نسخه چاپی

مذاكرات ایران و آژانس به روز دوم كشیده شد

ادامه مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز پنجشنبه، بازتاب پخش اعترافات یك جاسوس سیا از تلویزیون ایران، ادعاهای آمریكا درباره نقش ایران در سوریه، توافق ایران و سوریه برای دادن یك اعتبار وارداتی به تاجران سوری و فرستادن ناوگانی از نیروی دریایی ایران به دریای مدیترانه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادامه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز پنجشنبه، بازتاب پخش اعترافات یک جاسوس سیا از تلویزیون ایران، ادعاهای آمریکا درباره نقش ایران در سوریه، توافق ایران و سوریه برای دادن یک اعتبار وارداتی به تاجران سوری و فرستادن ناوگانی از نیروی دریایی ایران به دریای مدیترانه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


2.jpg


 به گزارش نمابه نقل از تابناک، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران اختصاص دارد که از روز گذشته آغاز شده است. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» از کشیده شدن این مذاکرات به روز دوم خبر داده و نوشته بازرسان ارشد سازمان ملل، مذاکرات خود با ایران را در روز پنجشنبه نیز ادامه خواهند داد و امیدوارند توافقی که مدت‌هاست منتظر آن هستند، حاصل شود.

با این حال، این خبرگزاری اشاره می‌کند که تمدید زمان مذاکرات، لزوماً به معنای حصول پیشرفت در دستیابی به توافق ساختاری میان دو طرف نیست. رویترز مهمترین اولویت بازرسان آژانس را بازدید از مرکز نظامی «پارچین» دانسته و می‌نویسد، آژانس نسبت به احتمال انجام آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای در این مرکز مشکوک است.

3.jpg


 پخش اعترافات یک جاسوس سازمان «سیا» در ایران، از دیگر مواردی است که از شب گذشته به مرور در مطبوعات جهان بازتاب پیدا می‌کند. خبرگزاری فرانسه درباره این خبر می‌نویسد، تلویزیون دولتی ایران، روز چهارشنبه اعترافات یک فرد غربی را که گفته می‌شود برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده، پخش کرده است.

این خبرگزاری سپس به جزییاتی از مستند پخش شده در تلویزیون ایران اشاره کرده و می‌نویسد، این فرد در ماه اوت و پس از چندین ماه تحت نظر بودن، به دست نیروهای اطلاعاتی ایران بازداشت شده است. در این مطلب همچنین اشاره شده که این جاسوس متهم است از راه ایجاد تماس با دانشمندان ایرانی، درباره پیشرفت علمی ایران اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است.

4.jpg


 اما در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت از هشدار آمریکا نسبت به حمایت ایران از دولت سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شده حمایت ایران از دولت بشار اسد، سوریه و کل منطقه را به خطر می‌اندازد.

«ویکتوریا نولند» همچنین مدعی شده ایران نسبت به جان شهروندان سوری و رویدادها در این کشور بی‌تفاوت است. خبرگزاری کویت اشاره می‌کند این موضع‌گیری در حالی انجام می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز این هفته با «معاذ الخطیب»، رئیس ائتلاف مخالفین سوری دیدار داشته و درباره تحولات این کشور با وی گفت‌و‌گو کرده است. کلینتون در جریان این دیدار بر ادامه حمایت ایالات متحده از مخالفین سوری تأکید کرده است.


5.jpg


 در مطلبی دیگر درباره سوریه، «فایننشال تایمز» موضوع دادن اعتبار یک میلیارد دلاری واردات از سوی ایران به سوریه را مورد توجه قرار داده است. این نشریه با اشاره به دریافت اعتبار مذکور، آن را نشانه‌ای از حمایت مالی ایران از متحد خود، در شرایطی می‌داند که دولت اسد افزون بر مبارزه با شورشیان، با تحریم‌های جهانی و اقتصادی ورشکسته نیز روبه‌رو شده است.

فایننشال تایمز اشاره می‌کند که توافق صورت گرفته میان بانک توسعه صادرات ایران و بانک بازرگانی سوریه، بخشی از یک بسته کمک گسترده‌تر بود که در جریان دیدار اخیر نخست وزیر سوریه از ایران مورد توافق طرفین قرار گرفته است. تایمز می‌نویسد هرچند این توافق شامل انتقال وجه نقد به سوریه نیست، واردکنندگان سوری را قادر می‌سازد کالاهای مصرفی موردنیاز را از ایران تأمین نمایند.


6.jpg


 در پایان، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه از اعزام ناوگانی از نیروی دریایی ایران به دریای مدیترانه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران می‌نویسد، ایران ناوگانی از کشتی‌های جنگی خود را به دریای مدیترانه اعزام خواهد کرد.

این خبرگزاری بخشی از سخنان دریادار سیاری را نقل کرده که گفته: «بیست و چهارمین ناوگروه ایران، مناطق اقیانوس هند، خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز و دریایی مدیترانه را به مدت سه ماه تحت گشت زنی خواهد داشت و این مأموریت حتی تا کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز ادامه خواهد داشت».

۱۳۹۱/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...