نسخه چاپی

دادگاه آمریكا به اوباما: هركس را خواستی بكش!

عکس خبري -دادگاه آمريکا به اوباما: هرکس را خواستي بکش!

حملات هواپیماهای بدون سرنشین پنتاگون و سازمان سیا، از آنجایی كه اغلب موجب كشته شدن غیرنظامیان، از جمله زنان و كودكان می‌شود، واكنش شدیدی را از سوی دولت‌های خارجی و مردم به همراه داشته است.

به گزارش نما به نقل از ندای انقلاب، پایگاه تحلیلی «استاپ وار» در مقاله‌ای به قلم « دیوید کراوتز» می‌نویسد: خانواده‌های سه نفر از قربانیان هواپیماهای بدون سرنشین، از دولت آمریکا شکایت کرده‌اند و مدعی شدند که دولت آمریکا با نقض حقوق بشر و زیر پا گذاشتن قانون اساسی این کشور، موجب کشته شدن این افراد شده‌ است.

اما طبق رأیی که در دوم ژانویه توسط یک قاضی صادر شد، دولت اوباما مجبور نیست تا مبنای قانونی برنامه مربوط به کشته شدگان توسط هواپیماهای بدون سرنشین خود را افشا کند.

* قاضی دادگاه گفت که وی در «شرایطی متناقض» گیر افتاده است

«کالین مک ماهون»، قاضی دادگاه ناحیه‌ای آمریکا در نیویورک گفت که وی با تایید دولت در ادعای قانونی بودن کشتن دشمنان در خارج از مناطق مرسوم جنگی و محرمانه نگه داشتن مستدلات قانونی برنامه، در «شرایطی متناقص» گیر افتاده است. رای دادگاه، ماه‌ها پس از آنکه ۲۶ نفر از اعضای کنگره در نامه‌ای از اوباما خواستند تا عواقب کشتن افراد از طریق هواپیماهای بدون سرنشین را در نظر گرفته و لزوم این برنامه را توضیح دهد، صادر شد.

* حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اغلب موجب کشته شدن غیرنظامیان می‌شود

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای شلیک موشک از فواصل دور به خودروها و ساختمان‌هایی که به عقیده آژانس‌هاس اطلاعاتی آمریکا، توسط تروریست‌های مظنون استفاده می‌شود، از زمان دولت جورج دبلیو بوش آغاز شد و دولت اوباما نیز آن را توسعه داد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین پنتاگون و سازمان سیا، درحالی‌که اغلب موجب کشته شدن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان می‌شود، واکنش شدیدی را از سوی دولت‌های خارجی و مردم آنها به همراه داشته است.

* دولت آمریکا ملزم به توضیح جزئیات نیست!

با این وجود، دولت در نهایت از ادعای حفظ «امنیت ملی»، به عنوان برگ برنده‌ای در قانون آزادی اطلاعات استفاده کرد. به گفته قاضی «مک ماهون»: این دادگاه، با التزام به قانون و طبق آن، نتیجه می‌گیرد که دولت آمریکا با خودداری از ارائه مدارک خواسته شده، موجب نقض قانون آزادی اطلاعات آمریکا نشده است و از سوی این دادگاه، ملزم به توضیح جزئیات این دلایل نیست که چرا اقداماتش ، قانون اساسی و قوانین آمریکا را نقض نکرده است. اما من پس از بررسی دقیق و فراوان، خود را در موقعیتی متناقض می‌بینم که به علت محدودیت‌ها و قوانین متناقض قادر به حل این مسئله نیستم. من هیچ راه قانونی و رویه‌ قضایی را نیافتم که به طور موثری از قوه مجریه بخواهد تا درحالیکه دلایل خود را محرمانه نگه می‌دارد، اقدامات بدون شک کاملا قانونی خود را که ظاهرا در نظر اول با قانون اساسی و قوانین ما مغایر است، اعلام کند.

* اوباما در پی کشته شدن غیرنظامیان توسط هواپیماهای بدون سرنشین، از نقش دولت آمریکا قدردانی کرد

باوجود نظرات بی‌شمار مقامات مختلف دولتی، از جمله «لئون پانتا» رئیس سابق سازمان سیا، اوباما و «اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا، در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق دورافتاده مانند یمن، دولت آمریکا در دادگاه موضعی گرفته بود که انگار قصد دارد در صورت توضیح مبنای قانونی این برنامه، شما را با یکی از همان هواپیماهای بدون سرنشین، از بین ببرد.

در سال ۲۰۱۱، ‌اوباما در یکی از مراسم کارکنان ستاد مشترک، حملات هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا را تایید کرد. در عرض چند ساعت پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که موجب کشته شدن شهروندان آمریکایی، «انور الولقی» و «سمیر خان» در یمن شده بود، اوباما به طور علنی، این حرکت را به عنوان نقطه عطف دیگری در تلاش گسترده جهت شکست گروه القاعده و اعضای آن ستود و سپس از نقش دولت آمریکا قدردانی کرد و گفت: این موفقیت، ادای احترام به جامعه اطلاعاتی ما است.

* مقامات معتقدند که این مسئله نباید علنی شود

با اینکه مقامات اذعان کرده‌اند که اداره حقوقی وزارت دادگستری به این مسئله رسیدگی می‌کند، اما معتقدند که این مسئله نباید علنی شود. این قاضی می‌نویسد: نتیجه‌گیری این موضوع که یک سند به درستی طبقه‌ بندی نشده است، از قدرت دادگاه خارج است.

«جاش گرشتین»، ‌کسی که برای اولین بار نظر دادگاه را گزارش کرد، گفت که چنین اظهاراتی توسط یک قاضی، اشتباه است و قضات در مواردی بسیار نادر چنین کاری انجام داده‌اند.

* خانواده قربانیان، از مقامات ارشد دولت آمریکا شکایت کرده‌اند

در این میان، خانواده‌های ۳ آمریکایی کشته شده در سال ۲۰۱۱ توسط حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن، از جمله بازماندگان «الولقی»، از مقامات ارشد دولت آمریکا شکایت کرده‌اند و مدعی شده‌اند که آنها با نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قانون اساسی آمریکا، به طور غیرقانونی موجب کشته شدن این سه نفر، که شامل پسری ۱۶ ساله است، شده‌اند.

این پرونده، تصمیم دولت را مبنی بر کشتن آمریکایی‌ها بدون رسیدگی قضایی، به چالش می‌کشاند.

* آمریکا درگیر جنگ مسلحانه با یمن نبود

این دادخواست، از سوی مرکز حقوق قانون اساسی و اتحادیه آزادی‌های مدنی، به دادگاه ارائه شده است و معتقد است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین، موجب کشته شدن هزاران نفر، از جمله صدها بی گناه خارجی شده است. به علاوه، مدعی است که آمریکا درگیر جنگ مسلحانه با یمن نبود؛ از این رو، استفاده از نیروی نظامی مرگبار را به جز در مواردی که از آن به عنوان آخرین چاره برای محافظت دربرابر تهدید واقعی، مشخص و قریب‌الوقوع مرگ و یا آسیب جسمی استفاده شود، ممنوع می‌داند.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...