نسخه چاپی

تقویت بینایی جنین در رحم مادر با تابش نور به سطح بدن

عکس خبري -  تقويت بينايي جنين در رحم مادر با تابش نور به سطح بدن

نتایج مطالعه صورت گرفته بر روی موش‌ها نشان می‌دهد، عبور نور از بدن و به داخل رحم مادر، نقش مهمی در توسعه و تكامل بینایی جنین ایفا می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شبکه‌ای از رگ‌های خونی موسوم به عروق hyaloid‌ برای تغذیه شبکیه چشم تشکیل می‌شوند؛ اما شکل‌گیری این عروق خونی در صورت سپری شدن دوران بارداری مادر در تاریکی مطلق دچار اختلال می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در مطالعه ای بر روی موش ها دریافتند، عبور نور از منافذ بدن می‌تواند به توسعه بینایی جنین (موش) کمک کند.

این مرحله در موش‌ها شامل یک دوره 16 روزه و در انسان‌ها مربوط به سه ماهه نخست است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، موش‌هایی که در دوران بارداری در تاریکی کامل بسر برده اند، دارای فرزندانی با عدم توسعه کامل بینایی بوده اند؛ برعکس عبور نور از منافذ بدن موش مادر به کنترل رشد رگ های خونی چشم فرزندان کمک شایانی کرده است.

پروفسور «ریچارد لانگ» از متخصصان بیمارستان سینسیناتی تأکید می کند: تأثیر تابش نور از طریق بدن باعث توسعه شبکیه چشم موش ها شده است که نتایج بدست آمده بسیار شگفت انگیز است.

برخی نوزادان نارس، دچار اختلال رتینوپاتی نوزادان نارس (retinopathy of prematurity) هستند که در نتیجه رشد غیر طبیعی عروق خونی، باعث آسیب شبکیه و از دست دادن بینایی می‌شود.

محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به درک بهتری از بیماری های چشم انسان بویژه «رتینوپاتی نوزادان نارس» که بیشتر ناشی از مشکلات رگ‌های خونی است، منجر شود.

اثربخشی این روش در توسعه بینایی جنین انسان به مطالعات بیشتری نیاز دارد؛ نتایج این مطالعه در مجله Nature‌ منتشر شده است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...