نسخه چاپی

چرا سوئدی‌ها از ناتو بیزارند؟

مخالفت شهروندان سوئدی با عضویت این كشور در ناتو ادامه دارد و این در حالیست كه مقامات ناتو درصد هستند این كشور را به صورت غیر مستقیم به عضویت در این مجموعه ترغیب كنند.

به گزارش نمابه نقل از فارس، اظهارات اخیر آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو در خصوص روابط سوئد و پیمان آتلانتیک شمالی بار دیگر منجر به داغ شدن مجادلات رسانه ای در خصوص پیوستن یا نپیوستن این کشور شمال اروپا به ناتو شده است.

فوگ راسموسن در تازه ترین اظهارات خود دفاع ناتو از سوئد در صورت حمله به این کشور را منوط به عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی کرده است. این در حالیست که سوئد علی رغم همکاری با ناتو هنوز به عضویت این سازمان در نیامده است. عضویت سوئد در ناتو همواره با مخالفت شهروندان سوئدی همراه بوده است.

از این رو برخی سیاستمداران سوئدی علی رغم علاقه ای که به عضویت در ناتو دارند افکار عمومی را با خود همراه نمی بینند. اگرچه برخی مقامات نظامی سوئد اعلام کرده اند که این کشور در صورت مواجهه با حمله نظامی بیشتر از یک هفته نمی تواند در برابر دشمن مقاومت کند اما این اظهارات نیز باعث علاقه مندی شهروندان سوئدی در خصوص عضویت در ناتو نشده است.

مروری بر نتایج چندنظر سنجی

مروری بر نتایج چند نظرسنجی معتبر صورت گرفته به خوبی مخالفت شهروندان سوئدی در خصوص پیوستن به ناتو را عیان می سازد. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه SOM که در دانشگاه گوتنبرگ انجام شده است، تنها 19 درصد از پاسخ دهندگان خواستار عضویت کشورشان در ناتو هستند.

در مقابل 44 درصد از شهروندان سوئدی اعلام کرده اند که به هیچ عنوان با عضویت کشورشان در پیمان آتلانتیک شمالی موافق نیستند. بقیه نظردهندگان نیز در این خصوص با بی تفاوتی برخورد کرده و نظر خاصی نداشته اند.در نظرسنجی موسسه پژوهشی Sifo نیز تقریبا همین نتیجه به دست آمده است.

مروری بر نظرسنجی های قبلی صورت گرفته در این خصوص نیز نشان می دهد که نه تنها شهروندان سوئدی در خصوص پیوستن کشورشان به ناتو ترغیب نشده اند، بلکه سعی در حفظ فاصله خود با این مجموعه دارند.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته سال گذشته توسط موسسه Sifo که در روزنامه سوئدی Svenska Dagbladet به چاپ رسید، تنها 23 درصد از شهروندان سوئدی خواستار عضویت کشورشان در ناتو بودند.

این در حالیست که در ماه مارس سال 2009 میلادی و در نظرسنجی مشابهی که توسط این موسسه صورت گرفته بود، 33 درصد از شهروندان سوئدی خواستار عضویت کشورشان در ناتو بودند. در این میان 27 درصد از شهروندان سوئدی نیز اعلام کرده اند که پاسخی برای عضویت با عدم عضویت کشورشان در ناتو ندارند و به عبارتی، این مسئله برایشان اهمیتی ندارد.

نکته بسیار مهم و قابل توجه اینکه در همه احزاب و گروههای سوئدی، اعم از احزاب راستگرا و چپ گرا شاهد افزایش تعداد مخالفان پیوستن به ناتو هستیم. حتی در میان طرفداران حزب حاکم سوئد (حزب اعتدال) نیز تنها 33 درصد موافق پیوستن به ناتو بودند.

نتایج کلی نظرسنجی ها نشان می دهد که تعداد مخالفان پیوستن به ناتو 3 برابر تعداد موافقان عضویت در این مجموعه است.

رمزگشایی از مخالفت شهروندان سوئدی با عضویت ناتو

"اولف بیرلد" تحلیلگر مسائل سیاسی در سوئد به نکات قابل تاملی در خصوص مخالفت شهروندان این شور با عضویت در ناتو اشاره می کند. وی نیز معتقد است که مخالفت شهروندان سوئی با پیوستن به ناتو پابرجاست و در این خصوص به سه دلیل مهم اشاره می کند.

نخستین دلیل مخالفت شهروندان سوئدی با عضویت در ناتو به وضعیت منحصر به فرد سوئد در میان کشورهای اروپایی باز می گردد. سوئد کشوری است که طی 200 سال اخیر هیچ جنگی را تجربه نکرده است.

این در حالیست که دیگر اعضای ناتو درگیر جنگهای مختلفی از جمله جنگ جهانی اول و دوم بوده اند. همین موقعیت استثنائی سوئد باعث می شود تا شهروندان این کشور روی به عضویت در ناتو نیاورند و میان کشور خود و دیگر کشورهای عضو ناتو احساس تمایز کنند. سوئد کشوری است که سعی دارد به عنوان کشوری بی طرف در نظام بین الملل حضور داشته باشد. با عضویت سوئد در ناتو بی طرفی سوئد به طور کامل زیر سوال خواهد رفت.

دلیل دوم به عدم تامین امنیت سوئد در صورت پیوستن به ناتو باز می گردد. مخالفان پیوستن سوئد به ناتو معتقدند که عضویت کشورشان در این مجموعه منجر به تامین امنیت دفاعی سوئد نخواهد شد. حتی بالعکس، سوئد در صورت عضویت در ناتو ناچار خواهد بود در عملیاتهای نظامی ناتو حضور داشته باشد.

مخالفان ناتو به درستی معتقدند که ناتو مجموعه ای با ماهیت صلح طلبانه نیست و نمادی از جنگ و مبارزه محسوب می شود. از این رو عضویت سوئد در ناتو این کشور را درگیر عملیاتهای اجباری آتلانتیکی ها خواهد کرد.

نکته سوم در خصوص مخالفت سوئدی ها با پیوستن به ناتو به سیاستهای هسته ای ناتو باز می گردد. سوئد در صورت عضویت در ناتو به بخشی از دکترین هسته ای این مجموعه تبدیل می شود و در این صورت پیوند میان سوئد و سلاح های هسته ای متمرکز در دستان اعضای ناتو غیر قابل اجتناب خواهد بود.

مخالفان سلاح های هسته ای در سوئد که اکثریت شهروندان این کشور را تشکیل می دهند به هیچ عنوان گره خوردن سوئد با دکترین هسته ای غیر صلح آمیز ناتو را بر نمی تابند.

مانور تبلیغاتی و سیاسی ناتو در سوئد

اظهارات اخیر راسموسن در خصوص عدم دفاع ناتو از سوئد در صورت حمله به این کشور در راستای تحریم مقامات و شهروندان سوئدی در خصوص عضویت در ناتو بوده است. این در حالیست که تاکنون مقامات امنیتی و نظامی سوئد بارها اعلام کرده اند که تهدیدی نظامی علیه این کشور در عمل وجود ندارد.


واقعیت امر این است که دلایل مخالفت شهروندان سوئدی با پیوستن کشورشان به ناتو کاملا منطقی و ریشه دار است و از این رو مانور سیاسی و تبلیغاتی افرادی مانند راسموسن نمی تواند منجر به رغبت افکار عمومی سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی شود.

از سوی دیگر، شهروندان سوئدی نسبت به نقش آفرینی ایالات متحده آمریکا در ناتو نیز دیدگاهی کاملا منفی دارند. سوئدی ها نمی خواهند با عضویت در ناتو به متغیری وابسته به سیاستهای نظامی ایالات متحده تبدیل شوند.

این در حالیست که ایالات متحده آمریکا سعی دارد نقش خود را در راس ناتو بیش از پیش تقویت کند و هدایت و برنامه ریزی اقدامات نظامی این مجموعه را در دست گیرد.

در نهایت اینکه حتی اگر مقامات سوئدی اعلام کنند که این کشور حتی یک دقیقه نیز نمی تواند در برابر تهاجم دشمنان فرضی بایستد، خللی در مخالفت شهروندان این کشور با ناتو به وجود نخواهد آمد. مخالفت شهروندان سوئدی به ناتو جنبه هایی تاریخی، سیاسی، بین المللی و حتی حقوق بشری دارد و همین مسئله طرفداران پیوستن سوئد به ناتو را به حاشیه رانده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...