نسخه چاپی

افزایش یارانه نقدی به ضرر تولید است

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: كشور شرایط مناسبی را به لحاظ اقتصادی و تورم ندارد به همین دلیل افزایش یارانه نقدی و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به ضرر تولید و كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سید جلال یحیی‌زاده امروز اظهار داشت: افزایش یارانه‌های نقدی تبعات سنگینی را برای مردم دارد و جامعه را نیز دچار اختلالاتی می‌کند که کارشناسان اقتصادی نسبت به آن هشدار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نمی توان بدون برنامه‌ریزی نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی اقدام کرد، افزود: دولت باید کنترل دقیقی روی تبعات منفی اجرای این طرح داشته باشد و بتواند این پیامدهای منفی را به درستی مدیریت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید جامعه را نسبت به عواقب اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی آگاه کرد، افزود: اینکه دولت نسبت به این کار اصرار دارد کاملا روشن است از روح احساس برخورد می‌شود و به طور قطع نظرات کارشناسی شده در پی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نظر نمایندگان نیز بر عدم اجرای این طرح در سال جاری است، بیان داشت: نمایندگان مجلس نیز تاکید دارند تا دولت در تمامی موارد از جمله اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه نقدی در چارچوب قانون حرکت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم کسب اجازه مجلس نسبت به اجرای فاز دوم گفت: قانون شکنی و از روی احساسات عمل کردن مشکلی را حل نمی‌کند و بهتر است دولت سنجیده‌تر نسبت به این کار اقدام کند.

وی اضافه کرد: تورم فعلی به هیچ عنوان اجازه شروع فاز دوم را نمی‌دهد و در صورت این اقدام، کشور درگیر مشکلات اقتصادی جدی می‌شود که ممکن است جبران ناپذیر هم باشد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نهم بیان داشت: دولت قانون مصوب مجلس در مورد پرداخت سهم تولید را اجرایی نکرده و در نتیجه تولید امروز زیر فشار تورم شرایط سختی را سپری می‌کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر دولت باید مشخص کند که سهم تولید از اجرای این قانون چه می‌شود زیرا نادیده گرفتن بخش تولید ضربات جدی را به کشور و اقتصاد آن وارد می‌کند.

یحیی‌زاده در پاسخ به این سئوال که در صورت افزایش یارانه‌های نقدی حامل‌های انرژی چند برابر افزایش خواهند داشت، عنوان کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید قیمت حامل‌های انرژی در پایان سال پنجم به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد که گاز از این قاعده مستثنی است.

وی عنوان کرد: قیمت گاز نیز در این طرح باید به ۷۵ درصد قیمت صادراتی برسد که دولت باید شفاف به مردم اعلام کند حامل‌های انرژی چند برابر خواهند شد.

این نماینده مجلس نهم همچنین با انتقاد از قانون شکنی دولت در اجرای فاز نخست این طرح گفت: در اجرای فاز نخست باید بخشی از یارانه نقدی به مسائل بهداشتی و اجتماعی مردم تخصیص داده می‌شد که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: نمی‌توان از افزایش یارانه نقدی صحبت کرد و مسائل بهداشتی مردم را نادیده گرفت.

یحیی‌زاده افزود: اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نیز به دنبال خواهد داشت تا پایان سال جاری بر خلاف قانون است و اجرای آن فشار بیشتری به مردم تحمیل می‌کند.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...