نسخه چاپی

تك‌تیراندازهای حرفه‌ای در كمین موش‌ها!

عکس خبري -تک‌تيراندازهاي حرفه‌اي در کمين موش‌ها!

مرگ موش و تله موش بی‌اثر شد. موش‌های باهوش برای هر كدام از این روش‌ها یك راه‌حل پیدا كردند. این بار دیگر برای معدوم كردن موش‌ها از تیراندازی با اشعه مادون قرمز استفاده می‌كنند تا شاید قدری از تعداد این جونده كه هر ۳ ماه بیش از ۱۰ بچه به دنیا می‌آورد كم شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، ‌موش پستانداری از راسته جوندگان است که با محیط زندگی انسان‌ها بسیار سازگار است و با آنها به صورت مسالمت آمیز زندگی می کند.

تعداد موش‌ها که به منابع غذایی خسارات فراوانی وارد می‌کنند روز به روز افزایش می‌یابد و این جونده در انتقال بیماری نقش موثری دارد.

در گذشته می‌گفتند که موش‌ها به محیط‌های ساکت و تاریک که حرارت معین و ثابت و همچنین رطوبت نسبی داشته باشد علاقه‌مند هستند اما حالا می بینیم که در جاهای پرنور به خوبی زندگی می‌کنند و روز به روز هم چاق و چله تر می‌شوند.

در گذشته‌های نه چندان دور این جانور موذی معمولاً روزها در لانه استراحت می‌کند و شب‌ها برای تغذیه بیرون آمده ولی در حال حاضر می‌بینیم که روزها این جانور در شهر جولان می‌دهد و ساندویج و پیتزا هم می‌خورد.

موش‌های ترسو به دلیل تغییر رفتار فیزیولوژیکی شجاع شده و دیگر از گربه ها نمی‌ترسند و چرخه آنها در حال تغییر است.

یکی از راه حل برای از بین بردن موش‌ها استفاده از سم بود که در جوی شهر ریخته می شد اما موش‌های شهر برای این سم راه حل پیدا کرده و دیگر با خوردن این سم ها از بین نمی‌روند چرا که خوردن یک برگ کاهو باعث می‌شود تمام سموم از بدن آنها دفع شود.

میلیون‌ها موش در جدول‌ها و آبراه‌های فاضلاب و لوله‌ها و کانال‌های شهر تهران هستند و این جونده حدود 35 نوع بیماری مختلف مانند طاعون، لپتوسپیروز، حصبه و غیره را به انسان منتقل می‌کند.

کافی است سری به خیابان انقلاب چهار راه ولی‌عصر بیندازید مشاهده می‌کنید که موش‌ها پیاده‌روهای شهر را با پیست دو میدانی اشتباه گرفته و مدام در حال جولان دادن هستند.

به دلیل برخی ساخت‌وسازها در شهر لانه‌های موش‌ها خراب شده و موش‌ها بی‌خانمان به سطح زمین آمده‌اند.

به گفته یکی از مسئولان شهری، تک‌تیراندازهای حرفه‌ای استخدام شده تا با اشعه مادون قرمز در شب این موش‌ها را هدف قرار دهند.

براساس این گزارش بیشتر جوندگانی که در سطح شهر در حال جولان دادن هستند رتهای نروژی هستند.

رتهای نروژی یک نوع جونده است که شبیه موش است. این جونده که بسیار تپل است بدون اینکه از مردم بترسد در خیابان‌ها رفت‌وآمد می‌کند.

رتهای نروژی اولین بار توسط کشتی از طریق گمرک وارد بندرعباس و بوشهر شده و سپس به تهران آمدند.

زادو ولدهای رتهای نروژی بسیار زیاد است به گونه‌ای که هر سه ماه یکبار 10 بچه بدنیا می‌آورند. طول دوران بارداری آنها 12 تا 13 روز است.

در کلان‌شهر تهران به دلیل اینکه زباله‌ در معابر وجود دارد برای رت‌ها خارجی جذابیت دارد که در داخل این زباله‌ها جولان دهند و همچنین نبود شبکه فاضلاب دومین جاذبه برای زندگی این جوندگان در سطح شهر است.

فعالیت‌های ساخت‌وساز باعث می‌شود که این موش‌ها بی‌خانمان شده و به دلیل اینکه لانه ندارند به سطح زمین بیایند.

یک قرارداد با یکی از دانشگاه‌های پایتخت برای برآورد کلونی‌های موش‌ها و همچنین تعداد موشها بسته شده است همچنین نباید از این نکته غافل شد که موش‌ها به صورت اجتماعی زندگی کرده و در هر لانه 20 تا 30 نفر زندگی می‌کنند.

عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران از برنامه‌ریزی برای حذف تدریجی مبارزه شیمیایی با موش ها خبر داد و گفت مبارزه کامل با موش‌ها در تهران و هیچ کجای دنیا به طور کامل امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد:از آنجا که محل زیست موش ها در حاشیه جوی های آب و کانال‌هاست، انجام مبارزه صرفا شیمیایی با موش ها با توجه به تبعات زیست محیطی که دارد منطقی نیست.

عبدالهی اضافه کرد: استفاده از روش‌های مکانیکی در مبارزه با موش‌ها امری رایج در دنیاست که آسیب های زیست محیطی حداقلی را همراه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد شهرداری تهران در طرحی تازه، مطالعه علمی بر روی موش‌های شهر را با همکاری جامعه دانشگاهی نیز انجام داده است.

اینکه جمعیت موش‌ها درتهران به صفر برسد امکان پذیر نیست.حیدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت انهار روباز و ریختن زباله در جوی‌های آب یکی از منشأ تغذیه موش‌ها است تا این موارد کنترل نشود نمی‌توانیم موش‌ها را کم کنیم.

به گفته وی، زباله‌ها منشأ مهم تغذیه موش‌ها هستند و همچنین اضافه غذای اغذیه‌فروشی‌ها و چلوکبابی بسیار مورد استفاده موش‌ها قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد که جمعیت موش‌ها را نمی‌توانیم صفر کنیم.

به گزارش فارس، جولان موش‌ها نترس در تهران به امر عادی تبدیل شده است و تاکنون برای از بین بردن این جونده که بیماری زیادی را به انسان منتقل می‌کند اقدام جدی صورت نگرفته است.

۱۳۹۱/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...