نسخه چاپی

طلا گران شد +جدول

در حالی كه چهارشنبه هفته پیش قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به رقم نازل 1625 دلار در هر اونس رسید، صبح دیروز هر اونس طلا نسبت به روز ماقبل از آن 10 دلار در هر اونس گرانتر شد و به رقم 1681 دلار در هر اونس رسید.

به گزارش نما به نقل از تهران امروز، اين افزايش ناگهاني طلا باعث واكنش بازار طلا و جواهر تهران شد و هر سكه بهار آزادي به رقم يك ميليون و 327هزار تومان رسيد. نيم سكه نيز 655 هزار تومان معامله شد. اما بيش از همه تاثير افزايش طلاي جهاني بر بازار داخلي در طلافروشي‌هاي سطح شهر محسوس بود و اتحاديه طلا و جواهر اعلام كرد طلاي ساخته نشده 18 عيار به بيش از گرمي 131هزار تومان رسيد. نكته جالب افزايش قيمت سكه تمام بهار طرح قديم در روز گذشته بود. سكه طرح قديم ديروز با 32 هزار تومان افزايش نسبت به روز دوشنبه به يك ميليون و 302هزار تومان رسيد. »

طلاي جهاني هم افزايش يافت

روز گذشته با آغاز بازار بورس در اروپا ناگهان بازار طلا سير صعودي به خود گرفت و رقم 1683 دلار در هر اونس را لمس كرد. اين در حالي بود كه هفته گذشته حركت بازار طلا چندان شلاقي نبود و در روزهاي شنبه و يك‌شنبه در عدد 1664 در هر اونس ثابت بود و روز دوشنبه هم به 1670 دلار در هر اونس رسيد. اما كارشناسان دليل اصلي افزايش بهای جهانی طلا را سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا و خوش بینی نسبت به بحران بدهی اروپا دانستند. به گزارش وال استريت ژورنال، معاملات حجم بالای طلا برای تحویل در ماه فوریه در بازار کامکس نیویورک روز دوشنبه با 10.70 دلار یا 0.6 درصد افزایش بها، به 1670 دلار در هر اونس رسید.

طلا در ساعات اولیه معاملات روز سه‌شنبه نیز با 0.3 درصد صعود بها، 1674 دلار در هر اونس بود. ارزش یورو به‌دنبال تحولات مثبت در منطقه اقتصادی یورو به بالاترین سطح 10‌ماه گذشته در برابر دلار آمریکا رسید. طلا و دلار آمریکا همواره رابطه معکوسی داشته‌اند. مشکلات بدهی اروپا که افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان سرمایه مطمئن را در پی داشت، به کاهش قيمت‌های طلا منجر شده بود.

تحلیلگران گروه بانکی گولدمن ساکس کاهش بهای طلا در روزهای اخیر را فرصت مناسبی برای خرید این فلز گرانبها پیش از آغاز مذاکرات مربوط به افزایش سقف استقراض دولت آمریکا دانسته‌اند.

دلیل افزایش قیمت سکه‌های تمام طرح جدید

از طرف ديگر در بازار تهران سكه طرح قديم، ديروز نسبت به روز پيش از آن به‌طور متوسط دوبرابر سكه‌هاي امامي(طرح جديد) افزايش قيمت داشت. احمد وفادار رئيس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر استان تهران در خصوص دليل اين افزايش گفت‌: «بورسی شدن سکه طرح جدید باعث یکسان شدن قیمت سکه‌های طرح جدید و قدیم شد که البته طرح درست و کارشناسی شده‌ای نبود و بانک مرکزی هم با پیش فروش سکه به مبارزه با این طرح پرداخت.»

به گفته وفادار، قیمت سکه طرح جدید با کم شدن حجم سکه طرح قدیم و افزایش حجم تقاضا برای خرید سکه طرح جدید که به وسیله بورسی شدن با قیمت سکه طرح قدیم برابر شده بود افزایش یافت. در حال حاضر در برخی موارد قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان از قیمت سکه تمام طرح قدیم بیشتر است.

نظرات متفاوت پيش‌بینی‌کنندگان قیمت طلا در سال 2013

براساس اطلاعات گردآوری شده از سوی بلومبرگ، کریستین تاکسن از دانسک بانک کپنهاگ، کسی که دقيق‌ترین پيش‌بینی‌ها برای هشت دوره سه ماهه گذشته را کرده است، گفت: «میانگین قیمت طلا در سال‌های 2013 و 2014 به ترتیب یک هزار و 720 و یک هزار و 600 دلار در هر اونس خواهد بود.» تام کندال در بانک کردیت سوئيس واقع در لندن انتظار دارد میانگین قیمت طلا در دو سال یاد شده به ترتیب به یک هزار و 740و یک هزار و 720 دلار در هر اونس برسد.

2.jpg

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...