نسخه چاپی

بودجه‌ فرهنگی ‌از نان شب هم واجب‌تر است‌

یكی از مراجع تقلید ‌با اشاره به قطع بودجه‌های فرهنگی در سال جاری گفت: این امر موجب نگرانی است زیرا اختصاص بودجه به این امور از نان شب واجب‌تر بوده و نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی امشب در دیدار مدیرکل بازرسی استان قم و اعضای کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: خداوند ناظران بسیاری بر ما قرار داده و برخی از آنها همان فرشتگان الهی و بعضی نیز بر روی زمین هستند.

وی افزود: اعضای بدن انسان نیز بر کار انسان نظارت می‌کنند و در روز قیامت شهادت خواهند داد؛ با این همه نظارت الهی نباید نیازی به بازرسان دیگر احساس شود و اگر این امر وجود دارد نشان‌دهنده قوی نبودن مبانی اعتقادی است.

گوش شنوا و ضمانت اجرایی برای بازرسی‌ها وجود داشته باشد

این مرجع تقلید با بیان اینکه بشر همواره در معرض آسیب‌های فراوانی قرار دارد گفت: امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور فعال‌تر از گذشته به تخلفات رسیدگی کرده و برخورد لازم را داشته باشد؛ مهم‌تر از آن این است که گوش شنوایی نیز برای این سخنان وجود داشته باشد چون می‌بینیم این حرف‌ها گفته می‌شود و گوش شنوا و ضمانت اجرایی لازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: نباید تخلفات میلیاردی در نظام اسلامی وجود داشته باشد و اینجاست که مساجد باید وظیفه خود را قوی‌تر از گذشته انجام دهند؛ مسجد کانون همه مسائل در اسلام است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به نقش مسجد در صدر اسلام خاطرنشان کرد: مسجد دانشگاه و ستاد ارتش اسلام محسوب می‌شد و نقشی کلیدی در مکتب تربیتی دین داشت اما امروز مسجد گسترش زیادی یافته ولی از برنامه‌های زمان رسول‌الله (ص) خالی شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان داشت: مساجد به راحتی ساخته نمی‌شوند و حراست از آنها نیز تنها با فداکاری تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه بنیان انقلاب اسلامی در مساجد پی‌ریزی شده است، گفت: مسجد باید تبدیل به کانونی از علم، تربیت، قرآن و اخلاق شود و جاذبه‌های لازم را نیز داشته باشد و این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر مردمی بودن مساجد افزود: باید از دولتی شدن مساجد ولو دولت جمهوری اسلامی پرهیز کنیم هر چند دولت‌ها موظف به تقویت و ارائه خدمات به مساجد هستند زیرا مساجد امروز با گذشته تفاوت‌هایی دارند و تنها نباید به عبادت اختصاص داده شوند.

تمام امور در نظام اسلامی وابسته به یکدیگر هستند

این مرجع تقلید بیان داشت: تقویت مساجد موجب می‌شود که نیاز به بازرسی در کشور وجود نداشته باشد و اگر این امر احساس شد گوش شنوا برای آن خواهد بود زیرا در نظام اسلامی همه امور وابسته به یکدیگر هستند.

وی خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به مساجد و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شد و گفت: بدون همکاری مردمی هیچ یک از امور پیشرفت نداشته و رسانه‌ها نیز باید در اختیار این مسئله قرار گیرند و به جای برنامه‌های غیرمفید، امور اساسی و اصولی مورد توجه قرار گیرند.

قطع بودجه‌های فرهنگی موجب نگرانی است

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به قطع بودجه‌های فرهنگی در سال جاری ابراز کرد: این امر موجب نگرانی است زیرا برخی از این امور از نان شب واجب‌تر بوده و نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انتقادات باید سازنده و همراه با حسن نیت باشند گفت: نمی‌توان همه انتقادات را توهین دانست زیرا اگر این کار به طرز صحیح صورت گیرد موجب پیشرفت می‌شود.

وی دهه فجر انقلاب اسلامی را دهه سربلندی و عزت ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم برنامه‌های این دهه با شکوه تمام برگزار شده و سربلندی بیشتر جمهوری اسلامی را در پی داشته باشد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...