نسخه چاپی

قدردانی شیعیان میانماری از رهبر انقلاب

عکس خبري -قدرداني شيعيان ميانماري از رهبر انقلاب

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح‌ كرد: در این سفر سه‌روزه دیدارهایی با علمای حوزه علمیه شیعیان در شهر یانگوم داشتیم و آن‌ها از توجه مقام معظم رهبری و مقامات كشورمان به وضعیت مسلمانان و شیعیان میانمار ابراز خشنودی و رضایت كردند.

به گزارش نما احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم ، گفت: هیئت اعزامی از کشورمان، متشکل از نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه، جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) که به میانمار سفر کرده است، ظهر روز سه‌شنبه وارد شهر "سیت‌وی" در مرکز استان راخین شده و نخستین مرحله از کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران را به آوارگان استان راخین در اردوگاه‌های شهر سیت‌وی در میانمار اهدا کرد.

وی ادامه داد: اعضای هیئت پارلمانی اعزامی کشورمان به میانمار، در دیدار با گروه‌های مختلف آوارگان، ضمن ابلاغ سلام‌های مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و مردم ایران به آوارگان این منطقه، با مسئولین اردوگاه‌ها و مقامات محلی، در خصوص ارتقای شرایط زندگی در این اردوگاه‌ها به تبادل نظر پرداختند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح‌ کرد: حسین کمالیان سفیر آکرودیته جمهوری اسلامی ایران در میانمار نیز در سخنانی خطاب به آوارگان مسلمان ساکن اردوگاه‌های این کشور با بیان این‌که ملت مسلمان ایران نگران شرایط نابسامان برادران و خواهران خود در این اردوگاه‌ها هستند، ابراز امیدواری کرد که موضوع بهبود شرایط زیستی آنان و بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود، با تلاش‌های دولت میانمار از طریق راه‌های مسالمت آمیز و عادلانه، حل و فصل شود.

** دیدار با سروزیر ایالت راخین

بخشایش اردستانی اظهار داشت: سروزیر ایالت راخین نیز در جلسات و دیدارهای مختلف ضمن تشکر از کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان، خواهان تداوم ارائه این کمک‌ها و مساعدت کشورمان در کمک به حل و فصل موضوع شده و بر اراده جدی دولت میانمار نسبت به رفع مشکلات ناشی از ناآرامی‌های قومی تأکید کرد.

وی افزود: کمک‌های بشر دوستانه کشورمان نظیر چادر، پتو و مواد غذایی هفته گذشته با یک پرواز اختصاصی و برای کمک به مسلمانان این کشور به میانمار ارسال شده است.

** مسجد علی بن ابی‌طالب(ع) در قلب استان راخین

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: یکی از نکات جالب توجه در این سفر وجود مسجدی به‌نام علی‌بن ابی‌طالب(ع) در شهر راخین بود که در آن کتیبه‌هایی با خط فارسی و ساخته شده توسط هنرمندان اصفهانی و مازندرانی دیده می‌شود.

بخشایش اردستانی ادامه داد: بازدید از وضعیت مسلمانان شهر راخین تأثر برانگیز بود زیرا مسلمانان این منطقه در وضعیت بدی به‌سر برده و انواع بیماری هم در آنجا بیداد می‌کند که باید به آن توجه شود.

** ایستادگی مسلمانان در برابر تهاجم بودائیان

وی در ادامه به نزاع‌های نژادی بین قبایل بودایی و مسلمانان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات مردم مسلمان این منطقه بروز دعواهای نژادی بین مسلمانان و بودایی‌ها بود و در دیدارهایی که با نمایندگان مسلمانان و بودایی‌‌ها داشتیم، عمده مشکلات را نژادی و نه قومی عنوان می‌کردند و مسئولان شهر راخین هم معتقد بودند که مسلمانان تا برقراری کامل امنیت در محل سوکنتشان باید در راخین زندگی کنند.

عضو هیئت پارلمانی اعزامی میانمار در ادامه تصریح‌کرد: در دیداری که با سروزیر ایالت راخین داشتیم، مراتب اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای سامان‌دهی وضعیت مسلمان مشروط بر بازگردان این افراد به محل سکونتشان اعلام شد.

** آمار رسمی کشته‌شدگان در درگیری‌های راخین

بخشایش اردستانی با اشاره به بخش دیگری از این بازدید، اظهار داشت: با توجه به اینکه رسانه‌ها چهره بدی از مردم این منطقه تصویر کرده و افکار عمومی معتقد است که حدود 60 هزار نفر در این منطقه کشته شده‌اند، بنابراین تمامی این آمارها از سوی سروزیری ایالت راخین تکذیب شد و وی گفت که تاکنون آمار کشته‌ها فقط 300 نفر بوده است.

وی افزود: مسلمانان این منطقه خواهان بازسازی اماکن محل سکونت‌شان نظیر خانه‌ها، مساجد و مدارس بودند زیرا مهاجمان اماکن اصلی شهر را سوزانده و به آتش کشیده‌اند.

** قدردانی علمای حوزه علمیه شیعیان شهر یانگوم از مواضع رهبر انقلاب

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح‌ کرد: در این سفر سه‌روزه دیدارهایی با علمای حوزه علمیه شیعیان در شهر یانگوم داشتیم و آن‌ها از توجه مقام معظم رهبری و مقامات کشورمان به وضعیت مسلمانان و شیعیان میانمار ابراز خشنودی و رضایت کردند.

بخشایش اردستانی ادامه داد: این کشور حدود 55 میلیون نفر جمعیت دارد که غیر از جمهوری اسلامی ایران از کشورهای دیگری نظیر کویت و ترکیه کمک‌هایی به مسلمانان اهدا شده است اما حجم کمک‌های کشورمان به مردم این منطقه نسبت به سایر کشورها قابل توجه بوده و رضایت مقامات این کشور را نیز فراهم کرده است.

وی اضافه‌ کرد: در جریان این سفر مقرر شد تا کشورمان در زمینه احداث نیروگاه و صادرات برق به این منطقه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

**سابقه تمدنی ایرانی در میانمار

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از نکات جالب توجه در این سفر سابقه تمدنی ایرانیِ میانماری‌هاست به‌طوری که در بازدیدی که از قبرستان شیعیان در این منطقه داشتیم به سنگ قبرهایی که روی آن‌ها نام افراد به‌فارسی نوشته شده بود، برخورد کردیم و در تحقیقاتی که انجام دادیم، مطلع شدیم که فردی به‌نام شیخ احمد قمی حدود 400 سال پیش سفری دریایی به این منطقه داشته که بسیار مورد توجه شیعیان قرار گرفته و با گذشت قرن‌ها به شیخ‌الاسلام میانمار لقب گرفته است.

بخشایش اردستانی تصریح‌ کرد: در حال حاضر شیعیان این منطقه که از نوادگان شیخ احمد قمی هستند نماینده‌ای مستقل در مجلس سنای تایلند دارند.

۱۳۹۱/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...