاقچي عاقل را ترغيب نمي‌کند که به سمت قاچاق برود اگر هزار تومان نيز هزينه قاچاق سوخت شود باز هم قاچاقچي سود کلاني مي‌برد.

رادان با انتقاد از برخي دستگاهها در مورد عرضه سوخت گفت: هنوز به دستگاههاي که سوخت سهميه اي مي‌دهيم نظارت و کنترل دقيقي نداريم و نمي‌دانيم اين سوخت به کجا مي‌رود. برخي رانندگان هم که ديگر کار نمي‌کنند و سهميه را مي‌فروشند. البته سهم رانندگان در قاچاق سوخت بسيار اندک است.وي با اعلام اينکه بايد روي سهميه بگيران عمده کار کرد و آنها کنترل شوند افزود: نيروگاهها، مراکز توليدي و صنعتي و بخش کشاورزي مراکز سوخت بگير عمده هستند اگر اقدامات امسال نبود مشخص نبود چه ميزان قاچاق سوخت داشتيم.

کنترل قاچاقچيان حرفه اي و سابقه دار

رادان با اعلام اينکه کنترل قاچاقچيان حرفه اي و سابقه دار در دستور کار پليس است، گفت: اين امر نيازمند کار اطلاعاتي است و بايد تمرکز خود را روي سرمايه داران و سرمايه گذاران قاچاق متمرکز کنيم ضمن سطح توانمندي نيروهاي جوان نيز بايد با استفاده از تجربه بازنشسته‌ها افزايش يابد.

کشف 800 ميليارد تومان کالاي قاچاق

وي ادامه داد: در سال جاري 800 ميليارد تومان کالاي قاچاق با قيمت ارز مرجع کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

با قانون 72 سال پيش با قاچاقچيان مقابله مي‌کنيم

رادان با بيان اينکه به دنبال تصويب قانون معطل مانده مبارزه با قاچاق هستيم، تاکيد کرد: با قاچاق امروز بر اساس قانون 72 سال پيش برخورد مي‌کنيم و اگر قانون جديد تصويب شود دست نيروي انتظامي و قضات براي برخورد با دانه درشت‌هاي قاچاق باز مي‌شود.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...