نسخه چاپی

نظر آیت الله العظمی مكارم شیرازی درباره عید نوروز

عکس خبري -نظر آيت الله العظمي مکارم شيرازي درباره عيد نوروز

یكی از مراجع تقلید شیعیان در آستانه نوروز گفت: عید نوروز بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد كه باید بدی‌ها را كنار بگذاریم و خوبی‌های آن را بگیریم.



به گزارش مشرق به نقل از مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: گاهی درباره عید نوروز افراط و تفریط دیده می‌شود و برخی آن را خرافه و بدعت و برخی آن را اسلامی می‌دانند در حالی که رسمی ملی است و خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد.

وی ادامه داد: ملاک و معیار در این زمینه دستورهای قرآن کریم است و ما باید به آنها عمل کنیم و هرچه خلاف قرآن است کنار بگذاریم و آنچه مطابق آن است را بپذیریم.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: خانه تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت و دید‌ و بازدید‌ها از نکات مثبت عید است اما اسلام توصیه می‌کند در کنار این کار‌ها انسان‌ها درون خود را هم از بدی‌ها خانه تکانی کنند.

وی اضافه کرد: حضور و توجهی که مردم در لحظه تحویل سال به مساجد و حسینیه‌ها دارند از جمله خوبی‌های نوروز است زیرا مردم دست به دعا و نیایش بر می‌دارند و اسلام هم بر آن تأکید دارد.

این مرجع تقلید شیعیان، کمک به نیازمندان ودستگیری از محرومان را از فواید عید نوروز دانست و اظهار داشت: افزایش محبت‌ها و صله رحم‌ها از دیگر فواید نوروز است که اسلام هم بر آن تأکید دارد.

وی تجدید قوای جسمی و روحی را از دیگر آثار نوروز برشمرد و گفت: ما در اسلام نسبت به انجام این امور و تفریح کردن تاکید و توصیه‌هایی داریم چون تفریح به کار و عبادات کمک می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی بدی‌هایی که در نوروز رخ می‌دهد تصریح کرد: اسراف، تبذیر و تجمل گرایی را از این دسته آسیب‌ها است که اسلام با آن موافق نیست.

چهارشنبه سوری خرافه است

وی در ادامه چهارشنبه سوری را از مصادیق خرافه دانست و بیان داشت: ما نباید مانند دوره جاهلیت رفتار کنیم و باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: کارهایی که برخی‌ها دیشب انجام دادند و تصاویر آن نیز از تلوزیون پخش شد و موجب خسارت به مردم شده است دیه دارد و مسئولیت آور است.

۱۳۹۰/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...