نسخه چاپی

چینی ها به جنگ با ژاپن می‌اندیشند

مهمترین روزنامه ارگان حزب حاكم چین روز پنجشنبه از سربازان این كشور خواست كه برای نبرد آماده باشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مطبوعات مهم چین امروز به صورت منسجم تر مطالبی منتشر کردند که نشان از پیچیده تر شدن اوضاع در روابط پکن - توکیو دارد.

پس از آنکه مقام های دفاعی چین در روزهای اخیر دستور آماده باش به نیروهای این کشور را صادر کردند، اکنون رسانه ها نیز افکار عمومی را برای شرایط جنگی که ممکن است هر لحظه با ژاپن رخ دهد، آماده می کنند.

روزنامه ˈمردمˈ ارگان حزب حاکم امروز نوشت که با توجه به تنش ها در دریای شرقی و دریای جنوبی چین درخصوص منازعات ارضی، لازم است سربازان آماده جنگ باشند.

این در حالیست که گزارشهای خبری نشان می دهد ارتش چین برای آمادگی رزمی تدابیری را آغاز کرده است .

به دستور رهبران ارتش، جنگنده های چین در جنوب شرق این کشور مستقر شده اند تا در صورت لزوم فوری وارد عمل شوند. این در حالیست که دهها فروند جنگنده و ناو چینی نیز در دریایی شرقی تمرینات آمادگی رزمی را آغاز کرده اند.

به دستور ˈ شی جین پینگ ˈ، فرمانده کل قوا و دبیرکل حزب حاکم چندین نهاد مامور برنامه ریزی برای نبردهای احتمالی در این دو منطقه شده اند که چین با ژاپن، فیلیپین و ویتنام بر سر مالکیت بر جزایر آن اختلاف گسترده دارد.

تیره تره شدن شرایط منطقه در حالیست که ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر محافظه کار ژاپن نخستین سفر خارجی خود را پس از بدست گرفتن قدرت از کشورهای همسایه چین مانند ویتنام شروع کرده است.

روزنامه مردم می نویسد: آبه به منطقه آسیای شرقی و ویتنام سفر کرده تا از دولت های این منطقه بخواهد جلوی چین را بگیرند.

این روزنامه ادامه می دهد، چین نمی خواهد درگیر جنگ شود اما در صورت تحریک و حمله دست به مقابله خواهد زد و هیچکس نباید در این زمینه تردید کند.

این نخستین بار است که یک نشریه حاکمیتی چین به صراحت از سربازان می خواهد برای جنگ خود را آماده کنند. روزنامه مردم تاکید کرده آمادگی جنگی دیگر یک شعار نیست. ˈجنگ در هر ابعادی که باشد باید برای آن آماده بود تا پیروزی نهایی بدست آید.ˈ

این روزنامه خاطر نشان کرد که نبردها با ژاپن دریایی و هوایی خواهد بود اما ممکن است دامنه آن گسترش یابد لذا باید برای این منظور نیز آماده بود.

این نشریه چینی نوشت: هر آن احتمال می رود جنگ آغاز شود.

روزنامه ˈ چاینا دیلی ˈ نیز امروز در مقاله ای به نخست وزیر ژاپن هشدار داد که مراقب اقدامات تحریک آمیز خود باشد.

این نشریات از رزمایش های مکرر توکیو و واشنگتن درمنطقه و حضور جنگنده های ژاپنی در دریای شرقی بشدت انتقاد کرده است.

روزنامه ˈگلوبال تایمزˈ چاپ پکن نیز در سرمقاله نسخه چینی زبان خود با عنوان ˈپس از 30 سال چگونه دوباره به جنگ بیندیشیمˈ، وقوع درگیری نظامی بین چین و ژاپن بر سر اختلاف بر سر مالکیت جزایر دیائویو را به واسطه رویداهای اخیر محتمل دانسته است.

پس از روی کار آمدن دولت محافظه کار شینزو آبه در توکیو، طی یک ماه گذشته دو رویداد افزایش بودجه نظامی ژاپن و تعقیب و گریز بین جنگنده های چینی و ژاپنی برفراز منطقه مورد منازعه در دریای شرقی اوضاع را پیچیده کرده است.

وزیر دفاع ژاپن دیروز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جنگنده های این کشور دستور شلیک به سوی هواپیماهای چینی را دارند، گفته است که آنان براساس دستورهای نظامی و مقررات بین المللی عمل خواهند کرد.

بعداز اظهار نظر وزیر دفاع ژاپن، سخنگوی وزارت امور خارچه چین نیز چهارشنبه شب ، برای نخستین بار توکیو را به اقدامات ˈ تجاوزگرانه ˈ متهم کرد.

ˈهونگ لیˈ گفت: چین قاطعانه در مقابل اقدامات متجاوزانه ژاپن در حوزه دریایی و هوایی جزایر دیائو یو می ایستد و نسبت به اوضاع هوشیار است.

وی تاکید کرد، گشت های شناسایی و تجسسی هوایی و دریایی نیروهای چینی در اطراف جزایر مورد منازعه ادامه خواهد یافت .

۱۳۹۱/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...