نسخه چاپی

اردوغان: هرگز تسلیم پ.ك.ك نمی‌شویم

عکس خبري -اردوغان: هرگز تسليم پ.ک.ک نمي‌شويم

نخست‌وزیر تركیه با تاكید بر اینكه كشورش هرگز تسلیم پ.ك.ك نمی‌شود، اعلام كرد: تركیه هرگز از رویارویی با اقدامات تروریستی عقب‌نشینی نخواهد كرد.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در میان جمعی از نمایندگان حزب حاکم "عدالت و توسعه" اعلام کرد: ترکیه هرگز از رویارویی با اقدامات تروریستی کوتاه نیامده و عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی در این اظهارات که پیش از مراسم خاکسپاری سه فعال زن کرد که اخیرا در فرانسه ترور شدند، ایراد کرد نسبت به هر گونه اقدام تحریک آمیز که روند صلح با کردهای این کشور را به شکست بکشاند، هشدار داد.

اردوغان در ادامه گفت: دولت ترکیه از 10 سال گذشته تا کنون به مبارزه مخلصانه خود برای پایان دادن به درد و رنج‌ها و مشکلات ناشی از فعالیت‌های تروریستی و رنج‌های خانواده‌های قربانیان این اقدامات ادامه داده چراکه اقدامات تروریستی و خشونت جز درد و کشتار و خونریزی چیزی دیگری را برای ترکیه به دنبال نخواهد داشت.

نخست‌وزیر ترکیه به هدف دولت ترکیه برای پایان دادن به اقدامات تروریستی در این کشور و نیز سازمان اطلاعات ترکیه با عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و همچنین استفاده از تاثیر وی بر این حزب جهت قانع کردن اعضای آن برای پایان مبارزات مسلحانه اشاره کرد.

اردوغان در ادامه بر اهمیت طرح وحدت ملی و برادری میان همه ملت ترکیه تاکید و نسبت به موفقیت روند صلح در ترکیه ابراز امیدوری کرد.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین از همه احزاب سیاسی و سازمان‌های جامعه مدنی خواست تا ضمن اتخاذ تدبیر و بردباری به مسوولیت‌های خود عمل کند.

وی خاطرنشان کرد‌: دولت ترکیه آماده پذیرش هر گونه پیشنهادی از سوی حزب مخالف مردم جمهوری خواه در خصوص مبارزه با تروریسم است.

اردوغان همچنین به مساله کشته شدن سه زن عضو پ.ک.ک در پاریس اشاره کرده و بر لزوم ممانعت از هر گونه اقدام تحریک آمیز که روند صلح را به شکست کشاند، تاکید کرد. وی از مردم شهرهای دیاربکر، درسیم و مرعش خواست در مراسم روز پنجشنبه اجازه فعالیت به خرابکاران ندهند.

وی افزود: هنور ابعاد قتل سه تن از سران تروریست‌ها در پاریس روشن نشده است و گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های بسیاری در این خصوص مطرح شده است اما نکته‌ای که از همه اینها مهم تر است این است که این اقدام از سوی هر کسی و یا هر گروه و دولتی صورت گرفته باشد، هدفی جز به بن بست رساندن گفتگوهای جاری ندارد. ما در حال پیشبرد دیدارهای مهمی در ایمره آلی هستیم و کسانی که نمی خواهند ترکیه روی آرامش، ثبات و برادری ببیند، با این اقدام خود تلاش کردند به صلح و گفتگوها ضربه بزنند. با این وجود من قاطعانه اعلام می کنم که تحت هر شرایطی پای حرف ها و مواضع صلح جویانه خود ایستاده ایم و می خواهیم به ترور و خشونت پایان دهیم.

اردوغان در ادامه گفت: ما حتی اگر به طور کامل تنها بمانیم و هیچ حزب و گروه و دسته‌ای به روند گفتگوها و دیدارهای کنونی و نیز مراحل بعدی یاری نرساند، همچنان به تلاش برای به نتیجه رساندن این پروژه ادامه می دهیم. در این مقطع حساس من از همه هموطنانم در شهرهای دیاربکر، درسیم و قهرمان مرعش می خواهم در روز تشییع جنازه در اوج هوشیاری عمل کنند و به گروه های خرابکار اجازه دهند که نیات شوم خود را برای به بن بست رساندن دیدارها عملی سازند. بدون شک از همین حالا گروه های خرابکار و بد نیت، خود را مهیا کرده‌اند تا در روز پنجشنبه و در زمان انتقال و تشییع جنازه‌ها، ما را با مشکلات امنیتی روبرو کنند، اما تا زمانی که ما از حمایت هوشیارانه و مسئولانه مردم این شهرها برخوردار باشیم، آنان به اهداف خود نخواهند رسید."

نخست‌وزیر ترکیه درباره رفتارهای دولت و نظامیان ترکیه در دهه‌های گذشته در ترکیه گفت: هیچ گاه نمی توان فریاد زندانیان شکنجه گاه های دیاربکر را از یاد برد. ما خوب می دانیم در آن زندان‌های مخوف چه بلاهایی بر سر کردها آوردند و شکنجه گران پست و بی آبرو، اکنون باید از تماشای آینه شرم کنند. اما برادران من! تنها شما نبودید. ما نیز به خاطر دین، ایمان، نماز، ریش، تسبیح، سلام علیکم و خیلی نمادهای اسلامی دیگر مورد تحقیر و تهدید قرار گرفتیم. ما را بیکار و خانه نشین کردند و ده ها و بلکه صدها تن از رفقا و همکاران کنونی من در همان دوران و همزمان با شما، روزها و شب‌های سخت و دشواری را سپری کردند. اما به شکر خداوند آن سالیان سیاه به سرآمده و اکنون همه ما طرفدار برادری و آرامش هستیم.

اردوغان در ادامه با حساس دانستن مقطع سیاسی کنونی ترکیه و ظریف دانستن موضوع گفتگو و مذاکره گفت: مطمئن باشید هیچ آسیبی به ارزش ها و باورها و غرور ملی ما و نیز حساسیت های خانواده های شهدا وارد نخواهد شد و از همه هموطنانم می خواهم با در نظر گرفتن حساسیت های این مقطع، تحت تاثیر تبلیغات منفی و سیاه نمایی های رقبا و مخالفین صلح قرار نگیرند.

اردوغان درباره حزب صلح و دموکراسی گفت: در صورتی که پ.ک.ک سلاح های خود را بر زمین بگذارد، فضا برای فعالیت سیاسی حزب صلح و دموکراسی، مناسب و مهیا خواهد شد چرا که تاکنون بارها پ.ک.ک به ضرب و زور سلاح مسیر فکری و حزبی این افراد را تغییر داده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...