نسخه چاپی

پشت پرده ترور سه زن كُرد در پاریس

دستگاه امنیتی فرانسه دائماً با لائیك‌های تركیه رابطه خوبی داشته و در ترور بی‌سابقه پاریس، سهل انگاری كرده یا اینكه عمداً چشم روی هم گذاشته و اجازه داده كه این سه زن فعال كُرد كشته شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سه فعال زن کُرد روز پنج شنبه 10 ژانویه (21 دی) در مرکز اطلاع رسانی کُردها در شهر پاریس به قتل رسیدند و در این رابطه یک منبع پلیس به خبرنگاران فرانسوی گفت: هر سه نفر از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

ترور پاریس بسیار حرفه‌ای انجام شد، حتی پوکه‌های برجای مانده در صحنه قتل هم که ظاهری آماتور به ترور داده، به باور کارشناسان می‌تواند نشانه دیگری از حرفه‌ای بودن و شیوه‌ای برای رد گم کردن باشد اما این ماجرا همچنین معمایی پیچیده شده و راه بر گمانه زنی‌هایی باز کرده که هم بر پیچیدگی آن افزوده و هم بازتاب فراگیرتر و دنباله دارتری به آن داده است.

از طرفی دیگر دولت رجب طیب اردوغان بعید است از ترور اعضای پ.ک.ک در فرانسه نفعی ببرد. آن هم در زمانی که بخشی از خاک سوریه جولانگاه بازوی سوری پ.ک.ک شده و نگرانی ترک‌ها را چنان برانگیخته که به دنبال گفتگو با شخصی رفته‌اند که دهها سال آن را دشمن شماره یک معرفی می کردند.

چه منافعی در پشت پرده قتل این سه زن نهفته است؟

فعالان پ.ک.ک، معتقدند این کشتار توسط نیروهای ترکیه سازماندهی شده تا این مذاکرات را از مسیر خود خارج کنند، در بیانیه این گروه آمده که چنین عملیات تروری آن هم در مرکز پاریس و در یکی از شلوغ‌ترین خیابانهای این شهر، امکان ندارد بدون دخالت سازمانهای اطلاعاتی بین المللی و کمک دولتها انجام گرفته باشد.

با توجه به اینکه دستگاه امنیتی فرانسه مستمر با لائیک‌های ترکیه رابطه خوبی داشته، سهل انگاری کرده یا اینکه عمداً چشم روی هم گذاشته و اجازه داده که این ترور صورت بگیرد چرا که مهره دانه درشتی در پ.ک.ک همچون «سکینه جانسیز» که به نوعی بازوی دیپلماتیک این حزب در اروپا و مسئول جمع آوری کمک مالی برای آن بوده، حتماً زیر نظر دائمی دستگاه امنیتی فرانسه قرار داشته و کسانی که به قصد جانش نزد او رفته اند نمی توانند از دید مأموران فرانسوی پنهان مانده باشند.

همدستی ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه در ترور پاریس

خبر بدست آمده حاکی از این واقعیت است که جناح‌هایی از ارتش و امنیت ترکیه وابسته به«نظامیان خفته» محفلی ریشه دار از آتاتورکچی‌های قسم خورده که با وجود آنکه اسلامگرایان کوشیده‌اند ارتش و دستگاه امنیتی را از وجودشان پاکسازی کنند، هنوز به حیاتشان ادامه می دهند و به هیچ وجه سر آشتی و حتی معامله با چریک‌های کُرد را ندارند، با همکاری افراد نفوذی خود در پ.ک.ک، به این ترور دست زده اند.

شیوه قتل هم این مطلب را تقویت می‌کند چون قاتلان با زور وارد نشده‌اند و پس از آنکه 10 الی یازده گلوله با سلاح مجهز به صدا خفه‌کن در جسم قربانیان خالی کرده‌اند، در را پشت سر بسته و رفته‌اند بی‌آنکه کسی سر راهشان را بگیرد.

این سه زن که بودند

عملیات ترور اخیر در پاریس که در آن، «سکینه جانسیز» یکی از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان و نخستین زن عضو ارشد این سازمان که با رهبر پ‌ک‌ک در سوریه نیز همکاری داشته و فرمانده جنبش چریکی زنان در منطقه کردنشین شمال عراق بود و بعدها با کاهش فعالیتش، مسئول جنبش زنان پ‌ک‌ک در اروپا شد.

«فیدان دوغان» 32 ساله نماینده گروه سیاسی "کنگره ملی کردستان" مستقر در بروکسل، مسئول مذاکره با اتحادیه اروپا و دیپلمات‌ها درباره پ‌ک‌ک و کنگره ملی کردستان و «لیلا سولماز» با ملیت بلژیکی فعال سیاسی و نماینده زنان پ‌ک‌ک در روابط دیپلماتیک ترور شدند، در نوع خود کم سابقه بود و مدتها بود که پایتختی اروپایی صحنه قتلی سیاسی در این درجه از حساسیت و اهمیت نشده بود.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...