نسخه چاپی

اولین طرح كلان در علوم انسانی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تعریف دو طرح كلان ملی خبر داد و گفت: این دو طرح برای تصویب در دستور كار جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری كه در روز 16 بهمن ماه برگزار می شود، قرار می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی نژاد در حاشیه نود و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعات این جلسه افزود: در این جلسه بررسی دو طرح کلان جدید که در کمیسیون‌های تخصصی بر روی آن بحث شده بود، در دستور کار قرار گرفت.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تولید موتور حامل ماهواره را یکی از این طرح‌ها نام برد و اظهار داشت: بر اساس سند هوافضا، ایران در آینده باید به توان پرتاب ماهواره به مدار زمین آهنگ (Geo) دست باید از این رو لازم است تا مقدمات آن فراهم شود که طراحی موتور حامل ماهواره از جمله این زیر ساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه این موتور برای ماهواره‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مدار زمین آهنگ قرار گیرند، یادآور شد: زمان اجرای این پروژه 5 ساله تعریف شده است.

مهدی نژاد ادامه داد: در این طرح دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت مشارکت خواهند داشت ضمن آنکه چندین دانشگاه و پژوهشگاه دیگر نیز به این لیست اضافه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این پژوهشگاه‌ها و دانشگاه مجری هنوز مشخص نشده است، اضافه کرد: قرار است با بررسی بیشتر دانشگاه مجری و پژوهشگاه‌هایی که می‌توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند، اعلام شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ایران هشتمین کشور در دستیابی به توان پرتاب ماهواره ها به مدارهای پایین (Leo) است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح ایران بتواند توان خود را در زمینه پرتاب ماهواره به مدار زمین آهنگ حفظ کند.

اجرای طرح نظام حکومتی الگو

مهدی نژاد، "نظام حکومتی الگو" را دومین طرح جدید دانست و ادامه داد: این طرح از سوی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده بودند پیشنهاد و در هفته پژوهش سال 90 نیز به عنوان طرح برتر در حوزه علوم انسانی شناخته شد.


دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این طرح از سوی رئیس جمهور رونمایی شد، افزود: علاوه بر آن از آنجایی که این طرح موضوعات ضروری و مهمی را مورد توجه قرار داده از سوی مقام معظم رهبری نیز تایید شده است.



وی با اشاره به موضوعات این طرح، خاطر نشان کرد: این طرح بر اساس تجربیات و مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام الگوی حکومتی را مدون می‌کند.

مهدی نژاد، اضافه کرد: این طرح هم برای کشور خودمان قابل استفاده است و هم برای کشورهایی که به شدت متقاضی تجربه ایران هستند که با وجود همه مشکلات راه پیشرفت و ترقی را به سرعت طی کردیم و بر مشکلات فائق آمدیم.

وی از مشارکت چندین دانشگاه و پژوهشگاه در این طرح خبر داد و گفت: دانشگاه محوری در این طرح دانشگاه عالی دفاع ملی خواهد بود و دانشگاه‌های تربیت مدرس، امام صادق، معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و پژوهشگاه علوم قضایی مشارکت خواهند داشت و قرار است دانشگاه‌های دیگری به این لیست اضافه شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بهره برداران این طرح را کلیه نهادهای کشور دانست وادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که در کمیسیون تخصصی علوم انسانی انجام شد و مواردی که اعضای کمیسیون اعلام کردند، قرار شد اصلاحاتی بر روی این طرح انجام شود.


تصویب دو طرح کلان در روز 16 بهمن

مهدی نژاد از برگزاری جلسه شورای عتف در روز 16 بهمن خبر داد و یادآور شد: در روز 16 بهمن ماه جلسه شورای عالی عتف برگزار خواهد شد و بررسی این دو طرح کلان جدید در دستور کار این شورا قرار می‌گیرد.

پروژه های علوم انسانی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، نظام حکومتی الگو را از جمله پروژه‌های کلان در حوزه علوم انسانی ذکر کرد و گفت: پروژه دیگری با همکاری موسسه پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران و کمیسیون علوم انسانی تعریف شده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...