نسخه چاپی

در واكنش به جنایت سرباز آدمكش؛ پانتا: این یك آزمایش بود!

وزیر دفاع آمریکا: به نظر می رسد رهبری و تعهد ما نسبت به مأموریتی که درگیر آن هستیم، هر روز با چالش ها در بوته آزمایش قرار می گیرد. واشنگتن و کابل نباید اجازه بدهند اینگونه رویدادها عزم و استراتژی ما را در مأموریت مشترکمان تضعیف کند!


به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه دولتی صدای آمریکا(VOA) سه شنبه 13مارس (23اسفند) با اشاره به کشتار غیرنظامیان افغان به دست سربازان آمریکایی، آن را یک اقدام "وحشتناک" توصیف کرد و احتمال داد که چنین اشتباهی باز هم اتفاق بیفتد همانگونه که قبلا هم چندبار رخ داده بود. این شبکه در ادامه گزارش داد: «دولت ایالات متحده می کوشد این رویداد مرگبار را از تلاش های 90 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان جدا کند و مایل است همزمان با کاهش حضور خود در افغانستان، مستشاران خود را در آن کشور نگه دارد.»

بنا بر گزارش صدای آمریکا، وزیر دفاع ایالات متحده در همین رابطه اظهار داشت: «به نظر می رسد رهبری و تعهد ما نسبت به مأموریتی که درگیر آن هستیم، هر روز با چالش ها در بوته آزمایش قرار می گیرد.»

"لئون پانتا" تأکید کرد: «واشنگتن و کابل نباید اجازه بدهند اینگونه رویدادها عزم و استراتژی ما را در مأموریت مشترکمان تضعیف کند.»

طبق این گزارش، وی در مورد سرباز آمریکایی متهم نیز گفت: «او پاسخگو است و عدالت در موردش اجرا خواهد شد.»

گفتنی است بدترین جنایت نظامیان آمریکایی از زمان اشغال افغانستان در سال 2001، چند شب پیش در روستایی واقع در ولایت جنوبی قندهار رخ داد. رسانه ها خبر تکان دهنده ای را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک نظامی آمریکایی در اقدامی جنون آمیز به سوی خانه های مردم یک روستا آتش گشوده و دست کم 18 نفر از آنان را در حالی که در خواب به سر می بردند، کشته و 5 نفر دیگر را زخمی کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان، پنتاگون می‌گوید سرباز امریکایی تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت اما محاکمه او در افغانستان انجام نخواهد شد!

بر پایه این گزارش، "جرج لیتل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: «توافقنامه هایی با دولت افغانستان در مورد تحقیقات وجود دارد اما در صورت لزوم، محاکمه نظامیان آمریکایی در دادگاه های نظامی آمریکا انجام می شود.»

این در حالی است که پارلمان افغانستان روز دوشنبه از دولت آمریکا قاطعانه خواسته بود به گونه ای اقدام کند که عامل جنایت در یک دادگاه عمومی در مقابل مردم افغانستان محاکمه و مجازات شود. نمایندگان پارلمان افغانستان تأکید کردند که صبر مردم افغانستان در مقابل بی توجهی نظامیان خارجی به پایان رسیده است.

ناتو و پنتاگون اصرار دارند که عامل این تهاجم تنها یک سرباز امریکایی بوده است ولی شاهدان عینی حاضر در محل، از مشارکت چندین سرباز در این اقدام جنون‎آمیز خبر داده‎اند.

به هر ترتیب، نکته ای که در هیاهوی تبلیغاتی رسانه های غربی مغفول مانده است، نقش قانون قرون وسطایی حق قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) در زمینه سازی چنین جنایات وحشتناکی است که هر از چند گاهی توسط سربازان آمریکایی در گوشه و کنار جهان رخ می دهد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...