نسخه چاپی

پاكستان تمام زندانیان طالبان افغانستان را آزاد می‌كند

مقام‌های پاكستانی گفته‌اند كه در نظر دارند همه زندانیان طالبان افغانستان در این كشور را آزاد كنند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، گفته می‌شود که ملا عبدالغنی، برادر فرد شماره دوم طالبان نیز در میان آنها خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از جلیل جیلانی، معاون وزارت خارجه پاکستان گزارش داد: "ما در حال هماهنگی برای آزاد کردن زندانیان باقی‌مانده هستیم و آنها متعاقبا آزاد خواهند شد."

جیلانی در کنفرانس خبری در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در پاسخ به این سوال که آیا ملا عبدالغنی برادر معاون ملاعمر نیز در میان آزادشدگان خواهد بود، گفت: "هدف ما آزاد کردن همه‌ اعضای طالبان است."

با این حال جیلانی مشخص نکرد که چه تعداد از طالبان در زندان‌های پاکستان زندانی هستند و این زندانیان دقیقا چه زمانی آزاد خواهند شد.

از زمانی سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ بیشتر اعضای ارشد طالبان به پاکستان فرار کردند اما هیچ‌گاه آماری در مورد شمار طالبان افغانی که از سوی پاکستان بازداشت شده‌اند، ارائه نشده است.

دولت پاکستان پس از دیدار هیاتی شورای عالی صلح افغانستان از این کشور در ماه نوامبر سال گذشته توافق کرد که شماری از اعضای طالبان را آزاد کند.

از آن زمان تاکنون دولت پاکستان حدود ۲۰ زندانی طالبان را آزاد ساخته است که مهمترین آنها ملا نورالدین ترابی، وزیر دادگستری رژیم طالبان بود. وی همراه با سه عضو دیگر ارشد طالبان در ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی آزاد شدند.

آزادی ملا برادر یکی از درخواست‌های اصلی دولت افغانستان از پاکستان بوده است. وی در اوایل سال ۲۰۱۰ از سوی دولت پاکستان در کراچی بازداشت شد.

دولت افغانستان امیدوار است تا آزادی اعضای ارشد طالبان، از جمله ملا برادر بتواند به روند مذاکرات صلح با طالبان کمک کند. از ملا برادر به عنوان فرد شماره دوم گروه طالبان و معاون ملا عمر، رهبر طالبان یاد می‌شود که در زمانی بازداشتش از نفوذ گسترده‌ای در میان اعضای این گروه برخوردار بود.

اما ناظران می‌گویند، مشخص نیست که اکنون وی تا چه حد در میان طالبان نفوذ دارد و چه کمک مشخصی در جهت مذاکره با این گروه می‌تواند انجام دهد.

۱۳۹۱/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...