نسخه چاپی

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2013

عکس خبري -پيش‌بيني قيمت طلا در سال 2013

بر اساس یك نظرسنجی از پیش‌بینی‌های صنعت كه هفته دوم ژانویه توسط انجمن بازار شمش لندن صورت گرفت، امسال قیمت طلا، با برگشت از عملكرد ضعیف اخیر خود، به بالای ۱۹۱۳ دلار به ازای هر تروی اونس می‌رسد.

به گزارش نما، هفته نامه تجارت فردا در گزارشی به نقل از فاینشنال تایمز نوشت: بر اساس یک نظرسنجی از پیش‌بینی‌های صنعت که هفته دوم ژانویه توسط انجمن بازار شمش لندن صورت گرفت، امسال قیمت طلا، با برگشت از عملکرد ضعیف اخیر خود، به بالای ۱۹۱۳ دلار به ازای هر تروی اونس می‌رسد.

با این حال برای اولین بار از زمان آغاز قیمت‌های صعودی طلا طی یک دهه گذشته، پیش‌بینی ۲۳ مورد از بزرگ‌ترین بانک‌های معامله‌گران شمش و مراکز تجاری، پیش‌بینی یک قیمت بالای جدید برای این فلز را در سال جاری متوقف می‌کند.
نتایج حاصل از این بررسی سالانه حاکی از وجود سردرگمی در میان معامله‌گران و تحلیلگران بود؛ طلا طی یک سال گذشته در تلاش برای حرکت صعودی ناکام مانده است.

در سال گذشته قیمت طلا نسبت به رکورد بالای ۳۰/۱۹۲۰ دلار در هر اونس تروی اسمی سال ۲۰۱۱ افت کرده بود. در این نظرسنجی، اکثریت تحلیلگران اعتقاد به صعودی بودن قیمت‌ها داشتند، با این استدلال که به احتمال زیاد نرخ پایین بهره و سیاست‌های پولی غیر‌متعارفی مانند کاهش مقداری می‌تواند تقاضای سرمایه‌گذاری طلا را قوی نگه دارد.

همه پیش‌بینی‌کننده‌ها به جز پنج تن از آنها، تخمین زدند طلا در سال ۲۰۱۳ به طور متوسط به ۱۷۰۰ دلار خواهد رسید که بالاتر از حد متوسط سال گذشته (۱۶۶۹ دلار) قرار می‌گیرد. همچنین روز جمعه یازدهم ژانویه قیمت طلا به ۵۰/۱۶۷۱ دلار در هر اونس رسید. به طور متوسط، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طلا در سال ۲۰۱۳ بین ۱۵۲۹ تا ۱۹۱۳ دلار، و به طور متوسط ۱۷۵۳ دلار معامله خواهد شد. با این حال طی ماه‌های اخیر واکنش ضعیف این فلز گرانبها به سازمان‌دهندگان ظاهراً صعودی، برخی‌ها را مجبور به زیر سوال بردن مفروضات‌شان کرده است.

طی این مدت قیمت طلا با وجود ضعیف بودن دلار، توسعه برنامه کاهش مقداری فدرال‌رزرو، و لرزه‌های سیاسی بر روی پرتگاه مالی، از جدیدترین اوجش در ماه اکتبر، ۹/۶ درصد کاهش یافته است. دانیل بربنر تحلیلگر فلزات در دویچه بانک در این باره می‌گوید: «اعتقاد راسخ ما به ادامه مقاومت ساختاری بازار طلا، دارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.» با توجه به تغییر عملکرد این فلز، استدلال‌های درستی در مورد چرایی رفتار آن وجود دارد؛ اکنون قیمت طلا از روند صعودی خود طی بیش از ۱۰ سال گذشته برگشته است. در مجموع، پیش‌بینی این تحلیلگران و معامله‌گران که توسط ال‌بی‌ام‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد، خوب ارزیابی شده است.

بر اساس بررسی‌های ال‌بی‌ام‌ای، آنها حرکت قیمت طلا را در هر یک از ۱۰ سال گذشته، با یک متوسط خطای حدود پنج‌درصدی به درستی پیش‌بینی کرده‌اند؛ طی این سال‌ها قیمت این فلز افزایش یافته است.

از لحاظ تاریخی، به‌رغم اینکه این تحلیلگران در پیش‌بینی‌های خود در مورد افزایش قیمت‌ها بیش از حد محتاط بوده‌اند، سال گذشته پیش‌بینی آنها بیش از حد خوش‌بینانه بود. آنها قیمت طلا را برای این سال ۲۰۵۵ دلار در هر اونس پیش‌بینی کرده بودند. در حالی که اوج قیمت‌ها در سال گذشته به ۱۷۹۵ دلار در هر اونس رسید.

سال گذشته تقاضای هند و چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا، با یک رشد آهسته، نسبت به پیش‌بینی‌های سال گذشته ضعیف‌تر باقی ماند، که در نهایت باعث فشار بر روی بازار شمش شد.

جیمز استیل، استراتژیست فلزات گرانبها در اچ‌اس‌بی‌سی می‌گوید: «مصرف هند به احتمال زیاد امسال بر اساس الگوهای تاریخی مصرف، بهبود می‌یابد. علاوه بر این، تقاضای واردات چین را نیز خوب پیش‌بینی می‌کنیم.» تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند دیگر فلزات گرانبها نیز با افزایش در قیمت‌ها رو به رو خواهند شد.

آنها می‌گویند، در سال جاری نقره به طور متوسط به ۲۱/۳۳ دلار در هر اونس تروی خواهد رسید که ۶/۶ درصد نسبت به سال گذشته بالاتر است، و پالادیوم نیز امسال با بیشترین میزان افزایش (۵/۱۵ درصد) نسبت به دیگر فلزات گرانبها به ۷۴۴ دلار در هر اونس تروی خواهد رسید.

۱۳۹۱/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...