نسخه چاپی

نگاهی به مجاهدت‌های سردار بی‌ادعا

اول بهمن ماه با سالروز شهادت سردار حاج احمد سیاف‌زاده،سردار بی‌ادعای خاكریزهای جنگ نرم، فرمانده دوره دانشكده دافوس، راوی حماسه‌ها و عشق بازی‌های همرزمان دوران هشت ساله دفاع مقدس مصادف است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، احمد سیاف‌زاده در سال 1335 در شهر اهواز و در یک خانواده مذهبی و صاحب‌نام به دنیا آمد. از سال 1344 فعالیت‌های احمد به عنوان یک نوجوان متعهد در قالب کلاس‌های قرآن و سخنرانی‌ها رونق بیشتری گرفت. از سال 1344 که خانواده سیاف،خیابان سعدی اهواز را به جهت مرکزیت موقعیت‌های مذهبی و اجتماعی به عنوان محل سکونت برگزیدند، فعالیت‌ مذهبی احمد نیز به عنوان یک نوجوان متعهد در قالب شرکت در کلاس‌های قرآن و سخنرانی، رونق بیشتری گرفت.

مبارزه با طاغوت

با شروع مبارزات انقلابی در شهر اهواز، به خیل مردم فهیم و مبارز خوزستان پیوست و با شرکت در جلسات ضدرژیم شاهنشاهی و گروه‌های مبارز فعالیت خود را آغاز کرد و با فعالیت‌ نمایانی که در این زمینه داشت، سرانجام توسط اداره «ساواک» خوزستان مورد نظر قرار گرفت و به همین دلیل به مشهد مقدس محل زیارتی خانواده سیاف‌زاده که در ایام تابستان محل سکونت آنان بود، هجرت کرد. به مدت یک سال تحصیلی در شهر مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشغول تحصیل شد و مبارزات انقلابی خود را در سال 1355 تا 56 در کنار شهیدانی مانند سیدمهدی، سیدهادی و سیدحسن فاضل حسینی آغاز کرد و پشت سر مبارزان بنام مشهد یعنی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب) فعالیت‌های چریکی داشت و به خاطر متواری شدن از دست ایادی رژیم و همچنین دیدار با مبارزان سرشناس انقلاب که به استان‌های دیگر تبعید شده بودند، مدتی را به این نحو گذراند.

بازگشت به اهواز

با داغ شدن بحث مبارزات انقلابی مردم به رهبری امام (ره) و رساندن پیام ایشان به مردم از طریق علمای صاحب نفوذ در شهرهای ایران،‌به اهواز برگشت و با کمک به انقلابیون در به دست آوردن اسنادی از ساواک و بازخوانی آن ، مبارزه را از سر گرفت و طبق فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ترک پادگان‌ها، از خدمت سربازی متواری شد. مأموران ساواک در پی جستجوی او همواره خانه‌اش را در نظر داشتند و سختی زیادی را برای خانواده‌ او ایجاد می‌کردند.

هنگامی که در 22 بهمن سال 57 انقلاب به پیروزی رسید در کمیته‌های مردمی انقلاب حاضر شد و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اردیبهشت 58 به عضویت سپاه درآمد.

بنیانگذار واحد عملیات سپاه خوزستان

به دلیل شایستگی‌هایی که از خود نشان داد، طی چند ماه اول تأسیس سپاه خوزستان به مسئولیت واحد عملیات سپاه خوزستان منصوب شد که در واقع می‌توان او را بنیان‌گذار این واحد دانست. با توجه به روحیه انقلابی و شجاعت بی‌نظیرش، در کنار شهیدانی مانند" غیوراصلی " توانست آرامش و امنیت خوبی را در شهر اهواز ایجاد کند.

از مهم‌ترین بخش‌های وظائفش در این مسئولیت، حفاظت از شخصیت‌ها مانند آیت‌الله شفیعی نماینده امام،حراست از سازمان‌های مهم شهر اهواز مانند صدا و سیما، مبارزه با اشرار و عملیات چک و خنثی در شهر، گشت‌های شبانه ثارالهی‌(ع) و برقراری امنیت عمومی شهر بود.

حضور در جبهه

با شروع جنگ تحمیلی و با وجود اینکه مسئولین جای او را در سپاه خوزستان خالی می‌دانستند بعد از یک ساماندهی کلی و ایجاد فضا جهت جایگزینی مناسب در این مسئولیت، با شوقی فراوان به سوی جبهه‌های حق علیه باطل شتافت.نخستین مسئولیتش در جنگ‌تحمیلی، مسئولیت واحد طرح و عملیات «قرارگاه قدس» بود و بعد از تغییرات در نامگذاری قرارگاه‌ها و چینش‌های تاکتیک در رزم سپاه به عنوان مسئول طرح و عملیات قرارگاه کربلا (جنوب) منصوب شد. وقتی در سن 26 سالگی این مسئولیت بزرگ را در جنگ برعهده گرفت با ارائه طرح‌های بکر و یگانه‌ به مسئولان جنگ، او صاحب سبک در طرح و عملیات جنگ شد. وجودش در کنار شهیدانی مانند سردار سرلشکر حسن باقری ( غلامحسین افشردی ) به عنوان مبتکران جنگ تحمیلی، تکمیل صاحب‌نظران دوران دفاع‌مقدس بود.

دریافت مدال فتح

نقطه عطف این امر، در «عملیات خیبر» بود که از طرف فرمانده کل سپاه مأموریت روشن کردن هور برای هدایت هلی‌کوپترها را داشت که این حرکت سردار احمد سیاف‌زاده ، مورد تحسین همگان قرار گرفت و به همین دلیل موفق به دریافت مدال فتح شد.

چندین بار مجروحیت

در همه عملیات‌ها به دلیل نوع مسئولیتش حاضر بود و خط را از نزدیک مورد‌نظر قرار می‌داد و به همین دلیل بارها مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید.

حاج احمد سیاف‌زاده همچنین در بسیاری از بازدیدهای مقامات عالیرتبه ( مسئولین نظام، نیروهای ملل متحد (VN)، نظامیان خارجی) مسئولیت هدایت و راهبری آنها را عهده دار بود.

معاونت عملیات اداره عملیات ستاد مشترک سپاه

با اتمام جنگ تا چند ماه طبق دستور فرمانده کل قوا ، در قرارگاه مقدم جنوب (کربلا) ایفای نقش کرد تا یگان‌ها از خطر حمله احتمالی مصون بمانند. بعد از نائل شدن به اخذ درجه ازسوی مقام معظم رهبری در سال 1369 ، در ادامه فعالیت‌های خود، به تهران فراخوانده شد و به سمت مسئول معاونت عملیات اداره عملیات ستاد مشترک سپاه منصوب شد.

وی در کنار عزیزان دیگر با تدابیر فرمانده کل سپاه به دو مأموریت مهم ابلاغ پذیرفت:

1- ایجاد و راه‌اندازی قرارگاه امنیتی ثارالله(ع) برای شهر تهران

2- تدوین و بررسی تاکتیکی و عملیاتی دستاوردهای دوران دفاع‌مقدس (مرکز مطالعات جنگ)

سیاف‌زاده در کنار مسئولیت‌های مهم خود بعد از مفارقت از جنگ وارد عرصه تحصیل علم شد و در کنار فرماندهان ارشد سپاه موفق به اخذ مدارج تحصیلی لیسانس جغرافیا، فوق‌لیسانس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و کارشناسی ارشد مدیریت علوم دفاعی شد.

فرمانده دوره دانشکده دافوس

از سال 74 وارد دانشکده فرماندهی ستاد (دافوس) شد و با فرماندهی او، این مرکز استراتژیک و مهم سپاه تبدیل به یک موقعیت مناسب برای فرماندهان دفاع‌مقدس جهت آموزش و تربیت، تدوین و تدریس روش جنگ و هشت دفاع‌مقدس شد. از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در کنار دیگر عزیزان، تصویب رشته تحصیلی مدیریت امور دفاعی به عنوان یک رشته دانشگاهی با ظرفیت معلوم در وزارت علوم و تحقیقات بود که به تصویب وزیر رسید.

راوی حماسه‌ها

حاج احمد از جمله فرماندهانی بود که بعد از پایان جنگ تحمیلی دائما به مناطق عملیاتی سرکشی می‌کرد و طرح یادمان‌های مناطق جنگی با نظر ایشان ساخته شدن و تا آخر عمر، وقت خود را صرف بازگو کردن و روایت ایثار و جانبازی‌های همرزمان شهید خود کرد و باحضور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب به تشریح هشت سال دفاع‌مقدس پرداخت.

عمده این فعالیت‌ها از قبیل روایتگری در مناطق عملیاتی،مصاحبه در صدا و سیما، همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و ... در جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال تجربیات و ارزش‌های دوران طلائی دفاع‌مقدس به نسل سوم انقلاب(افسران جنگ نرم) بود.

سردار حاج احمد سیاف‌زاده به عنوان یک فرمانده حاضر در جبهه‌ها، بدون هیچگونه تشریفات در هر نوع سفر راهیان نور و آموزش روایتگران و سخنرانی‌ها حاضر می‌شد و یکی از مهمترین خصائص ایشان، اخلاص و بدون تکلف و تشریفات بودن در این عرصه‌ها بود. در هر موقعیت و شرایطی جهت سخنرانی درباره دفاع‌مقدس و عشق بازی و هنرنمائی همرزمان خود ، مشتاقانه می‌شتافت.

شهادت و بدرقه

عاقبت، سردار بی‌ادعا، حاج احمد سیا‌ف‌زاده در روز اول بهمن 1390 در شب شهادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) به علت عارضه‌های شیمیایی و ایست قلبی دعوت حق و یاران شهیدش را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. بدرقه این شهید والامقام،همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)و با حضور قشرهای مختلف مردم،امت شهید پرور،نماینده ویژه مقام معظم رهبری،مسئولان عالی رتبه نظام،فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و سایر مقامات کشوری و لشکری،تشییع و در کنار گلزار شهدای گمنام بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...