نسخه چاپی

نگرانی غرب از همپیمانی ایران و مصر

یكی از رهبران جنبش جهاد اسلامی مصر تاكید كرد: عناصر نظام سابق با گردهمایی مجدد، انقلاب 25 ژانویه را به سرقت برده و هدایت نقشه تخریب كشور را برعهده دارند.

به گزارش نما، «انور عکاشه» از رهبران جنبش جهاد اسلامی مصر و از پایه گذاران آن در گفت‌وگو با فارس در قاهره اظهار داشت: برخی از عناصر نظام سابق مصر، با گردهمایی مجدد در صدد اجرای نقشه های خود برای تخریب کشور و ایجاد بی‌ثباتی در آن بوده و می کوشند به اختلافات سیاسی دامن بزنند.


وی تصریح کرد: دولت های پی در پی در مصر همواه پاسخگوی خواسته های گروهی خاص بودند و همین اقدام بر اقتصاد کشور تاثیر منفی داشت و موجب فرار سرمایه ها و توقف پروژه های اقتصادی پس از انقلاب شد.


عکاشه با بیان اینکه ائتلاف اعضای نظام سابق و نیروهای لیبرال موجب دامن زدن به اختلافات جریان های سیاسی شده است، گفت: تلاش برخی گروههای سیاسی علیه محمد مرسی و سلب مشروعیت از حکومت او ناشی از اختلاف ایدئولوژی بین اسلامگرایان و لیبرال‌ها است.


وی تاکید کرد: مخالفان مصر تحت حمایت بیگانگان بوده و هدف آنان ایجاد بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در این کشور است.


عکاشه در ادامه افزود: هرچند برخی شخصیت های ملی در جبهه نجات ملی حضور دارند اما برخی اعضای این جبهه مایلند دستور کار غرب را به اجرا در آورند.


آمریکا و اسرائیل از هم پیمانی ایران، مصر و ترکیه بیم دارند


وی در مورد نگرانی اسرائیل و آمریکا از بازگشت روابط بین مصر و ایران اظهارداشت: واشنگتن و تل آویو از برقراری رابطه بین تهران و قاهره نگران هستند و بیم دارند این روابط منافع آنان در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.


این عضو جهاد اسلامی مصر تصریح کرد: هم پیمانی نیروهای بزرگ منطقه و به عبارت بهتر مصر، ایران و ترکیه نگرانی آمریکا و اسرائیل را بدنبال خواهد داشت.


وی با اشاره به کمرنگ شدن حضور اخوانی ها در صحنه سیاسی مصر گفت: این وضعیت نتیجه تلاش آنان برای نفوذ در نهادهای دولتی و نیز اقدامات خیریه در ارتباط با انتخابات آینده است به اضافه اینکه تمام جریان های اسلامگرا به تکاپوی سیاسی افتاده اند.


عکاشه پیش بینی کرد که سالگرد انقلاب 25 ژانویه با خشونت همراه باشد زیرا برخی گروهها که از انقلاب زیان دیده اند از جمله حزب الوفد در صدد سوء استفاده از این مناسبت هستند اما حوادث سال گذشته تکرار نخواهد شد.


جبهه نجات ملی موضعی متناقض دارد


وی در مورد آمادگی جبهه نجات ملی برای مشارکت در انتخابات پارلمانی و در عین حال مخالفت با قانون اساسی این موضع را متناقض دانسته و تاکید کرد: یکی از ویژگی های منطق سکولاری استفاده از یک موضوع و نقیض آن است و این اقدام منجر به کاهش محبوبیت مخالفان در مصر می‌شود.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...