نسخه چاپی

مخالفت شديد چين با اظهارات كلينتون درباره مناقشه ارضي توكيو-پكن

پكن: آمریكا مراقب رفتار و گفتار خود باشد

عکس خبري -پکن: آمريکا مراقب رفتار و گفتار خود باشد

چین با انتقاد از اظهارات وزیر خارجه آمریكا در رابطه با مناقشه ارضی چین و ژاپن از این كشور خواست مراقب رفتار و گفتار خود باشد.

به گزارش نما، فارس به نقل از شینهوا، وزارت خارجه چین اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره مناقشه ارضی میان چین و ژاپن را رد و با آن مخالفت کرد.

«کین گانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون که گفته بود «آمریکا حاکمیت ژاپن بر جزایر مورد اختلاف میان پکن-توکیو را به رسمیت می‌شناسد»، گفت: ما از واشنگتن می‌خواهیم در رابطه با جزایر دیائویو رفتار مسئولانه‌ای داشته باشد. آمریکا مراقب گفتار خود باشد و در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و همچنین روابط آمریکا و چین تلاش کند.

براساس این گزارش، کلینتون روز جمعه بعد از دیدار با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن ضمن اعلام این مطلب که واشنگتن از هیچ طرفی در مناقشه ارضی چین و ژاپن حمایت نمی‌کند تصریح کرد که با این وجود مالکیت توکیو بر این جزایر را به رسمیت می‌شناسد.

کلینتون همچنین گفت که آمریکا با اقدامات یکجانبه چین در این جزایر مخالف است.

کین گفت: اظهارات خانم کلینتون نادیده گرفتن واقعیات و حقایق است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: آمریکا نمی‌تواند رویکرد تاریخی خود را در قبال جزایر دیائویو انکار کند. آمریکا علیرغم مخالفت چین مالکیت این جزایر را بعد از جنگ دوم جهانی به ژاپن سپرد.

جزایر دیائویو جزء حاکمیت ارضی ژاپن از زمان‌های باستان بوده است و این مساله خدشه ناپذیر است.

چین و ژاپن برسر جزایر دیائویو که ژاپنیها به آن سنکاکو میگویند اختلاف ارضی دارند. این اختلافات روابط سیاسی و اقتصادی این دو اقتصاد بزرگ آسیا را دچار تیرگی کرده است.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...