نسخه چاپی

استقبال چین از حكم رهبر معظم انقلاب

چین اعلام كرد كه از حكم رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای و تبدیل شدن آن به یك سند بین المللی حمایت می كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین چهارشنبه شب گفت این ابتکار جمهوری اسلامی ایران قابل توجه و مورد استقبال دولت متبوعش است.

ˈهونگ لیˈ با اشاره به عضویت ایران در ˈان پی تی ˈ و همکاری لازم با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکید کرد: چین به این مساله که ایران قصد دارد فتوا رهبر عالی این کشور را به یک سند بین المللی تبدیل کند، بسیار اهمیت می دهد.

اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان مبنی بر اینکه ایران آمادگی دارد فتوا رهبر معظم انقلاب به عنوان یک سند بین المللی به ثبت برسد طی دو روز اخیر مورد توجه محافل رسانه ای و کارشناسی چین قرار گرفته است.

مهمانپرست در نشست خبری این هفته با رسانه ها در پاسخ به سئوالی در این باره که وزیر امور خارجه پیشنهاد داده که فتوای رهبری در مورد سلاح های هسته ای به عنوان سند بین المللی به ثبت برسد، گفت:ما بارها مخالفت خود را با هرنوع کشتار جمعی اعلام کردیم و برای ایجاد یک موج جهانی در این زمینه در ایران اجلاس های بین المللی برگزار کردیم و در عین حال اولین پیشنهاد دهنده برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای بوده ایم.

مهمانپرست با بیان اینکه دارندگان سلاح متخلف هستند و باید هر چه سریعتر به تعهدات خود عمل کنند، اظهار داشت: نکته قابل توجه در این باره فتوای مقام معظم رهبری است که برای ما هیچ چیز بالاتری از آن برای تعیین چارچوب فعالیت های هسته ای وجود ندارد. وقتی بالاترین مقام کشور نقطه نظرات خود را به عنوان فتوا اعلام می کنند به همه ما واجب است که به آن عمل کنیم.

مهمانپرست گفت: برخی از مسئولان کشورهای غربی اعلام کرده اند که از این فتوا استقبال می کنیم ولی جنبه مذهبی دارد و نمی تواند برای دولت الزامی داشته باشد که این امر نشان دهنده عدم شناخت آنها از اسلام است.

وی تاکید کرد: ما آمادگی داریم این فتوا به عنوان یک سند بین المللی به ثبت برسد و بهانه از کشورهایی که سعی می کنند نقطه نظرات خود را به ما تحمیل کنند گرفته شود.

همزمان خبرگزاری شین هوا نیز روز پنجشنبه گزارش داد که تهران و نمایندگان آژانس در حال گفت و گوهای سازنده ای هستند و قرار است مذاکراتی که از دیروز آغاز شده امروز نیز در تهران ادامه یابد تا طرفین به یک توافق جامع دست یابند.

چین بار دیگر مخالفت خود را نیز با تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران اعلام کرده است.

چین از حقوق هسته ای ایران دفاع می کند و همواره تاکید کرده است که تهران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.

۱۳۹۱/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...